مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - Friday 29 Mar 2024
محتوا
زندگینامه حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدجواد پیشوایی

زندگینامه حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدجواد پیشوایی

حجت الاسلام سید محمد جواد پیشوایی فرزند آیت الله پیشوایی در ۲۷ بهمن ۵۷ با حکم تاریخی امام خمینی به عنوان نماینده ایشان در بندر انزلی منصوب گردید و در سال ۱۳۶۱ بعنوان نماینده معظم له در خصوص اجرای فرمان هشت ماده ای به سیستان و بلوچستان عزیمت نمود. وی پدر شهید سید مصطفی پیشوایی می باشد.

چهارشنبه 9 جولای 2014 - 13:07

سید مجتبی پیشوایی[۱]

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدجواد پیشوایی در شهریور ۱۳۲۳  شمسی در بندر انزلی در خانوادهای روحانی بدنیا آمد.

پدر ایشان ایت الله پیشوایی امام جمعه انزلی بوده و از مجتهدین بنام گیلان است که از ایات عظام سید ابوالحسن اصفهانی ونایینی وحایری  وخوانساری و بروجردی اجازه اجتهاد دارند و به مردم داری  ونماز شب و تهجد و تربیت طلاب معروف بوده که یکی از شاگردان ایشان حضرت ایت الله خایفی از اساتید حوزه علمیه قم می باشند.

مادر گرامی حجت الاسلام پیشوایی بانویی مدیر و مدبر و با تقوی بودکه در سال ۱۳۴۰ درگذشت و در مراسم تشعییع  ایشان جمعیت کثیری شرکت نموده  و مردم انزلی مثل یک عالم از او تجلیل نمودند و در سوک او بندر انزلی به حال تعطیل درامد اجداد حجت الاسلام پیشوایی بنا به تایید حضرت ایت الله العظمی مرعشی نجفی  از مراجع عظام شیعه که در علم انساب اعظم علمای زمان خود بودند در اول کتابی که به پدر ایشان یعنی ایت الله سید ابو طالب پیشوایی هدیه نموده اند از سلاله سادات و فرع شجره نبوت میباشند ونسب سیادت ایشان بدین قراراست سید محمد جواد ابن سید ابوطالب امام جمعه انزلی ابن سید جوادمدفون در انزلی ابن میر ابوطالب معروف به میر گل که سادات میرگلی و میر احمدی گیلان از نواده او هستند. ابن میر فاضل ابن میر افضل ابن میرنجات ابن سید کیا که از سلاله زید ابن علی سید الساجدین و زین العابدین ابن ابا عبدالله الحسین الشهید ابن علی ابن ابیطالب ع می باشد.

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد جواد پیشوایی

حجت الاسلام پیشوایی در سن ۱۵سالگی برای ادامه تحصیل در دبیرستان وشروع تحصیلات دینی  در سال ۱۳۳۸ به قم عزیمت نموده و طی ۱۶ سال اقامت در قم به ترتیب زیردروس مختلف را فرا گرفتند:

مقدمات

مقدمات :  حجج اسلام اقایان ظهیری گیلانی – سید تقی صفوی – فشارکی

منطق : مرحوم ایت الله فاضل هرندی و حضرت ایت الله محمد علی گرامی

سطح

معالم الاصول ایت الله مقتدایی و در ایام تعطیلا ت ایت الله پیشوایی پدر بزرگوارشان

شرح لمعه: ایت الله شیخ غلامرضا صلواتی

قوانین اصول و رسایل :ایت الله شیخ مصطفی اعتمادی

مکاسب: مرحوم ایت الله العظمی محمد فاضل لنکرانی

مکاسب محرمه: ایت الله شیخ شهاب الدین اشراقی

کفایه : آیت الله محمد فاضل لنکرانی– آیت الله سلطانی طباطبایی (پدر خانم  مرحوم سیداحمد خمینی)-  و آیت الله العظمی حسین نوری همدانی

منظومه منطق:ایت الله انصاری شیرازی

منظومه حکمت :ایت الله محمدی گیلانی

اخلاق: مرحوم ایت الله حاج حسین فاطمی قمی

تفسیر قران ایت الله مکارم شیرازی و ایت الله خزعلی

خارج فقه و اصول

خارج عروه: مدت ۴ سال  ایت الله میرزا علی مشکینی و ایت الله منتظری

خارج فقه و اصول: ایت الله العظمی میرزا هاشم املی

و حضرت ایت الله العظمی گلپایگانی به مدت هشت ۸سال

فلسفه: مدت پنج سال درس اسفار ایت الله جوادی املی

اشارات بوعلی سینا:پنج سال ایت الله حسن زاده املی

حجت الاسلام والمسلمین پیشوایی در سال ۱۳۴۰ شمسی در مجلس با شکوهی با حضور علما و طلاب و ایت الله پیشوایی پدر بزرگوارش  توسط حضرت ایت الله العظمی حاج اقا روح الله خمینی عمامه گذاری و ملبس به لباس روحانیت شدند. عکس زیر مربوط به همان روز است:

اولین روز معمم شدن حجت الاسلام محمد جواد پشوایی فرزند آیت الله پیشوایی نزد امام خمینی- سال ۱۳۴۰ شمسی

حجت الاسلام پیشوایی در سال ۱۳۵۴ شمسی  به دعوت علمای تهران نظیر آیت ا لله جلالی خمینی و ایت الله سروش محلاتی به تهران عزیمت و در مسجد حضرت سید الشهدا مشغول به اقامه جماعت شدند که تاکنون نیز در همان مسجد به ترویج دین مبین اسلام مشغول و منشا خدمات بوده  و هستند.

ضمنا ایشان در تهران نیز به مدت سه سال از محضر حضرت ایت الله سید احمد خوانساری و  حضرت ایت الله محمد باقر اشتیانی در درس خارج فقه شرکت جستند از سال ۱۳۵۴ تا ۱۳۵۷ شمسی

لازم به ذکر است که در تمامی دوران ۱۹ ساله تحصیلات دینی مرحوم حجت الاسلام اقای میرزا مسیح مسجد جامعی تهرانی امام جماعت مسجد چارسو بزرگ بازار تهران هم درس و هم مباحث ایشان بودند و دوستی دیرینهای میان این دو بزرگوار برقرار بود

حجت الاسلام پیشوایی  در ۲۷ بهمن ۵۷ با حکم تاریخی امام خمینی به عنوان نماینده ایشان در بندر انزلی منصوب گردید و در سال ۱۳۶۱ بعنوان نماینده معظم له در خصوص اجرای فرمان هشت ماده ای به سیستان و بلوچستان عزیمت نمود.

ایشان از ابتدای جنگ تحمیلی بار ها در جبهه ها حاضر و فرزند خود شهید سید مصطفی پیشوایی را در سن ۱۶ سالگی با زبان روزه  در جبهه غرب کشور تقدیم انقلاب نمود.

شهید سیدمصطفی پیشوایی فرزند حجت الاسلام پیشوایی

از جمله خدمات حجت الاسلام والمسلمین سید محمد جواد پیشوایی تدریس در حوزه و دانشگاه در تهران می باشد.

——————————–

[۱] . فرزند حجت الاسلام و المسلین سیدمحمدجواد پیشوایی.

با تشکر از آقای سیدمجتبی پیشوایی فرزند حجت الاسلام پیشوایی که زندگینامه و تصاویر را ارسال کردند.

ارسال دیدگاه

enemad-logo