مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ - Thursday 28 Mar 2024
محتوا
شهدای گیلانی مدافع حرم – آخرین اصلاحات

شهدای گیلانی مدافع حرم – آخرین اصلاحات

مهدی نقیبی
کامل ترین فهرست از شهدای گیلانی مدافع حرم اهل بیت در سوریه و لبنان به شهادت رسیده اند را برای اولین بار سایت رنگ ایمان منتشر می کند. این فهرست از سال ۱۳۶۴ و با نام شهید یوسفی نژاد آغاز شده و تا به امروز ادامه دارد…

سه‌شنبه 4 فوریه 2020 - 17:32

مهدی نقیبی

کامل ترین فهرست از شهدای گیلانی مدافع حرم اهل بیت در سوریه و عراق و لبنان به شهادت رسیده اند را برای اولین بار سایت رنگ ایمان منتشر می کند. این فهرست از سال ۱۳۶۴ و با نام شهید یوسفی نژاد آغاز شده و تا به امروز و اخرین شهید گیلانی مدافع حرم را شامل می شود. این فهرست به ارائه اطلاعات اولیه درباره این شهدا می پردازد و امید است که نوشته های بهتر و کاملتری درباره هرکدام از شهدا ارائه گردد.

%d8%b4%d9%87%db%8c%d8%af-%d8%b9%d8%a8%d8%a7%d8%b3-%db%8c%d9%88%d8%b3%d9%81%db%8c-%d9%86%da%98%d8%a7%d8%af2-%d8%a7%d8%b2-%d8%b3%d8%a7%db%8c%d8%aa-%d9%87%d8%b4%d8%aa-%d9%87%d8%b2%d8%a7%d8%b1-%d8%b4

۱- شهید عباس یوسفی نژاد: او در سال ۱۳۴۲ در لاهیجان متولد شد. در زمان دفاع مقدس مدتها در لشکر گیلان فرماندهی گردان را به عهده داشت و از پاسدارانی بود که برای مبارزه با اسرائیل عازم لبنان شد. سرانجام در بمباران هوایی جنگنده های اسرائیلی در لبنان در روز ۱۳خرداد۱۳۶۴ به شهادت رسید. این شهید بزرگوار، وصیت کرده بود که کفن و دفنش را شهید ابوالحسن کریمی انجام دهد. شهید کریمی نیز بر سر پیکر او حاضر شد و کفن و دفن این شهید را انجام داد و خودش یک سال بعد به دست منافقین در لاهیجان ترور شده و به شهادت رسید و در نزدیکی شهید یوسفی نژاد مدفون شد.

شهید احمدرضا مظلومی

۲- شهید احمدرضا مظلومی: او در سال ۱۳۴۲ در روستای رودپشت از توابع خشکبیجار به دنیا آمد. در زمان دفاع مقدس به جبهه های جنوب و غرب کشور اعزام شده و از فعالان سپاه گیلان در جنگ بود. او در سال ۱۳۶۵ عازم لبنان شد و در آنجا در زمینه تبلیغات در میان مردم لبنان به فعالیت پرداخت و اسرائیل که او را مانع منافع خود می دید در شهر صور لبنان او را ترور کرده و در روز ۶خرداد۱۳۶۶مصادف با ۲۵ماه رمضان ۱۴۰۷ق به شهادت رساند. شهید مظلومی که در راه آزادسازی قدس به شهادت رسیده بود از آن به بعد در میان مردم گیلان به «شهید قدس» معروف گردید.

شهید امیررضا علیزاده

۳- شهید امیررضا علیزاده: او متولد ۱۲ مهر ۱۳۵۴ در رودسر بود. از پاسداران گیلانی و از نیروهای سپاه قدس ایران بود که برای دفاع از مقاومت اسلامی به سوریه اعزام شده بود. در عملیات تروریستی بمب گذاری مقابل سفارت ایران در شهر دمشق به شدت مجروح شد و بعد از ساعاتی در روز ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ به درجه رفیع شهادت نائل آمد. او اولین شهید گیلانی «مدافع حرم» است که برای دفاع از حرم‌های شریف حضرات معصومین (ع) در سوریه به شهادت رسیده است. این جنگ ها توسط گروه های تکفیری و با حمایت عربستان، ترکیه، آمریکا و اسرائیل بر کشورهای اسلامی تحمیل شده است.

