مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - Friday 19 Apr 2024
محتوا
مجموعه بیانات و مکاتبات امام خمینی (ره) پیرامون شهید آیت الله ربانی املشی

مجموعه بیانات و مکاتبات امام خمینی (ره) پیرامون شهید آیت الله ربانی املشی

جناب مستطاب عمادالاعلام و ثقهالاسلام آقاى آقا شیخ محمدمهدى ربانى- دامت افاضاته و کثّراللَّه امثاله- که مدتى عمر شریف را صرف در تحصیل علوم شرعیه نموده‏اند و بحمداللَّه به فضایل نفسانیه و به صلاح و سداد و وثاقت موصوف مى‏باشند، از قِبَل حقیر مجازند در تصدى امور حسبیه و شرعیه

شنبه 5 مارس 2011 - 15:53

اجازه‏ نامه امام در امور حسبیه و شرعیه به آیت الله محمد مهدى ربانى املشى‏

زمان: ۱۹ خرداد ۱۳۴۰/ ۲۵ ذى‏الحجه ۱۳۸۰

مکان: قم‏

موضوع: اجازه در امور حسبیه و شرعیه‏

مخاطب: ربانى املشى، محمدمهدى‏

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

الحمدللَّه رب العالمین، و الصلوه والسلام على محمد و آله الطاهرین، و لعنه اللَّه على اعدائهم اجمعین.

و بعد، جناب مستطاب عمادالاعلام و ثقهالاسلام آقاى آقا شیخ محمدمهدى ربانى- دامت افاضاته و کثّراللَّه امثاله- که مدتى عمر شریف را صرف در تحصیل علوم شرعیه نموده‏اند و بحمداللَّه به فضایل نفسانیه و به صلاح و سداد و وثاقت موصوف مى‏باشند، از قِبَل حقیر مجازند در تصدى امور حسبیه و شرعیه که تصدى آن از مختصات فقیه جامع‏الشرایط است در عصر غیبت ولى امر- عجل‏اللَّه تعالى فرجه الشریف- «فله التصدى لما ذکر مع مراعاه الاحتیاط»؛ و نیز مجازند در اخذ سهم مبارک امام- علیه‏السلام- و صرف در اعاشه خودشان به نحو اقتصاد و صرف ثلث از بقیه را در ترویج دیانت مقدسه و علوّ کلمه حق، و ایصال دو ثلث دیگر را نزد حقیر براى صرف در حوزه مبارکه علمیه.

«و اوصیه بما اوصى به السلف الصالح من ملازمه التقوى و التجنب عن الهوى و التمسک بعروه الاحتیاط فى‏الدین و الدنیا و ارجو منه- ایّده اللَّه تعالى- ان لا ینسانى من صالح دعواته»؛ والسلام علیه و على اخواننا المؤمنین و رحمهاللَّه و برکاته.

به تاریخ ۲۵ شهر ذى‏الحجهالحرام ۱۳۸۰

روح‏اللَّه الموسوى‏

منبع: صحیفه امام، ج‏۲۱، ص: ۴۷۶

نامه امام به آقاى سید مهدى یثربى و معرفى آیت الله ربانی املشی به عنوان مبلّغ

زمان: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۴۳/ ۲۷ ذى الحجه ۱۳۸۳

مکان: قم‏

موضوع: معرفى مبلّغ‏

مخاطب: یثربى، سید مهدى‏

بسمه تعالى‏

خدمت جناب مستطاب حجت الاسلام آقاى حاج سید مهدى یثربى- دامت برکاته‏

به عرض عالى مى‏رساند، پس از اهداى تحیت و سلام جناب مستطاب ثقه الاسلام آقاى حاج شیخ مهدى ربانى- دامت افاضاته- که از فضلاى محترم حوزه علمیه قم هستند، جهت ایام ماه محرّم عازم کاشان مى‏باشند. امید است ان شاء اللَّه مورد الطاف جناب مستطاب عالى و تقدیر اهالى محترم کاشان واقع شده و از جناب ایشان کمال استفاده بشود. توفیق عموم مروّجین شریعت مقدسه را در اعلاى کلمه طیبه اسلام از خداوند متعال خواستارم. مَرجوّ آنکه در مظانّ استجابت دعوات، حقیر را فراموش نفرمایید. و السلام علیکم و رحمه اللَّه و برکاته.

