مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - Friday 19 Apr 2024
محتوا
پیامهای تسلیت در شهادت آیت الله ربانی املشی

پیامهای تسلیت در شهادت آیت الله ربانی املشی

رحلت تأسف بار مرحوم حجت الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ مهدی ربانی املشی قدس سره که عمر شریف خود را در تحصیل علوم اسلامی و خدمت به اسلام و انقلاب اسلامی گذراند و به دنبال یک دوره کسالت ممتد و رنج آور دارفانی را بدرود گفت، موجب تأثر و تألم حضرت امام خمینی مدظله العالی شد.

شنبه 5 مارس 2011 - 15:49

اطلاعیه دفتر امام خمینی (ره)

بسمه تعالی

انالله وانا الیه راجعون

رحلت تأسف بار مرحوم حجت الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ مهدی ربانی املشی قدس سره که عمر شریف خود را در تحصیل علوم اسلامی و خدمت به اسلام و انقلاب اسلامی گذراند و به دنبال یک دوره کسالت ممتد و رنج آور دارفانی را بدرود گفت، موجب تأثر و تألم حضرت امام خمینی مدظله العالی شد.

ما این ضایعه مولمه را به حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف و ملت شریف ایران و بخصوص مراجع معظم روحانیت و نمایندگان مجلس خبرگان و شورای اسلامی و بازماندگان آن فقید سعید تسلیت گفته رحمت و غفران حق تعالی را برای آن مرحوم مسئلت داریم.

منبع: روزنامه کیهان، سه شنبه ۱۸تیر ۱۳۶۴، ص۲

پیام رئیس جمهور، حضرت آیت الله خامنه ای

بسم الله الرحمن الرحیم

رحلت عالم مجاهد صادق و متقی آیت الله ربانی املشی را به حضرت امام مدظله و به همه کسانی که این شخصیت ارزنده و کم نظیر را می شناختند مخصوصاً به خانواده و بازماندگان گرامیش و نیز به همه ملت فداکار و اسلام جوی تسلیت می گویم.

فقدان این عالم جلیل ضایعه ای بی جبران برای کشور و انقلاب بود. او عنصری لایق و خدوم بود که مسئولیتهای بزرگی را که به او محول می گشت به چشم وظیفه ای اسلامی و انقلابی می دید و با همه وجود به آن می پرداخت.

هریک از مناصب و مشاغل مهمی را که پس از انقلاب پذیرفته بود سنگری را برای دفاع از اسلام و انقلاب و وسیله ای برای تامین حقوق مردم می دانست و در آن با مواظبت تمام خط اسلام، فقاهت و راه تقوا و طهارت را می پیمود و بدان اهتمام می ورزید. بامتخلف، صریح و قاطع و دربرابر مومن پرهیزگار، خاکسار و خاضع بود. سابقه انقلابیش به نخستین لحظات شروع نهضت روحانیت در سال ۱۳۴۱ می رسید و دوره شانزده ساله تا پیروزی انقلاب را همواره در آزمایشهای سخت و همراه با زندانها و تبعیدهای مکرر گذرانید. پس از پیروزی انقلاب هرجا که نیاز انقلاب بود از سر رضا و رغبت حضور یافت و چون سربازی وظیفه شناس و فداکار همه نیروی خود را صرف آن کرد. گذشته انقلابی از شروع مبارزات اسلامی تا پیروزی انقلاب و از آن روز تا آخر یکی از افتخارآمیزترین سوابق و حاکی از صفا، دیانت، ورع، مجاهدت و فداکاری بود.

منبع: روزنامه کیهان، چهارشنبه ۱۹تیر ۱۳۶۴، ص۲

پیام تسلیت قائم مقام رهبری آیت الله منتظری

بسم الله الرحمن الرحیم

انالله وانا الیه راجعون

با کمال تأسف خبر درگذشت فاضل مجاهد مرحوم حجت الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ مهدی ربانی املشی طاب تراه شنیده شد. مبارزات این عالم مجاهد و خدمات او قبل از پیروزی انقلاب و بعد از آن برکسی پوشیده نیست و از هرجهت شایسته تقدیر است. اینجانب مصیبت فقدان این روحانی جلیل القدر و خدمتگزار را به حضرت ولی عصر(عج) و رهبر بزرگ انقلاب و مجلس شورای اسلامی و بازماندگان و خانواده محترم ایشان تسلیت می گویم و از خدای بزرگ می خواهم که آن مرحوم را به اولیاء عظام خود محشور فرماید و به همه بازماندگان و خانواده ایشان صبر جمیل و اجر جزیل عنایت کند.