شهید محمدحسین عطری

۴- شهید محمدحسین عطری: او در سال ۱۳۵۴ در خانواده ای گیلانی متولد شد. این شهید بزرگوار حین عملیات سپاه پاسداران در سوریه و دفاع از حرم حضرت زینب (س) و به دلیل اصابت ترکش خمپاره به وی در روز ۱۶ خرداد ۱۳۹۲ به درجه رفیع شهادت نائل آمد. پیکر این شهید بزرگوار را بعد از تشییع باشکوه در رشت و اقامه نماز توسط آیت الله سیدمجتبی رودباری، در سلیمان داراب رشت در جوار مزار روحانی شهید میرزاکوچک جنگلی به خاک سپرده شد.

شهید فرهاد خوشه بر

۵- شهید فرهاد خوشه بر: شهید خوشه بر در سال ۱۳۶۰ در خراط محله کوشالشاه از توابع شهرستان لنگرود متولد شد. این شهید بزرگوار حین عملیات سپاه پاسداران در روز ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ در سوریه به شهادت رسید. او سومین شهید گیلانی «مدافع حرم» است که برای دفاع از حرم‌های شریف حضرات معصومین (ع) در سوریه و عراق به شهادت رسیده است. پیکر این شهید بزرگوار با حضور گسترده مردم در شهرستان لنگرود گیلان تشییع و در گلزار شهدای این شهر به خاک سپرده شد.

سردار شهید حسین همدانی

۶- سردار شهید حسین همدانی: او در سال ۱۳۲۹ در همدان متولد شد. او فرمانده سابق لشکر ۱۶ قدس گیلان در زمان دفاع مقدس بود. وی از فرماندهان سپاه پاسداران و از مستشاران ارشد نظامی ایران در دفاع از حرم عقیله بنی هاشم حضرت زینب (س) در سوریه به شمار می رفت که پنجشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۴ وقتی که پاسی از شب گذشته بود در حومه شهر حلب به دست تروریست های داعش به شهادت رسید. پیکرش را در زادگاهش همدان به خاک سپردند. او اولین فرمانده لشکر ۱۶ قدس گیلان بود که فرماندهی این لشکر را در زمان جنگ تحمیلی به دست گرفت. سه جلد کتاب خاطرات از وی منتشر شده است که مهتاب خین از مهم ترین کتاب های تاریخ شفاهی دفاع مقدس به شمار می رود که به کوشش حسین بهزاد تولید شده است ولی متاسفانه هیچ کدام از این کتاب ها، خاطرات وی در زمان فرماندهی لشکر گیلان را در بر نمی گرفت.

شهید سجاد طاهرنیا

۷- شهید سجاد طاهرنیا: متولد رشت بود و از پاسداران گیلانی در حین عملیات مستشاری برای دفاع از حرم اهل بیت (ع) در سوریه در مقابل تکفیری ها و تروریست های داعش در روز ۳ آبان ۱۳۹۴ به شهادت رسیده است. شهادتش در روز تاسوعای حسینی واقع شد و پیکرش در روز ۷ آبان ۱۳۹۴ با حضور گسترده مردم رشت تشییع و در گلزار شهدای تازه آباد این شهر به خاک سپرده شد. این شهید بزرگوار موقع شهادتش، یک دختر یک ساله و یک پسر بیست روزه داشت که هرگز موفق به دیدار پسرش نشد.