۲۷ ذى الحجه الحرام ۸۳

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

منبع: صحیفه امام، ج‏۱، ص: ۳۲۴

نامه امام به آقاى سید مهدى یثربى درباره تشکر از پذیرایی از شهید آیت الله ربانی املشی

زمان: ۸ خرداد ۱۳۴۳/ ۱۷ محرّم ۱۳۸۴

مکان: قم‏

موضوع: اعلام وصول وجه‏

مخاطب: یثربى، سید مهدى‏

بسمه تعالى‏

خدمت ذى شرافت جناب مستطاب سید الاعلام و حجت الاسلام آقاى حاج سید مهدى یثربى- دامت برکاته‏

به عرض عالى مى‏رساند، مرقومه شریفه که حاکى از صحت مزاج شریف بود موجب تشکر گردید. مبلغ پانصد تومانى که جهت جناب ثقه الاسلام آقاى ربانى «۱» ارسال فرموده بودید براى ایشان فرستاده شد. از محبتهاى آن جناب که درباره ایشان مبذول فرموده‏اید متشکرم، و دوام توفیقات جنابعالى را در ترویج شریعت مقدسه و اعلاى کلمه طیبه اسلام از خداى تعالى خواستارم. مرجوّ آنکه در مظانّ استجابت دعوات حقیر را فراموش نفرمایید. و السلام علیکم و رحمه اللَّه و برکاته.

۱۷ محرّم الحرام ۸۴

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

منبع: صحیفه امام، ج‏۱، ص: ۳۳۲

نامه‏ امام به شهید ربانی درباره اعلام وصول وجوهات شرعیه‏

زمان: ۲۵ بهمن ۱۳۴۵/ ۴ ذى‏القعده ۱۳۸۶

مکان: نجف‏

موضوع: اعلام وصول وجوهات شرعیه‏

مخاطب: ربانى املشى، محمد مهدى «۱»

بسمه تعالى‏

۴ ذى‏القعده ۸۶

خدمت جناب مستطاب عمادالاعلام و ثقهالاسلام آقاى آقا میرزا محمد مهدى ربانى- دامت افاضاته‏

مرقوم شریف که حاکى از سلامت مزاج محترم بود واصل، سلامت و توفیق جنابعالى را از خداوند تعالى خواستار است. اینجانب بحمداللَّه تعالى سلامت و از خداوند تعالى مسألت دارم که موفق شوم به دعاى خیر براى اسلام و مسلمین و خصوص علماى اعلام و افاضل و حوزه‏هاى علمیه. راجع به وجهى که از جناب آقاى محمد سلمان‏زاده بابت سهم مبارک امام بود، [و] در بسته بود و مبلغ ششصد و بیست و چهار تومان و دهشاهى بود واصل گردید و در همان اوقات رسید آن را فرستادم نمى‏دانم چه شده است که رسید را نرسانده‏اند در صورتى که نرسیده است همین مکتوب به منزله قبض رسید است به مشارالیه ارائه دهید. خدمت جناب مستطاب حجت‏الاسلام آقاى والد سلام مى‏رساند.

امید دعاى خیر از جنابعالى و ایشان دارم. والسلام علیکم و رحمهاللَّه.

روح‏اللَّه الموسوى الخمینى‏

پاورقى: ( ۱)- پشت پاکت نامه چنین مرقوم شده است:« املش، محضر مبارک حضرت مستطاب حجت‏الاسلام والمسلمین … الانام جناب آقاى حاج شیخ ابوالمکارم ربانى- مدظله العالى».

