مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - Friday 19 Apr 2024
محتوا
تقویم تاریخ گیلان – ۲۹ بهمن

تقویم تاریخ گیلان – ۲۹ بهمن

۱- تیر باران «خسرو گلسرخی» شاعر و نویسنده مارکسیست به دست رژیم شاه. گلسرخی در ۲ بهمن ۱۳۲۲ در رشت متولد شد. او برای مبارزه با رژیم شاه به همراه عده‌ای دیگر از روشنفکران هم‌نسل خویش که جذب سازمان چریکهای فدایی خلق ایران که مرام کمونیستی داشتند گروید و در سال ۱۳۵۱ به اتهام توطئه […]

چهارشنبه 18 فوریه 2015 - 00:51

۱- تیر باران «خسرو گلسرخی» شاعر و نویسنده مارکسیست به دست رژیم شاه. گلسرخی در ۲ بهمن ۱۳۲۲ در رشت متولد شد. او برای مبارزه با رژیم شاه به همراه عده‌ای دیگر از روشنفکران هم‌نسل خویش که جذب سازمان چریکهای فدایی خلق ایران که مرام کمونیستی داشتند گروید و در سال ۱۳۵۱ به اتهام توطئه علیه خاندان سلطنتی دستگیر و محاکمه شد. گلسرخی از معدود مبارزین کمونیست بود که به رغم شکنجه‌های بسیار، اتهامات را در دادگاه نظامی نپذیرفت. آنچه باعث شهرت گلسرخی شد مطالبی بود که در جلسه دادگاه اش که از تلویزیون پخش می شد گفت. او از این فرصت استفاده کرد و با تقبیح رژیم شاه، از اعتقاداتش دفاع کرد. او به صراحت اعلام کرد که الگویش در مبارزه امام حسین بوده است و او هم با انتخاب راه امام حسین، شهادت را انتخاب کرده است. وی با رد طلب بخشش از شاه، اعدام شد. بعد از مرگش چند جلد کتاب شعر از او به چاپ رسید. (۱۳۵۲ ش)

۲- برگزاری ششمین دوره مجلس شورای اسلامی در کشور. این انتخابات در گیلان نیز برگزار شد. متأسفانه در این انتخابات غالباً کسانی به مجلس راه یافتند و در اکثریت قرار گرفتند که بعدها فتنه گری علیه انقلاب و آرمان های امام را سرلوحه فعالیت های خود قرار دادند. این مجلس در ۷ خرداد ۱۳۷۹ افتتاح شد. نمایندگان گیلان در این مجلس: رشت: سیدمحمد مودب پور، محمدباقر نوبخت، احمد رمضانپور نرگسی، آستارا: حسن زحمتکش، آستانه: رضا صالح جلالی، انزلی: حسن خسته بند، تالش: عسکر اسلام دوست، رودبار: سلیم مرعشی، رودسر: داود حسن زادگان، صومعه سرا: محمدتقی رنجبر، فومن: رسول جماعتی، لاهیجان: ایرج ندیمی، لنگرود: محمود اخوان. همچنین الیاس حضرتی که سه دوره پیش نماینده رشت بود، این دوره از سوی مردم تهران انتخاب گردید. (۱۳۷۸ ش)

ارسال دیدگاه

enemad-logo