مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ - Thursday 28 Mar 2024
محتوا
تقویم تاریخ گیلان – ۲۴ بهمن

تقویم تاریخ گیلان – ۲۴ بهمن

۱- مرگ رضا رادمنش دبیر اول حزب توده. رضا رادمنش متولد ۱۲۸۴ در لاهیجان بود و نوه دختری زمین دار معروف لاهیجان «امین دیوان» بود. وی سال ها درس خواند تا به دکترای فیزیک رسید ولی جذب جریانهای کمونیستی شد و به همراه دوستانش حزب توده را بنیان نهاد. او جز گروه ۵۳ نفری بود […]

جمعه 13 فوریه 2015 - 00:51

۱- مرگ رضا رادمنش دبیر اول حزب توده. رضا رادمنش متولد ۱۲۸۴ در لاهیجان بود و نوه دختری زمین دار معروف لاهیجان «امین دیوان» بود. وی سال ها درس خواند تا به دکترای فیزیک رسید ولی جذب جریانهای کمونیستی شد و به همراه دوستانش حزب توده را بنیان نهاد. او جز گروه ۵۳ نفری بود که توسط رضاخان به جرم فعالیت های کمونیستی دستگیر شده بودند. او ۲۰ سال دبیر اول حزب توده در ایران بود و زمانی که در دادگاه های رژیم شاه به اعدام محکوم شد به شوروی گریخت. بعدها به آلمان شرقی رفت. سراسر زندگی اش خدمت به کشور شوروی و تامین منافع آن در ایران بود. او بعد از ۸۰ سال عمری که سراسر خیانت به دین و کشورش بود در بیمارستان مخصوص سران حزب کمونیست برلین شرقی مرد و در گورستان لایپزیک دفن شد. (۱۳۶۲ ش) (دکتر رادمنش و مجلس چهاردهم، کامیار چایچی، پیام بهارستان، ویژه تاریخ مجلس، شمـ ۱۰، زمستان ۱۳۸۹، ص ۱۸۶٫)

۲- در این روز «کاروان عظیم بدر» حامل ۱۰۰۰ کامیون کمک های مردمی استان گیلان به جبهه های جنگ راهی شد. گیلان در کمک های بی نظیرش به جبهه های جنگ معروف بود. گیلان کاروان های عظیمی را در تعداد ۱۰۰۰ ، ۱۲۰۰، ۱۵۰۰ کامیون به صورت مکرر برای جبهه ها اعزام کرد. در میان کمک های مردمی کل کشور، این نوع کمک ها کم سابقه بود. کاروانی که در این روز راهی جبهه ها شد عنوانش کاروان بدر بود که در ۱۰۰۰ کامیون، کمک های مردم گیلان را به رزمندگان اسلام می رساند. (۱۳۶۴ ش) (روزنامه کیهان، شمـ۱۲۶۷۰، ص۱۰٫)

ارسال دیدگاه

enemad-logo