شهید سیداسماعیل سیرت نیا

۸- شهید سیداسماعیل سیرت نیا: او در سال ۱۳۵۷ در رشت متولد شد. از پاسداران گیلانی بود که در حین عملیات مستشاری برای دفاع از حرم اهل بیت (ع) در حومه شهر حلب سوریه به ضرب گلوگه تک تیراندازان تکفیری داعش مجروح و سپس در روز ۱۶ آبان ۱۳۹۴ به شهادت رسید. او از پاسداران سپاه محمد رسول الله (ص) تهران و از فعالان فرهنگی رشت به شمار می رفت که در عرصه مقابله با جنگ نرم نیز فعال بود و تلاش های زیادی را برای معرفی فرهنگ ایثار و شهادت به مردم رشت انجام داده بود. پیکرش صبح روز دوشنبه ۱۸ آبان در تهران تشییع شده و سپس برای تشییع و تدفین به رشت برده شد و بعد از اقامه نماز توسط آیت الله سیدمجتبی رودباری در گلزار شهدای تازه آباد رشت مدفون شد.


شهید-حبیب-روحی-۱۵۹- شهید حبیب روحی چوکامی: او در روستای چوکام از توابع خمام در سال ۱۳۶۱ متولد شد. او از پاسداران گیلانی بود که برای دفاع از حرم اهل بیت عازم سوریه شده بود و در روز ۱۸ آذر ۱۳۹۴ به دست گروه تکفیری داعش به شهادت رسید. پیکر این شهید در گلزار شهدای چوکام دفن شد.

شهید سجاد عفتی

۱۰- شهید سجاد عفتی: او در سال ۱۳۶۴ در کوچصفهان به دنیا آمد. در نوجوانی به همراه خانواده اش به شهریار نقل مکان کرد. او از بسیجیانی بود که برای دفاع از حرم اهل بیت (ع) عازم سوریه شده و در روز یکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ مصادف با سالروز شهادت امام حسن عسگری (ع) به شهادت رسید. پیکر این شهید ظهر جمعه با حضور گسترده نمازگزاران در مصلای نماز جمعه شهریار تشییع و در گلزار شهدای کهنز به خاک سپرده شد.

حامد کوچک زاده

۱۱- شهید حامد کوچک زاده: او در زمره بچه های متدین و فعال فرهنگی رشت قرار داشت که در هر جایی که کار خوبی در حال برگزاری بود حضور می یافت و کمک می کرد. او از بسیجیان و پاسداران گیلانی است که به صورت داوطلبانه و در قالب چند گردان برای دفاع از سرزمین های اسلامی و حرم اهل بیت راهی کشور سوریه شده و در حال جنگ با داعش و دست‌پروردگان آمریکا بودند. در روز ۱۳بهمن۱۳۹۴ در سوریه به شهادت رسید.

شهید-سید-احسان-میرسیار-

۱۲- شهید سید احسان میرسیار: سید احسان میرسیار اهل روستای بارکوسرای لاهیجان بود که از بسیجیان پایگاه حضرت حر زیباشهر قرچک بوده است و در کارنامه خود مبارزه با گروهک پژاک را نیز داشت. او یکی از رزمندگان گیلانی جزو نیروهای صابرین سپاه حضرت محمد رسول الله تهران بزرگ بود که در بهمن ماه ۱۳۹۴ در درگیری‌های مستشاری در سوریه مفقودالاثر شده و پس از آن تصور می‌شد که وی به اسارت نیروهای تکفیری در آمده است. ولی بعد از گذشت حدود ۲ ماه و بررسی‌های انجام شده، شهادت وی در روز ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ تایید شد. البته تاکنون پیکر وی در دسترس نیست و تصور می‌شود که نیروهای تکفیری پیکر این شهید رادر اختیار خود درآورده اند. از این شهید بزرگوار ۳ فرزند دختر به یادگار مانده است.