منبع: صحیفه امام، ج‏۲۱، ص: ۵۵۱

فهرست اجازات شرعى صادره از طرف امام در نجف اشرف‏

۱۵۵- گیرنده: آقاى آقا سید على هاشمى بجنوردى … ۱۹/ صفر/ ۸۷

معرّف: آقاى ربانى املشى، آقاى آقا شیخ محمد صادق تهرانى‏

حدود اختیارات: به مقدار اعاشه، ایصال بقیه‏

منبع: صحیفه امام، ج‏۱، ص: ۴۶۶

نامه‏ شهید ربانی به امام و پاسخ امام به ایشان در حاشیه همان نامه

زمان:؟

مکان:؟

موضوع: پاسخ نامه در مورد وجوه شرعیه‏

مخاطب: ربانى املشى، محمد مهدى‏

[محضر مبارک حضرت مستطاب آیت‏اللَّه العظمى آقاى خمینى- روحى و جسمى لک الفداء- عزیز على ان ارى الخلق و لا ترى. با یک دنیا اشتیاق تا در منزل حضرتعالى آمدم شاید موفق شوم شرفیاب خدمت شوم، متأسفانه توفیق نصیبم نشد. خداوند متعال نعمت وجود مبارک شما را براى شیعیان و احبّه نگهدارى فرماید. مبلغ چهارصد و ده تومان و چهار ریال وجه سهم مبارک امام تقدیم مى‏شود به نام آقا محمد سلمان‏زاده قبض صادر فرمایید. مبلغ هشتصد تومان جناب آقاى حاج سید اسداللَّه اشکورى تقدیم کردند. صورت افراد مؤدى را تقدیم مى‏دارم، به آن اسامى قبض مرحمت فرمایید. ایشان از نامه جنابعالى که در حاشیه نامه خودشان مرحمت فرموده بودید، کدورتى داشته بنده تا اندازه‏اى که از وضع جنابعالى اطلاع داشتم تذکر دادم تا رفع شود …

الاحقر محمد مهدى ربانى‏

آقاى ابوى مخصوصاً دعاگو و سلام مى‏رسانند.]

بسمه تعالى‏

از محبت جنابعالى و حضرت آقاى ابوى متشکرم. اینجانب بحمداللَّه حالم خوب است. به جناب آقاى اشکورى پس از ابلاغ سلام مرقوم دارید: جنابعالى از وضع من مطلع نیستید و نه از گرفتاریهاى اهل علم و فقراى قم و نه از توقعاتى که با این وضع متوجه به من است و این گله را براى وقت دیگر مى‏گذاشتید. ملتمس دعاى خیر هستم.

منبع: صحیفه امام، ج‏۲۱، ص: ۶۲۰

حکم‏ امام درباره سفر تبلیغی شهید ربانی به گیلان و مازندران

زمان: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۵۸/ ۲۱ جمادى‏الثانى ۱۳۹۹

مکان: قم‏

موضوع: مأموریت سفر تبلیغى‏

مخاطب: ربانى املشى، محمدمهدى‏

بسمه تعالى‏

۲۱ ج ۲ ۹۹

جناب مستطاب حجت‏الاسلام آقاى حاج شیخ محمدمهدى ربانى املشى- دامت افاضاته‏

مقتضى است جنابعالى در رأس هیأتى از فضلاى محترم حوزه مقدسه علمیه، مسافرتى به استان گیلان و مازندران نموده و از نزدیک به وضع مردم آن سامان رسیدگى نموده چنانچه کمبودهایى از نظر مذهبى و تبلیغى داشتند در رفع آنها بکوشید و با همکارى علماى اعلام و اهالى محترم محل- ایّدهم‏اللَّه تعالى- مشکلات را برطرف نموده و وحدت و یگانگى را حفظ نمایید و مردم را از تفرقه و نفاق که بزرگترین وسیله براى نفوذ اجانب و دشمنان اسلام مى‏باشد برحذر دارید. و سلام اینجانب را به عموم آقایان محترم ابلاغ نمایید. از خداى تعالى عظمت اسلام و مسلمین و ادامه توفیقات همگان را در راه انجام وظیفه الهى و خدمت به شریعت مقدسه خواستارم. والسلام علیکم و رحمهاللَّه و برکاته.

