مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - Friday 19 Apr 2024
محتوا
زندگینامه آیت الله خائفی

زندگینامه آیت الله خائفی

آیت الله عبدالله خائفی از علمایی است که سال ها در نجف به تحصیل و تدریس پرداخت. وی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم و از اعضای برجسته جامعه مدرسین است. در فتنه های پیش آمده، به طور جدی به دفاع از رهبر معظم انقلاب پرداخت

دوشنبه 7 جولای 2014 - 16:10

تولد و دوران‌ کودکی‌

آیت‌ الله عبدالله خائفی‌ در سال‌ ۱۳۰۹ در بندر انزلی‌ در میان‌ خانواده‌ای‌ متدیّن‌ و ارادتمند به‌ خاندان‌ پاک‌ پیامبر(ص‌) به‌ دنیا آمد. پدر او در بازار شهر انزلی‌ به‌ کسب‌ و کار مشغول‌ بود و دارای‌ سجایای‌ اخلاقی‌ فراوان‌ بود؛ از جمله‌ اینکه‌ علاوه‌ بر ماه‌ رمضان‌، دو ماه‌ رجب‌ و شعبان‌ را نیز روزه‌ می‌داشت‌. مادر او نیز زنی‌ پاک‌ و مؤمن‌ بود. او زمینی‌ را که‌ مهریه‌اش‌ بود، برای‌ ساختن‌ مسجد وقف‌ کرد تا با همگان‌ در اجر عظیم‌ نماز جماعت‌ سهیم‌ شود.

دوران‌ تحصیل‌

آیت‌ الله خائفی‌ تحصیلات‌ خود را در شهر بندرانزلی‌ آغاز کرد و پس‌ از طی‌ کردن‌ دوره‌ دبستان‌ و دبیرستان‌ به‌ حوزه‌ علمیه‌ رشت‌ رفت‌. حوزه‌ علمیه‌ رشت‌ در آن‌ روزگار با مدیریت‌ مرحوم‌ آیت‌ الله سید مهدی‌ رودباری‌ و بعد از رحلت‌ وی‌ با مدیریت‌ مرحوم‌ آیت‌الله‌ حاج‌ سید محمود ضیابری‌ اداره‌ می‌شد. آیت‌الله خائفی‌ دروس‌ ادبیات‌ و بخشی‌ از معالم‌ را در آن‌ حوزه‌ علمی‌ به‌ پایان‌ برد و سپس‌ عازم‌ شهر مقدس‌ قم‌ شد تا از محضر استادان‌ و فرهیختگان‌ آن‌ دیار عالم‌ خیز بهره‌های‌ فراوان‌ ببرد.او در قم‌ دروس‌ سطح‌ را به‌ پایان‌ برد و سپس‌ به‌ درس‌ خارج‌ استادان‌ مشهور آن‌ زمان‌، از جمله‌ آیت‌ الله العظمی‌ بروجردی‌(ره‌) و آیت‌ الله العظمی‌ امام‌ خمینی‌(ره‌) راه‌ یافت‌.

وی‌ با هجرت‌ امام‌(ره‌) به‌ ترکیه‌، در آذر ۱۳۴۳ به‌ حوزه‌ علمیه‌ نجف‌ رفت‌ تا از محضر استادان‌ آن‌ دیار نیز بهره‌مند شود پس‌ از آن‌، سالها در آن‌ حوزه‌ شریف‌ و در کنار بارگاه‌ ملکوتی‌ امام‌ علی‌(ع‌) زندگی‌ کرد و در آذر سال‌ ۱۳۷۰ به‌ ایران‌ اسلامی‌ بازگشت‌.

استادان‌ و دوستان‌

آیت‌ الله خائفی‌ در سالیان‌ تحصیل‌ خود به‌ محضر عالمان‌ بسیاری‌ شرفیاب‌ شد و از خرمن‌ درس‌ و عمل‌ آنان‌ خوشه‌های‌ فراوان‌ چید. او که‌ در حوزه‌ علمیه‌ رشت‌، بخشی‌ از دروس‌ مقدمات‌ را نزد مرحوم‌ مختار ظهیری‌ فرا گرفته‌ بود، در قم‌ در درس‌ شرح‌ لمعه‌ آیت‌ الله ستوده‌(ره‌) و درس‌ مکاسب‌ محرمه‌ آیت‌ الله اردبیلی‌ و در درس‌ بیع‌ آیت‌ الله مشکینی‌ حاضر شد و کفایه‌ را از آیت‌ الله مجاهدی‌ آموخت‌.

با پایان‌ یافتن‌ دروس‌ سطح‌ در درس‌ خارج‌ فقه‌ و اصول‌ آیات‌ عظام‌ بروجردی‌(ره‌) و امام‌ خمینی‌(ره‌) شرکت‌ کرد. با رحلت‌ آیت‌ الله العظمی‌ بروجردی‌(ره‌) و نیز اندکی‌ پس‌ از آن‌ هجرت‌ امام‌ خمینی‌(ره‌) به‌ ترکیه‌، آیت‌ الله خائفی‌ برای‌ ادامه‌ تحصیل‌ به‌ حوزه‌ علمیه‌ نجف‌ رفت‌ و در درس‌ آیت‌ الله العظمی‌ خویی‌(ره‌) حاضر شد، با ورود امام‌ خمینی‌(ره‌) به‌ نجف‌ اشرف‌، وی‌ دیگر بار در درس‌ امام‌ حاضر شد، ضمن‌ اینکه‌ در ایام‌ تابستان‌ به‌ محفل‌ درسی‌ آیت‌ الله العظمی‌ حکیم‌(ره‌) می‌رفت‌.