شهید مسافر

۱۳- شهید سعید مسافر ماکلوانی: او متولد ۱۳۶۵ در شهرستان صومعه سرا و ساکن شهر رشت بود که در ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ به همراه عده ای از پاسداران تیپ عملیاتی میرزاکوچک خان لشکر قدس گیلان برای دفاع از حریم اهل بیت به سوریه اعزام شد. شهید مسافر در روز ۱۴ فروردین ۱۳۹۵ در هنگام عملیات مستشاری در اطراف شهر حلب سوریه به همراه تعدادی از رزمندگان حزب الله لبنان به شهادت رسید. وی در هنگام شهادت ۳۰ سال داشت. شهید رضی

۱۴- شهید جمال رضی: شهید رضی از پاسداران اهل شهرستان آستانه اشرفیه بود که در ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ به همراه عده ای از پاسداران تیپ عملیاتی میرزاکوچک خان لشکر قدس گیلان برای دفاع از حرم اهل بیت به سوریه اعزام شد. شهید جمال رضی در روز ۱۴ فروردین ۱۳۹۵ در هنگام عملیات مستشاری در اطراف شهر حلب سوریه به همراه تعدادی از رزمندگان حزب الله لبنان و در کنار شهید سعید مسافر به شهادت رسید. وی در هنگام شهادت ۳۵ سال داشت و دو فرزند پسر ۶ و ۱۲ ساله از او به یادگار مانده است.

شهید حسین بواس۱۵- شهید حسین بواس: حسین بواس متولد سال ۶۱ در شهرستان لنگرود بوده است. دوران نوجوانی و جوانی خود را به همراه خانواده‌ در شهرستان چالوس گذراند و اخیرا برای انجام ماموریت شغلی در شهرستان قائم‌شهر سکونت داشت. او که فرزند نخست خانواده‌ای فرهنگی بود یک هفته قبل برای دومین‌بار از تیپ سوم امامت چالوس به سوریه اعزام شد. این شهید جوان مدافع حرم دارای یک فرزند پسر چهار ساله با نام محمدجواد است و طی سه ماه آینده نیز فرزند دوم این شهید به دنیا خواهد آمد. سرانجام در روز ۲۱ فروردین ۱۳۹۵ در دفاع از حرم اهل بیت در سوریه به شهادت رسید.جواد دوربین۱۱۶- سردار شهید جواد دوربین: متولد ۱۷ فروردین ۱۳۴۶ بود. شهید دوربین از سال ۵۸ به عضویت سپاه درآمد و از چهره های فعال سپاه انزلی بود که تا سمت جانشینی سپاه آنجا ارتقا یافته بود. شهید دوربین با اینکه در سال ۱۳۸۹ از سپاه بازنشسته شده بود ولی در ۱۷ فروردین امسال به صورت داوطلبانه عازم سوریه شد و در حمله تروریستها به خان طومان در روز ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ به شهادت رسید. از این سردار سرافراز سه پسر و یک دختر به یادگار مانده است.

shafiee۱۷- سردار سید شفیع شفیعی: از رزمندگان اهل رودبار گیلان و برادر سردار شهید سید صادق شفیعی فرمانده دلاور تیپ الحدید لشکر ۲۵ کربلا که در ماموریت مستشاری در سوریه به سر می برد، در ۱۷ اردیبهشت سال ۹۵ در خان طومان سوریه به دست تکفیری‌های تروریست به شهادت رسید. از این شهید بزرگوار که پیکرش به میهن بازنگشت سه دختر و یک پسر به یادگار مانده است.

شهید محمد هزاره

۱۸- شهید محمد (رضا) هزاره: محمد هزاره از جوانان افغانی بود که سالها در گیلان سکونت داشت و در روستای میله سرای ماسال با یک دختر گیلانی ازدواج کرده بود. این شهید بزرگوار که در قالب تیپ فاطمیون در سوریه به دفاع از حرم اهل بیت (ع) مشغول بود در ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ در حلب به درجه شهادت نائل شد. پیکر این شهید در روز ۳۰ اردیبهشت در محل زندگی اش شهریار تشییع شد و در گلزار شهدای بقعه باباسلمان این شهرستان به خاک سپرده شد. از این شهید دو فرزند پسر به یادگار مانده است.