روح‏اللَّه الموسوى الخمینى‏

منبع: صحیفه امام، ج‏۲۱، ص: ۵۹۱

حکم دیگری به آقاى مهدى ربانى املشى درباره رسیدگى به مشکلات استان گیلان

زمان: ۴ آذر ۱۳۵۸/ ۵ محرّم ۱۴۰۰

مکان: قم‏

موضوع: تعیین نماینده براى رفع مشکلات استان گیلان‏

مخاطب: ربانى املَشى، مهدى‏

بسمه تعالى‏

جناب مستطاب حجت الاسلام آقاى حاج شیخ مهدى ربانى امْلَشى- دامت افاضاته‏

با توجه به مشکلاتى که در منطقه گیلان پیش آمده، مقتضى است جنابعالى که در منطقه هستید مسافرتى به نقاط مختلف استان کرده و از نزدیک مشکلات را بررسى کرده و با مشورت علماى اعلام محل، جناب حجت الاسلام آقاى احسان‏بخش و آقایان محترم دیگر- ایّدهم اللَّه تعالى- در رفع آنها سعى کافى را مبذول دارید، اهالى محترم منطقه را به اتحاد کلمه و پرهیز از اختلاف و تفرقه در این موقعیت حساس دعوت نمایید. بدیهى است که سازمانهاى مختلف دیگر مانند سپاه پاسداران و ستاد جهاد سازندگى و گروههاى دیگر نیز همکاریهاى لازمه را در این مورد با جنابعالى خواهند داشت و از ارشاد و راهنماییهاى آن جناب بهره‏مند خواهند شد. از خداى تعالى موفقیت همگان را خواستارم. و السلام علیکم و رحمه اللَّه و برکاته.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

منبع: صحیفه امام، ج‏۱۱، ص: ۱۱۶

حکم امام درباره تشکیل ستاد انقلاب فرهنگى و انتخاب اعضای آن ستاد

زمان: ۲۳ خرداد ۱۳۵۹/ ۲۹ رجب ۱۴۰۰

مکان: تهران، جماران‏

موضوع: تشکیل ستاد انقلاب فرهنگى‏

مخاطب: اعضاى منتخب ستاد انقلاب فرهنگى‏

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

مدتى است ضرورت انقلاب فرهنگى که امرى اسلامى است و خواست ملت مسلمان مى‏باشد، اعلام شده است و تا کنون اقدام مؤثر اساسى انجام نشده است و ملت اسلامى و خصوص دانشجویان با ایمان متعهد، نگران آن هستند و نیز نگران اخلال توطئه گران که هم اکنون گاه گاه آثارش نمایان مى‏شود و ملت مسلمان و پایبند به اسلام خوف آن دارند که خداى نخواسته فرصت از دست برود و کار مثبتى انجام نگیرد، و فرهنگ همان باشد که در طول مدت سلطه رژیم فاسد کارفرمایان بى‏فرهنگ، این مرکز مهم اساسى را در خدمت استعمارگران قرار داده بودند، که از دستاوردهاى دانشگاهها به خوبى ظاهر مى‏شود که جز معدودى متعهد و مؤمن که على رغم خواست دانشگاهها در خدمت کشور و اسلام بودند، دیگران جز ضرر و زیان چیزى براى کشور ما بار نیاوردند؛ و ادامه این فاجعه که مع الأسف خواست بعض گروههاى وابسته به اجانب است، ضربه‏اى مهلک به انقلاب اسلامى و جمهورى اسلامى وارد خواهد کرد، و تسامح در این امر حیاتى، خیانت عظیم بر اسلام و کشور اسلامى است. بر این اساس به حضرات آقایان محترم محمد جواد باهنر، مهدى ربانى املشى، حسن حبیبى، عبد الکریم سروش، شمس آل احمد، جلال الدین فارسى و على شریعتمدارى مسئولیت داده مى‏شود تا ستادى تشکیل دهند و از افراد صاحبنظر متعهد، از بین اساتید مسلمان و کارکنان متعهد و دانشجویان متعهد با ایمان و دیگر قشرهاى تحصیلکرده، متعهد و مؤمن به جمهورى اسلامى دعوت نمایند تا شورایى تشکیل دهند و براى برنامه‏ریزىِ رشته‏هاى مختلف و خط مشى‏فرهنگى آینده دانشگاهها، بر اساس فرهنگ اسلامى و انتخاب و آماده‏سازی اساتید شایسته متعهد و آگاه و دیگر امور مربوط به انقلاب آموزشى اسلامى اقدام نمایند.