آیت‌ الله خائفی‌ در دوران‌ تحصیل‌ خود با استادان‌ و فضلای‌ بسیاری‌ رابطه‌ دوستی‌ داشت‌ و دروس‌ پیش‌ آموخته‌ را مباحثه‌ می‌کرد که‌ از جمله‌ آنان‌ می‌توان‌ به‌ حجه‌الاسلام‌ و المسلمین‌ سید کاظم‌ میرعبدالعظیمی‌ و حجه‌الاسلام ‌و المسلمین‌ روح‌ الله شاه‌ آبادی‌ اشاره‌ کرد.

فعالیتهای‌ علمی‌ و فرهنگی‌

استاد خائفی‌ در سالهای‌ عمر خود فعالیتهای‌ بسیاری‌ در زمینه‌ علم‌ و فرهنگ‌ به‌ جامعه‌ شیعی‌ عرضه‌ داشته‌ است‌. ایشان‌ تاکنون‌ کتابهای‌ فراوانی‌ را تألیف‌ کرده‌ از جمله‌:

تألیفات‌ چاپ‌ شده‌:

۱ـ سیستم‌ قضائی‌ اسلام‌

۲ـ راهنمای‌ ارث‌

۳ـ بحوث‌ فی‌ ولایه‌ الفقیه‌

۴ـ مذاکره‌ و تنبیه‌ فی‌ ولایه‌ الفقیه‌

۵ـ ذکریات‌ مشرقه‌ عن‌ حیاه‌ و مواقف‌ الامام‌ الخمینی‌(قده‌)

تألیفات‌ چاپ‌ نشده‌:

۱ـ محاضرات‌ فی‌ البیع‌ و الخیارات‌ (تقریرات‌ درس‌ حضرت‌ امام‌ خمینی‌(قده‌))

۲ـ الخلل‌ فی‌ الصلاه‌ (تقریریات‌ درس‌ حضرت‌ امام‌ (قده‌))

۳ـ شرح‌ علی‌ الرسائل‌ «الثلاث‌ للامام‌ الخمینی‌(قده‌)

۴ـ الربا و تحلیله‌ بالحیل‌ الشرعیه‌ علی‌ ضوء مبنی‌ الامام‌ الخمینی‌(ره‌)

۵ـ شرح‌ علی‌ العروه‌ الوثقی‌ از کتاب‌ صلاه‌ تا آخر عروه‌ الوثقی‌ (تقریرات‌ درس‌ آیت‌الله‌ العظمی‌ خوئی‌قده‌)

۶ـ تقریرات‌ مناسک‌ حج‌ (تقریرات‌ درس‌ آقای‌ خوئی‌)

۷ـ کتاب‌ ارث‌ (تقریرات‌ درس‌ آقای‌ خوئی‌ )

۸ـ بحوث‌ فی‌ القضاء

۹ ـ بحوث‌ فی‌ القواعد الفقهیه‌

۱۰ـ بحوث‌ استدلالیه‌ فی‌ الاستفتائات‌ القضائیه‌ المستحدثه‌

۱۱ـ مناسک‌ حج‌

استاد خائفی‌ در سالهای‌ حضور در نجف‌ اشرف‌، بسیاری‌ از کتب‌ دوره‌ سطح‌ را تدریس‌ کرد که‌ تدریس‌ برخی‌ از آنها بارها و سالها ادامه‌ داشت‌. وی‌ هم‌ اکنون‌ به‌ تدریس‌ خارج‌ فقه‌ اشتغال‌ دارد.

فعالیتهای‌ سیاسی‌

آیت‌ الله خائفی‌ پس‌ از حضور در نهضت‌ مقدس‌ شهید نواب‌ صفوی‌ سالها در خدمت‌ پیر مراد خویش‌ امام‌ خمینی‌(ره‌) بود. او در قم‌ و نجف‌ همواره‌ مطیع‌ امام‌ (ره‌) بود و نهضت‌ مقدس‌ او را تأیید می‌کرد. از جمله‌ فعالیتهای‌ سیاسی‌ او می‌توان‌ به‌ شرکت‌ داشتن‌ در انتفاضه‌ مردم‌ عراق‌ پس‌ از حمله‌ آمریکا به‌ آن‌ کشور اشاره‌ کرد، در این‌ انتفاضه‌ که‌ بیشتر مردم‌ عراق‌ در آن‌ شرکت‌ داشتند، ماهیت‌ پلید رژیم‌ صدام‌ فاش‌ شد، به‌ گونه‌ای‌ که‌ بسیاری‌ از مردم‌ عراق‌ در شهرهای‌ مقدسی‌ چون‌ نجف‌ اشرف‌ به‌ خاک‌ و خون‌ کشیده‌ شدند. در مقطع‌ جنگ‌ تحمیلی‌ نیز او در شهر مقدس‌ نجف‌ بسیاری‌ از جوانان‌ متدین‌ عراقی‌ را که‌ با فشار رژیم‌ بعثی‌ راهی‌ جنگ‌ می‌شدند مخفی‌ کرده‌ و یا به‌ خودداری‌ از تیراندازی‌ به‌ سوی‌ نیروهای‌ ایرانی‌ فرا می‌خواند.

آیت‌ الله خائفی‌ پس‌ از بازگشت‌ از عراق‌ در قم‌ سکنی‌ گزید و هم‌ اکنون‌ ضمن‌ اینکه‌ از اعضای‌ جامعه‌ مدرسین‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ است‌، به‌ تدریس‌ خارج‌ فقه‌ و تربیت‌ طلاب‌ مستعد و فاضل‌ اشتغال‌ دارد.

منبع: سایت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

ارسال دیدگاه

enemad-logo