شهید جعفری نیا

۱۹- شهید جهانگیر جعفری نیا: متولد ۳ شهریور ۱۳۵۷ و از پاسداران اهل طالب آباد انزلی و دارای مدرک فوق دیپلم، بود. شهید جعفری نیا فرمانده دلیر و شجاع گردان تکاوران (صابرین) لشگر عملیاتی ۱۶ قدس گیلان بود که پس از ماهها حضور در خاک سوریه و مقابله با گروههای تکفیری به فیض شهادت نایل آمد.او در عملیات آزادسازی نبل و الزهرا که رزمندگان گیلانی در آن درخشیده بودند به درجه جانبازی نائل شده بود و بعد از انتقال به ایران با همان مجروحیت در مراسم تشییع شهید مهدی کوچک زاده شرکت کرد.او برای آخرین بار در تاریخ ۲۹ اردیبهشت امسال برای انجام ماموریت مستشاری به سوریه اعزام شده بود که ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ در آستانه ماه مبارک رمضان، در اطراف شهر حلب سوریه به شهادت رسید. از وی دو دختر ۱۰ ساله و ۱۶ ساله به یادگار مانده است.

شهید حسینعلی پورابراهیمی

۲۰- شهید حسینعلی پورابراهیمی: متولد ۱۳۵۰ از آستانه‌اشرفیه در ۱۴ خرداد در روستای الحمره در اطراف شهر حلب سوریه مجروح شد و بعد از چند روز در ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ در دفاع از حرم اهل بیت به شهادت رسید. مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر این شهید مدافع حرم گیلان صبح روز دوشنبه ۲۴ خرداد در میان خیل عظیم مردم از مسیر پل عراق تا گلزار شهدای تازه آباد رشت این شهر را با سر دادن شعارهایی چون «کلنا عباسک یا زینب» و «لبیک یا حسین» طی کردند و در همان گلزار به خاک سپردند. از این شهید بزرگوار دو فرزند پسر به یادگار مانده است.

محمدرضا یعقوبی۲

۲۱- شهید محمدرضا یعقوبی: این شهید در سال ۱۳۴۱ در شهرستان لنگرود متولد شد. او در عملیاتهای دوران دفاع مقدس از همراهان قهرمان شهید حسین املاکی در قسمت اطلاعات و عملیات لشکر گیلان بود. وی برای دفاع از حریم اسلام در سال ۹۵ به سوریه اعزام شد و در ۱۹ رمضان مصادف با ۵ تیر ۱۳۹۵ در اطراف حلب سوریه جاودانه شد. پیکر این مجاهد بزرگ هرگز به میهنش بازنگشت. البته مراسم نمادین تشییع ایشان در ۲۴ تیرماه برگزار شد و یادمانی از ایشان در گلزار شهدای رشت نیز ساخته شد.%d8%b4%d9%87%db%8c%d8%af-%d9%82%d9%88%db%8c%d8%af%d9%84

۲۲- شهید قاسم (کوروش) قویدل: او متولد۱۳۵۰ در شهر ماسال بود. او برای ماموریت ساخت نیروگاه برق در شهر کرکوک در عراق به سر می برد که با حمله مستقیم نیروهای تکفیری در روز ۳۰ مهر ۱۳۹۵ در همان نیروگاه به شهادت رسید. پیکر ایشان بعد از چند روز به ایران بازگردانده شد و در روز دوشنبه ۳ ابان ۹۵ از سپاه ماسال به سمت مزار شهدای انجا تشییع و به خاک سپرده شد. از این شهید بزرگوار یک فرزند دختر به یادگار مانده است.%d8%b4%d9%87%db%8c%d8%af-%d9%85%d8%ad%d9%85%d8%af-%d8%a7%d8%aa%d8%a7%d8%a8%d9%87

۲۳- شهید محمد اتابه: متولد ۱۳۶۶ در منطقه گوراب زرمیخ صومعه سرا. او از نیروهای گردان حضرت رسول لشکر ۱۶ قدس گیلان بود که در سال ۹۵ به سوریه اعزام شد و در تاریخ ۹ ابان ۱۳۹۵ در پادگان اکادمیک نظامی حلب سوریه به شهادت رسید. پیکر این شهید والامقام در روز ۱۱ ابان ۹۵ در صومعه سرا تشییع شد و در زادگاهش به خاک سپرده شد. از او یک پسر دو ساله به یادگار مانده است.