بدیهى است بر اساس مطالب فوق دبیرستانها و دیگر مراکز آموزشى که در رژیم سابق با آموزش و پرورشى انحرافى و استعمارى اداره مى‏شد، تحت رسیدگى دقیق قرار گیرد تا فرزندان عزیزم از آسیب و انحراف مصون گردند. از خداوند متعال توفیق آقایان را در این امر مهم مسألت مى‏نمایم و عظمت اسلام و کشورهاى اسلامى را خواهانم. و السلام علیکم.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

منبع: صحیفه امام ج‏۱۲ ص:۴۳۱

حکم انتصاب آقاى محمد مهدى ربانى املشى به سمت دادستان کل کشور

زمان: ۸ تیر ۱۳۶۰/ ۲۶ شعبان ۱۴۰۱

مکان: تهران، جماران‏

موضوع: انتصاب دادستان کل کشور

مخاطب: ربانى املشى، محمد مهدى‏

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

جناب مستطاب حجت الاسلام آقاى حاج شیخ مهدى ربانى املشى- دامت افاضاته‏

جنابعالى را به ریاست دادستانى کل کشور منصوب مى‏نمایم. امیدوارم با همکارى رئیس دیوان عالى کشور تمام سعى و کوشش خود را در هر چه اسلامیتر کردن قوه قضاییه مبذول دارید، و خواسته مردم محروم ما را که تشکیلات نوین قوه قضاییه بر اساس تعالیم مقدسه اسلام است جامه عمل بپوشانید. ان شاء اللَّه در این مهم از قضات مسلمان و متدین و کارمندان شریف دادگسترى کمال استفاده را خواهید نمود. خداوند شما را موفق نماید.

۸ تیر ماه ۱۳۶۰

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

منبع: صحیفه امام، ج‏۱۴، ص: ۵۱۳

سخنرانى امام در جمع قضات شورای عالى قضایى و دیوان عالى کشور و عزل آیت الله ربانی از دادستانی کل کشور

زمان: صبح ۱۹ دى ۱۳۶۱/ ۲۴ ربیع الاول ۱۴۰۳

مکان: تهران، جماران‏

موضوع: اهمیت امر قضا و لزوم اهتمام روحانیون به امر قضاوت‏

حضار: موسوى اردبیلى، سید عبد الکریم (رئیس دیوان عالى کشور)، قضات شورای عالى قضایى و دیوان عالى کشور

… این شورای عالى قضایى که بود من باید تشکر کنم از اینها. اینها زحمت کشیده‏اند، دو- سه سال زحمت کشیده‏اند، رنج برده‏اند، خدمت کرده‏اند، و این طور نیست که آنها هم براى مقامى آمده بودند. آنها از بزرگان روحانیون هستند. آنها هم مثل سایر روحانیون از محلى که مأنوسشان بوده است و مطلوبشان بوده است آمدند در یک محیطى که زحمتش زیاد و رنجش زیاد و کارش زیاد و مسئولیت پیش خدایش هم زیاد و نارضایتى پیش مردم هم زیاد. این طورى نیست که اینها آمده باشند یک بهره‏اى برده باشند. برایشان هم هیچ مطرح نیست که حالا اینجا خدمت بکنند یا آنجا خدمت بکنند. یک مرد اسلامى روحانى که با روحیات اسلام مأنوس است فرقى پیشش نیست که حالا بشود رئیس دیوان عالى کشور و دادستان کل کشور یا کار دیگرى بکند، جور دیگرى خدمت بکند، این هم فرقى ما بینش نیست. بنا بر این، این طور نیست که اگر به واسطه بعضى مصالح و بعضى جهاتى که در کار بوده است کسى گمان بکند که این آقایانى که در شورای عالى قضایى بوده‏اند یک وقت خداى نخواسته، نامطلوب هستند. اینها همه‏شان مطلوب، همه‏شان خدمتگزار، اینها خدمت کرده‏اند. اینها بعضیشان در انقلاب، از اول انقلاب خدمت کرده‏اند. بناءً علیه اگر یک مصالحى اقتضا بکند که آن‏آقایانى که مدتى رنج کشیده‏اند این رنجشان را حالا بدهند کسى دیگر بکشد و خودشان مثلًا یا استراحت کنند یا در جایى که زحمتش کمتر است و گرفتاریش کمتر است آنجا خدمت بکنند، این طور نیست که- حالا فرض کنید- اشخاص خیال کنند که نه، این آقایان معلوم شد چه هستند. نخیر اینها همه‏شان را سى سال است، بعضى از اینها را سى سال است مى‏شناسم. بنا بر این، این طور نیست که مردم گمان کنند یا کسى گمان بکند این آقایان نامطلوب بودند و رفتند. اینها مطلوب بودند، لکن خسته شده‏اند. دیگر خستگى، یک وضعى پیدا مى‏کند انسان در قضاوت، که گاهى خسته مى‏شود و این اسباب این مى‏شود که یک کار سبکترى یا یک وضع بهترى، تغییر وضعى داده شود.