والسلام علی عبادالله الصالحین و رحمه ا لله و برکاته.

منبع: روزنامه کیهان، سه شنبه ۱۸تیر ۱۳۶۴، ص۲

اطلاعیه نخست وزیر، مهندس میر حسین موسوی

بسم الله الرحمن الرحیم

انالله وانا الیه راجعون

با کمال تاثر رحلت عالم مجاهد آیت الله ربانی املشی قدس سره که از پیشتازان علیه نظام ستمشاهی بود را به حضرت بقیه الله الاعظم امام زمان (عج) و نائب برحق آن حضرت رهبر ارجمند انقلاب و جامعه معظم روحانیت و بازماندگان آن مرحوم تسلیت می گویم. برای اینجانب و کلیه اعضای هیئت دولت جمهوری اسلامی ایران موجب تأسف که فقدان یکی از علمای خدمتگزار را شاهدیم که در سالهای قبل از پیروزی انقلاب در سنگر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و در سالهای بعد از پیروزی انقلاب در سنگرهای مختلف دستگاههای قضایی و قانون گذار و مجلس خبرگان منشأ خدمات ارزنده ای به نهضت اسلامی ملت ایران بوده است.

از خدای متعال طول عمر برای رهبر عزیز انقلاب اسلامی و توفیق خدمتگزاری بیشتر برای جامعه معظم روحانیت و اجر و صبر برای بازماندگان آن فقید سعید خواستارم.

منبع: روزنامه کیهان، سه شنبه ۱۸تیر ۱۳۶۴، ص۲

سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم تششیع پیکر شهید ربانی املشی شنبه ۱۸/تیر/۱۳۶۴

امروز یکی از روزهای پر اندوه و پر تأسف ماست. ما یکی از بهترین همکاران و همرزمانمان را از دست دادیم و در عزای ایشان همه شخصیت های مملکتی و تحقیقاً امام، معلم و مربی ما عزادارند. آیت الله ربانی املشی که شما امروز جنازه ایشان را روی دست به طرف گورستان تشییع خواهید کرد از چهره های برجسته ای است که شاید ملت ما شخصیت و عظمت ایشان را به درستی ندانند. ما از ۳۵ سال پیش همیشه در یک سنگر، در یک کلاس و در یک محیط کار با هم کار کردیم. به خصوص من و ایشان سمت برادرخواندگی داریم. بعد از جرقه های نهضت اسلامی، آیت الله ربانی املشی جزو شجاع ترین و ایثارگرترین نیروهای رزمنده در مقابله با نیروهای طاغوت و ستمگری او بود. در تمام این مدت آیت الله ربانی املشی روحیه شجاع و ایثارگرانه خود را حفظ کرد و یک لحظه در راهی که در پیش گرفته بود دچار تردید نشد. از ویژگی های ایشان این بود که هیچوقت مایل نبود و اجازه نمی داد که مبارزات ما و کارهای ما قدری از اهداف اسلامی منحرف می شناسند، زهد و پاکی و مقاومت ایشان را هرکه شناخته بود از یاد نخواهد برد.