محسن-خزایی.jpg (612×612)

۲۴- شهید محسن خزایی: در روز ۱۵ آذر ۱۳۵۱ در خانواده ای مذهبی که ذاکر اهل بیت بودند در زاهدان به دنیا آمد و در سال ۷۴ به عنوان متصدی صدا فعالیت خود را در صداو سیما آغاز کرد و به خاطر شور و نشاط خاصی که در برنامه های جوان ایجاد می کرد و با جوانان ارتباط زیادی داشت مدیر باشگاه خبرنگاران جوان زاهدان شد. زمانی که جریان تکفیری گروهک جندالشیطان در جنوب شرق فعال شده بود، او یکبار از کمین گروهک تکفیری در حادثه تروریستی تاسوکی نجات یافت. وی پس از موفقیت در باشگاه خبرنگاران جوان زاهدان، به عنوان مدیر خبر صدا و سیمای استان گیلان معرفی شده و ۳ سال در گیلان سکونت گزید و مسئولیت اتاق خبر شبکه باران را بر عهده داشت و در این دوره موفقیت های چشمگیری به دست آورد. او پس از فعالیت های تخصصی و حرفه ای خبر، عشق دفاع از حرم  او را به سوریه کشاند در مناطق جنگی گزارشهای خبری متعددی از وی در شبکه های مختلف سراسری پخش می شد. در روز ۲۲ آبان ۱۳۹۵ گروه خبری خبرگزاری صدا و سیما برای پوشش آخرین وضع میدان نبرد و پیشروی رزمندگان در منطقه منیان در غرب شهر حلب حضور داشت که تروریست های تکفیری با خمپاره این گروه را مورد حمله قرار دادند و خزایی در اثر اصابت ترکش ناشی از انفجار خمپاره به ناحیه سر به شهادت رسید. پیکر این شهید را در گلزار شهدای زادگاهش دفن کردند. وی دارای سه فزرند، دو پسر و یک دختر است. 


%db%8c%d8%af%d8%a7%d9%84%d9%84%d9%87-%d9%82%d8%a7%d8%b3%d9%85-%d8%b2%d8%a7%d8%af%d9%872

۲۵- شهید یدالله قاسم زاده: متولد ۱۳۶۱، اصالتا اهل روستاهای آسیابسر و ملاسرا از دهستان طاهرگوراب بخش مرکزی شهرستان صومعه سرا و البته ساکن محله خزانه تهران بود. او یکی از مستشاران زبده نظامی بود که چندی پیش داوطلبانه برای دفاع از حریم اهل بیت(ع) از از سپاه المهدی تهران به سوریه رفت و در روز دوشنبه ۱ آذر ۱۳۹۵ براثر اصابت ترکش خمپاره در حوالی شهر حلب سوریه توسط تروریست‌های تکفیری به شهادت رسید. مراسم تشییع پیکر مطهر این شهید، صبح روز پنج شنبه ۴ آذر از مسجد جامع خزانه تهران با حضور عموم مردم پایتخت برگزار شد و سپس پیکر مطهر شهید برای خاکسپاری به بهشت زهرا انتقال یافت تا در کنار همرزم شهیدش شهید محرم ترک آرام گیرد. از او دو پسر ۴ و ۶ ساله به یادگار مانده است.