و حالا ما مى‏خواهیم این رنج را به گردن آقاى آقا شیخ یوسف صانعى به عنوان دادستان کل [بگذاریم‏] و معرفى کنم به آقایان. و من آقاى صانعى را مثل یک فرزند بزرگ کرده‏ام. این آقاى صانعى وقتى که سالهاى طولانى در مباحثاتى که ما داشتیم تشریف مى‏آوردند ایشان، بالخصوص مى‏آمدند با من صحبت مى‏کردند و من حظ مى‏بردم از معلومات ایشان. و ایشان یک نفر آدم برجسته‏اى در بین روحانیون است و یک مرد عالمى است و متوجه مسائل است و مخالف این انحرافاتى که در این کشور موجود بوده است؛ از قبیل منافقین- نمى‏دانم- و غیره، و ایشان مخالف سرسخت آنهاست. با جدیت عمل مى‏کند. با قاطعیت عمل مى‏کند اگر یک وقتى موقعش بشود.

از این جهت، من این آقا را به جاى آقاى ربّانى (]یت الله ربانى املشى دادستان پیشین انقلاب)، در عین حالى که از ایشان هم تشکر مى‏کنم و تقدیر مى‏کنم، و ایشان هم باید یک فکرى کرد که یک جایى باز خدمت بکنند، و بتوانند خدمت به این کشور بکنند و خدمتگزار باشند. چنانچه سایر آقایان هم که هستند و ایشان را معرفى مى‏کنم. و من امیدوارم که ایشان به همه مسائلى که توجه دارند بیشتر توجه داشته باشند. و باید به همه آقایان راجع به این مسأله قضا عرض کنم که امر قضاوت یک چیزى است که بسیار مسئولیتش زیاد است. انسان با جان مردم، با ناموس‏مردم، با مال مردم، با حیثیت مردم، با آبروى مردم، سر و کار دارد. یک لغزش ممکن است که تمام بشود به اینکه آبروى یک مسلمانى ریخته بشود. یک لغزش ممکن است که یک مسلمانى را تا آخر عمر محروم کند، بدبخت کند. این چیزهایى است که براى قوه قضائیه هست. لکن با همه اینها چون تکلیف الهى است و ما نمى‏توانیم به واسطه مشکل یک امرى، از تکلیف الهى شانه خالى کنیم تکلیف الهى است، از این جهت، باید قیام کرد به آن…

منبع: صحیفه امام، ج‏۱۷، ص: ۲۳۲

حکم انتصاب آیت الله محمد مهدى ربانى املشى به عضویت در شوراى نگهبان

زمان: ۲۸ دى ۱۳۶۱/ ۳ ربیع الثانى ۱۴۰۳

مکان: تهران، جماران‏

موضوع: انتصاب عضو فقهاى شوراى نگهبان‏

مخاطب: ربانى املشى، محمد مهدى‏

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

جناب حجت الاسلام آقاى حاج شیخ محمد مهدى ربانى املشى- دامت افاضاته‏

با تقدیر و تشکر از زحمات بسیار شما در مقام دادستانى کل کشور و همچنین در شورای عالى قضایى، و از آنجا که جنابعالى مورد وثوق و اطمینان مى‏باشید، بر طبق اصل ۹۱ قانون اساسى جمهورى اسلامى که به منظور پاسدارى از احکام اسلام و قانون اساسى از نظر عدم مغایرت مصوبات مجلس شوراى اسلامى با آنها شورایى تشکیل مى‏شود، و انتخاب اعضاى فقهاى آن شورا بر طبق شرایط تعیین شده به عهده این جانب مى‏باشد، بدین وسیله جنابعالى را به عنوان یکى از فقهاى شوراى نگهبان منصوب مى‏نمایم، «۲» و از خداوند تعالى توفیق بیشتر شما را امید دارم.

