مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ - Thursday 28 Mar 2024
محتوا
بازسازی مسجد جامع انزلی

بازسازی مسجد جامع انزلی

مسجد جامع انزلی از زمان احداث تا سال ۱۳۵۶ش دائما نیاز به تعمیر داشت. ولی در این تاریخ به طور اساسی بازسازی گردید. آیت الله سید ابو طالب پیشوایی در باز سازی مسجد – که خود حدود ۵۰ سال در آن مسجد به اقامه جمعه و جماعت می پرداخت- نقش اساسی داشت

پنج‌شنبه 12 جولای 2012 - 17:38

سید مجتبی پیشوایی[۱]

مسجد جامع انزلی بر اساس آنچه رابینو مستشرق انگلیسی در سال ۱۹۱۱ میلادی مصادف با ۱۲۹۰ شمسی بازدید نموده وجود داشته است ولی  حاج حمد ا… خوش گفتار تاریخ احداث ان را ۱۲۷۸ شمسی می داند.[۲]

مسجد فوق از زمان احداث تا سال ۱۳۵۶ش دائما نیاز به تعمیر داشت.ولی در این تاریخ به طور اساسی بازسازی گردید. آیت الله سید ابو طالب پیشوایی در باز سازی مسجد – که خود حدود ۵۰ سال در آن مسجد به اقامه جمعه و جماعت می پرداخت- نقش اساسی داشت.

نویسنده کتاب تاریخ جامع انزلی درباره نقش آیت الله پیشوایی در بازسازی مسجد جامع چنین می نویسد:

مسجد جامع نیاز به بازسازی داشت. مراتب را با مرحوم آیت الله سید ابو طالب پیشوایی امام جمعه بندر انزلی که امام مسجد جامع هم بودند در میان گذاشتیم و موافقت ایشان را گرفتیم و شروع به جمع اوری پول کردیم که در سال ۱۳۵۶شمسی مبلغ شصت هزار تومان جمع اوری شد. یک روز مرحوم ایت الله سید ابو طالب پیشوایی مرا احظار نمود و چون از کسالت ایشان آگاه بودم گمان کردم شاید ایشان می خواهند وصیت بنمایند. لذا به اتفاق مرحوم سید محمد راد منش خدمت اقا رسیدیم آیت الله پیشوایی حین ملاقات گفتند:

«مبلغ ۵۰۰۰۰ تومان پس انداز دارم به بانک تلفن میکنم تا بروید مبلغ فوق را دریافت کرده ودر بازسازی مسجدجامع با استفاده از این پول ستون های مسجد را بنا کنید.»

بلافاصله از این پول شروع به خرید آهن برای مسجد کردیم و به تدریج مسجد را بازسازی کلی کرده و بر وسعت مسجد افزودیم.[۳]

گفتنی است که هم اکنون این مسجد از مساجد اصلی بندر انزلی است و طول مسجد جامع انزلی۲۴ متر و عرض ان ۱۴ متر  و مساحت ان۳۳۶متر مربع می باشد.


[۱] . نوه آیت الله پیشوایی.

[۲] . تاریخ جامع انزلی، ج۲، ص ۵۸۵

[۳] . تاریخ جامع انزلی، ج۲، ص ۵۸۶

ارسال دیدگاه

enemad-logo