مرحوم وصیت نامه را در روزهای پرخطر و در آن جو ترور و وحشت نوشته بود حالا حرفها را از زبان خودش بشنویم: «این وصیت بنده حقیر محمد مهدی ربانی املشی است که با نهایت شرمندگی خدا را ملاقات می کنم.» او در وصیت نامه اش از همه بندگان خوب خدا مخصوصاً مراد و عشقش امام خمینی عزیز شود. همیشه تاکیدش این بود که ما تا روزی موفق هستیم که خودمان راهمان را گم کنیم افراد جامعه ای که تحت هدایت و راهنمایی ما هستند نیز در کارشان موفق نخواهند بود. آنروز که در زندان رژیم بود، آنروز که در تبعید بود، آنروز که در حجره های مدارس و تا مراکز قدرت جمهوری اسلامی تا نیابت مجلس شورا، و مجلس خبرگان حالتش هیچگاه فرق نکرد و همان مسلمانی بود که می خواست برای خدا کار کند سمت هایی که امام به ایشان داده بودند، سمت هایی بود که همه آنها احتیاج به اجتهاد دارد. و شما امروز دنبال جنازه یک مجتهد حرکت می کنید. در مجلس خبرگان ایشان نقش فعال داشت که از طرف امام منصوب شده بود تا بر مصوبات مجلس نظارت داشته باشد و این مقام بسیار والایی است به خداوند به افرادی می دهد که امتحانشان را در جمهوری اسلامی داده باشند میان خون و قیام قم انتقال یافت. طلبه ها، آنهایی که او را روحی له الفدا در خواست میکند که از خدا بخواهد با نظر لطف به این بنده مقصر نگاه کند. بعد خطاب به فرزندانش می گوید: شما را بخدا می سپارم امیدوارم یک آن شما را بخود وا می گذارد و زندگی مادی شما را فریب ندهد و از فضیلت و پاکی باز ندارد.

از نادر شخصیتهایی بود که در طول عمرش از لحظه شروع مبارزات اسلامی یک لحظه به حقانیت مبارزه و راه انقلاب تردید نکرد و همیشه در صف مقدم و در سنگرهای خطرناک حضور داشت. من شخصاً از حدود سال ۱۳۲۷ یعنی چند ماه بعد از ورودم به قم با ایشان آشنا شدم و تا آخر زندگی ایشان تقریباً جزء نزدیکترین دوستان هم بودیم که از افکار و اعمال ایشان خوب مطلع هستم و خوب می توانم شهادت بدهم… از همان لحظات اولی که در حوزه علمیه قم مسئله مبارزات اسلامی در زمان آیت الله کاشانی و فدائیان اسلام مطرح بود، در سنین نوجوانی ایشان جزو جوانان پرحماسه و پرشور بود و می سوخت برای اسلام و فکر داشت برای حاکمیت اسلام. از آن روزی که حضرت امام به عنوان شخصیت مورد نظر حوزه برای مسائل مهم اسلامی مطرح شدند آقای ربانی املشی جزو اولین کسانی بود که در خدمت امام بود و به امام عشق می ورزید. واقعاً عاشق امام بود و از شاگردان زحمت کش و درس خوان و کسانی که درس را خوب می فهمید… از روزی که مبارزات روحانیت به رهبری امام با رژیم منحوس گذشته شروع شد جزو پیشتازترین و شجاع ترین افراد که در همه صحنه ها حضور پیدا می کرد ایشان بود. هیچ کار در دوران مبارزه نبود که به ایشان عرضه شود و ایشان خودداری کند… مسئولیت های مهمی که بعد از دوران انقلاب به ایشان واگذار شد نشان عمق شخصیت و اعتماد رهبری به ایشان بود…

منبع: روزنامه کیهان، سه شنبه ۱۸تیر ۱۳۶۴، ص۱و۱۹ / شهید آیت الله محمد مهدی ربانی املشی به روایت اسناد ساواک، ص ۱۶

قسمتی از سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در خطبه دوم نماز جمعه تهران، تیرماه سال ۱۳۶۴ در باره آیت الله ربانی املشی

رحلت برادرمان، همسنگرمان، همرزممان و همکارمان آیت‏اللَّه‏بزرگوار «ربانی املشی» مایه اندوه ما و امت شد. شخصیت عظیمی که شماهاکم و بیش ایشان را می‏شناسید، عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان، نایب‏رئیس دوره دوم مجلس شورای اسلامی، نماینده مردم تهران، دادستان کل‏انقلاب و عضو منصوب امام در ستاد انقلاب فرهنگی بودند و خدمات‏فراوانی که ایشان در دوره‏های مختلف کرده‏اند، کم وبیش این روزها گفته شده وشنیده‏اید و ما با اظهار اندوه از رحلت این بزرگوار، به خانواده محترمشان وامام امت عزیزمان، تسلیت عرض می‏کنیم.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی

اطلاعیه مجلس شورای اسلامی

بسم الله الرحمن الرحیم

اذا مات العالم سلم فی الاسلام مسلمتا ولایسدهی شیئی

خبر ارتحال عالم مجاهد و خدمتگزارصدیق اسلام حضرت آیت الله ربانی املشی که عمری را در راه خدمت به اسلام و مسلمین گذرانده بود مایه کمال تأثر و تأسف گردید بی شک فقدان این اسطوره تقوا و مقاومت که خدمات ارزنده وی قبل و پس از انقلاب در سنگرهای مقدس مجلس خبرگان، شورای نگهبان، قوه قضائیه و بالاخره مجلس شورای اسلامی بر هیچکس پوشیده نیست. ثلمه ای است بر اسلام و خلأ در انقلاب که جبران آن کاری است بس عظیم و مشکل خواهد بود.

منبع: روزنامه کیهان، دوشنبه ۱۷تیر ۱۳۶۴، ص۲

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

بسمه تعالی

«من المؤمنین رجال صدقوا ما عاهدوا الله علیه فمنهم من قضی نحبه و منهم من ینظر»

انقلاب اسلامی ایران یکی از چهره های ارزشمند و دلسوز خود را از دست داد.

عالم متعهد حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ مهدی ربانی املشی قدس سره از یاران و شیفتگان حضرت امام خمینی و از اعضای محترم جامعه مدرسین بود که از آغاز نهضت همواره در خدمت انقلاب اسلامی بوده و در این راه بارها به زندان و تبعید گرفتار شده و پس از پیروزی انقلاب در مسئولیت های حساس نمایندگی خبرگان، دادستانی کل کشور، عضویت شورای نگهبان و بالاخره در سنگر مجلس شورای اسلامی مجدد به انجام وظیفه پرداخت. آخرالامر در سحرگاه دوشنبه نوزدهم شوال المکرم ۱۴۰۵ قمری به لقاء پروردگار شتافت و جامعه اسلامی را داغدار نمود.

جامعه مدرسین این نامه جبران ناپذیر را به محضر حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا فداه و نایب بر حقش امام امت حزب الله و خانواده محترمشان تسلیت عرض می نماید. مراسم تشییع جنازه این عالم ربانی امروز ساعت پنج بعداز ظهر از مسجد امام قم بطرف حرم مطهر فاطمه معصومه سلام الله علیها برگزار می شود.

منبع: روزنامه کیهان، سه شنبه ۱۸تیر ۱۳۶۴، ص۲

اطلاعیه جامعه روحانیت مبارز تهران

بسم الله الرحمن الرحیم

رحلت عالم بزرگوار و روحانب گرانقدر حضرت آیت الله حاج شیخ مهدی ربانی املشی عضو جامعه مدرسین و نماینده منتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و نماینده مجلس خبرگان را به ولی عصر ارواحنا له الفدا و نایب برحقش حضرت امام خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران تسلیت عرض نموده و مراسم تشییع جنازه آن فقید سعید روز سه شنبه ۱۸/۴/۶۴ ساعت ۸ صبح از مجلس شورای اسلامی انجام می گردد.

امید است علماء اعلام و مردم شهید پرور تهران با اجتماع و شرکت در مراسم تشییع از خادمین به اسلام و جمهوری اسلامی تجلیل نمایند.

منبع: روزنامه کیهان، دوشنبه ۱۷تیر ۱۳۶۴، ص۲

اطلاعیه دفتر تبلیغات اسلامی

بسم الله الرحمن الرحیم

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم فقدان جانگداز یکی از استوانه های مبارزه و مقاومت حضرت حجت الاسلام و المسلمین آقای ربانی املشی  که یکی از یاران باوفای رهبر کبیر انقلاب بودند به پیشگاه مبارک و مقدس حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه و نایب برحقش امام خمینی و خاندان محترم آن مرحوم تسلیت عرض نموده طول عمر امام امت و اجر و صبر برای بازماندگان از خداوند تبارک و تعالی آرزومندیم.

منبع: روزنامه کیهان، دوشنبه ۱۷تیر ۱۳۶۴، ص۲

ارسال دیدگاه

enemad-logo