به تاریخ ۲۸/ ۱۰/ ۶۱- ۳ ربیع الثانى ۱۴۰۳

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

پاورقى: ( ۲)- آقاى ربانى املشى به جاى آقاى یوسف صانعى که در تاریخ ۱۹ دى ۱۳۶۱ از سِمت عضویت در شوراى نگهبان استعفا داده و مورد موافقت امام خمینى قرار گرفته بود، به این سمت منصوب گردید و آقاى صانعى نیز بعداً به عنوان« دادستان کل کشور» برگزیده شد.

منبع: صحیفه امام، ج‏۱۷، ص: ۲۴۲

سخنرانى امام در جمع فقهاى شوراى نگهبان

زمان: صبح ۲۸ اردیبهشت ۱۳۶۲/ ۵ شعبان ۱۴۰۳

مکان: تهران، جماران‏

موضوع: اسلام خواهى ملت منشأ مخالفتهاى دشمنان‏

حضار: فقهاى شوراى نگهبان: صافى گلپایگانى- مهدوى کنى- جنتى- ربانى املشى- خزعلى- رضوانى؛ و حقوقدانان شوراى نگهبان: افتخار جهرمى- آراد- مهرپور- صالحى- هادوى‏

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

وحدت و همدلى خنثى‏کننده تبلیغات دشمنان‏

از تحمل زحمات و رنجهاى شما تشکر مى‏کنم. شما توقع نداشته باشید که مورد اهانت واقع نشوید. همه مى‏دانید تا کسى کارى انجام ندهد کسى به او توهین نمى‏کند.

توهین براى کسانى است که مى‏خواهند زنده باشند. هیچ کدام از ما نباید انتظار تعریف را داشته باشیم. باید به حکم خدا عمل کنیم و به این هم کارى نداشته باشیم که چه کسى از این کارى که براى خدا مى‏کنیم خوشش مى‏آید و یا چه کسى بدش مى‏آید. من در تمام مواقعى که مقتضى بوده است، مجلس و شوراى نگهبان را تأیید کرده‏ام. ما باید دست در دست یکدیگر بگذاریم تا یک کشور اسلامى درست کنیم.

امروز دنیا با ما به خاطر اسلام بد است. بعضیها که جاهلند مى‏گویند اسلام به درد نمى‏خورد، اما بعضیها که کمى اوضاع مردم ایران را مى‏دانند مى‏گویند اسلام خوب است ولى نه اسلام اینها، اسلام راستین.

امروز تبلیغات علیه من و شما نیست، تبلیغات علیه اسلام است. اگر ما با اسلام کارى نداشتیم کسى با ما بد نبود. امروز امریکا و شوروى را که آن قدر در دنیا فساد مى‏کنند کسى محکوم نمى‏کند، ولى تمام محکومیتها مال ماست. در دنیا تنها ایران است که مورد سؤال است؛ ولى اگر ما وحدت خودمان را حفظ کنیم و همصدا و همجهت باشیم از هیچ چیز نباید بترسیم. مهم این است که با هم خوب باشید و تصمیم داشته باشیم که مستقل و آزاد حرکت کنیم و مطمئن باشید که مى‏توانید. ترس آن موقعى است که رؤسا با هم اختلاف داشته باشند و مردم در صحنه نباشند، که بحمد اللَّه امروز، هم مردم در صحنه هستند، هم همه دست‏اندرکاران با هم خوب هستند. بار دیگر از مساعى شما در شوراى نگهبان تشکر مى‏کنم. شما براى خدا کار مى‏کنید و ان شاء اللَّه خداوند شما را تأیید فرماید.

و السلام علیکم و رحمه اللَّه‏

منبع: صحیفه امام، ج‏۱۷، ص: ۴۴۱

ارسال دیدگاه

enemad-logo