مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ - Thursday 28 Mar 2024
محتوا
تقویم تاریخ گیلان – ۲۷ بهمن

تقویم تاریخ گیلان – ۲۷ بهمن

۱- رحلت فقیه و فیلسوف بزرگ شیعه آیت الله العظمی شیخ عبدالحسین رشتی در نجف اشرف. او عالمی بزرگ، فقیهی جلیل و فیلسوفی زبده بود. وی را از مدرسین بنام حوزه علمیه نجف دانسته اند. او فرزند آیت الله شیخ عیسی رشتی عالمی بزرگ و دانشمندی متبحر بود. ایشان در اواخر عمر دارای مرجعیت بود […]

دوشنبه 16 فوریه 2015 - 00:51

۱- رحلت فقیه و فیلسوف بزرگ شیعه آیت الله العظمی شیخ عبدالحسین رشتی در نجف اشرف. او عالمی بزرگ، فقیهی جلیل و فیلسوفی زبده بود. وی را از مدرسین بنام حوزه علمیه نجف دانسته اند. او فرزند آیت الله شیخ عیسی رشتی عالمی بزرگ و دانشمندی متبحر بود. ایشان در اواخر عمر دارای مرجعیت بود و بسیاری از ایشان تقلید می کردند. (۱۳۳۲ ش- ۱۲جمادی الثانی ۱۳۷۳ ق) (آیت الله العظمی شهید حاج ملامحمد خمامی، ص۵۰-۵۲٫)

۲- صدور حکم از جانب امام خمینی برای حجت الاسلام سیدمحمد جواد پیشوایی جهت ایجاد نظم در بندر انزلی. تنها ۵ روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) طی حکمی به حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد جواد پیشوایی ایشان را جهت سامان بخشى به امور اجتماعى و سیاسى‏ بندر انزلی، راهی این دیار کردند. حکم امام به این شرح است: «بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏. خدمت جناب مستطاب ثقه الاسلام آقاى آقا سید محمد جواد پیشوایى امام جماعت مسجد جامع انزلى- دامت تأییداته. مقتضى است جنابعالى در این موقع حساس در بندر انزلى که موقعیت حساسى دارد متکفل تنظیم امور اجتماعى و سیاسى باشید و از اختلافات جلوگیرى نموده؛ و اگر از طرف مخالفین نهضت و گروههاى منحرف ایجاد آشوب و بلوایى شد به کمک جوانان مسلمان غیرتمند بشدت جلوگیرى و آنان را سرکوب نمایید، و سران آنان را به کمیته انقلاب معرفى نمایید تا به مجازات برسند. اهالى محترم و شجاع انزلى و حوالى آن از جناب ایشان پشتیبانى نموده موظفند از تشنجات و اختلافات بشدت جلوگیرى نمایند. از خداوند متعال توفیق همگان را خواستارم. ۱۸ ربیع الاول ۹۹٫ روح اللَّه الموسوی الخمینى‏» (۱۳۵۷ ش- ۱۸ ربیع الاول ۱۳۹۹ ق) (صحیفه امام، ج۱، ص۵۶٫)

۳- هدایای دانش اموزان و فرهنگیان گیلانی به جبهه های جنگ. دانش آموزان و فرهنگیان گیلانی کمک های مردمی خود را طی ۱۵۰ کامیون عازم مناطق جنگی کردند. این کمک ها حاوی پتو، صابون، آجیل و… بود. (۱۳۶۶ ش) (مجله روایت هشتم، شمـ۱۷، ص۵۶٫)

۴- بیژن سلمانی آرمیده از اهالی رشت در نازی آباد تهران به دست منافقین ترور شد و به شهادت رسید. (۱۳۶۰ ش) (سایت هابیلیان، شهدای ترور.)

۵- در این روز منزل مسکونی آیت الله محمد تقی معصومی اشکوری از علمای بنام گیلان در زمان قاجار با شمارهثبت ۱۰۹۶۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. این بنا مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان رودسر، بخش رحیم آباد، روستای کیارمش واقع شده است. (۱۳۸۲ ش) (سایت رنگ ایمان، مقاله آثار ملی ثبت شده در گیلان)

ارسال دیدگاه

enemad-logo