۲۶- سرهنگ پاسدار شهید مرتضی حسین‌پور شلمانی: با نام مستعار «حسین قمی» فرزند محمد، متولد ۳۰ شهریور ۱۳۶۴ در روستای شلمانِ از توابع لنگرود بود. محمد حسین‌پور، پدر شهید، از فرماندهان باسابقه دفاع مقدس و از استادان دانشگاه امام حسین (ع) سپاه در تهران می باشد. مرتضی حسین پور با سن کمی که داشت، در کنار فرماندهان باسابقه جنگ تحمیلی قرار گرفت و با توجه به نبوغی که در عملیاتها علیه داعش در عراق و سوریه از خودش نشان داد، به «حسن باقری» امروز، شهرت یافت و علی رغم سن کم اش به درجه سرهنگی رسیده بود. وی در زمان شهادت فرمانده عملیات قرارگاه حیدریون بود و در آزادسازی مناطق بسیاری از سوریه و عراق خصوصا در عملیات محاصره شهر سامرا و منطقه زینبیه دمشق، عملیات آزادسازی شهر راهبردی بیجی و عملیات آزادسازی مناطق اطراف شهر حلب سوریه نقش کلیدی ایفا کرد. وی در زمره قهرمانانی بود که پس از حملات و تسلط وحشت انگیز نیروهای داعش به اکثر استان های عراق، در خرداد ۱۳۹۳ همراه با حاج قاسم سلیمانی، به کمربند امنیتی بغداد وارد شد و به مجاهدت پرداخت و توانست با کمک مردم و جوانان و جبهه مقاومت در عراق، داعش را شکست دهند و از حومه پایتخت عقب برانند. مرتضی در روز ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ در حین عملیات علیه داعش در سوریه به شهادت رسید، در حالی که ۳۲ ساله بود. وی فرمانده‌ی شهید محسن حججی بود و صدها نفر همچون محسن حججی را زیر دست خود پرورش داد تا تکفیری‌ها نتوانند حتی به بخشی از خواسته‌هایشان در سوریه و عراق برسند. این فرمانده زبده نظامی در همان معرکه‌ای که شهید حججی به اسارت داعش در آمد در روز ۱۸ مرداد ۱۳۹۶، در روز بعد شهادت فرمانده حسین پور، به شهادت رسید. حسین پور پیش از شهادتش، نقشه شوم داعش را برای به راه انداختن حمام خون به هم زد و در آن معرکه، جان بسیاری از رزمندگان مقاومت را نجات داد. شهید حسین پور، در تاریخ ۱۸ مرداد ۱۳۹۶، پیکر سرهنگ پاسدار مرتضی حسین‌پور شلمانی روی دستان همرزمانش در شهرک شهید الماسی تهران تشییع شد و فردای آن روز پیکرش از مقابل سپاه ناحیه لنگرود به سمت زادگاهش در شلمان تشییع و درگلزار شهدای این شهر به خاک سپرده شد. علی، تنها فرزند شهید مرتضی حسین‌پور، ۴ ماه پس از شهادتش روز ۲۲ آذر ۱۳۹۶ به دنیا آمد.

بعد از شهادتش، مراسم های متعددی برای بزرگداشت وی در ایران و عراق و سوریه توسط سران جبهه مقاومت برگزار شد. همچنین مراسم چهلمین روز شهادت مرتضی حسین‌پور در روز ۳۰ شهریور ۱۳۹۶، با حضور سردار حاج قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، شیخ اکرم الکعبی، دبیرکل جنبش نجبا عراق، و رزمندگانی از سوریه، عراق و لبنان در سر مزار شهید در شلمان برگزار شد و حاج قاسم سلیمانی سخنرانی تاریخی و بسیار مهمی را ایراد کرد که خیلی زود به تیتر اول رسانه های بزرگ دنیا تبدیل شد. آن مراسم، پخش زنده از شبکه ۳ سیمای جمهوری اسلامی ایران، پخش شد. سرلشکر قاسم سلیمانی در این مراسم قول انتقام‌گیری از خون مرتضی حسین‌پور را داد و اعلام کرد: «نابودی داعش نزدیک است و تا دو ماه دیگر، نابودی این شجره خبیثه را جشن می‌گیریم و ایران و روسیه و سوریه و عراق باید این جشن را برپا کنند.» که به وعده اش هم وفا کرد و انتقام سختی گرفت و حکومت داعش را ریشه کن کرد. 

 

۲۷- سرهنگ پاسدار شهید علیرضا نظری: متولد سال ۱۳۳۹ در رودسر بود و  تحصیلاتش فوق دیپلم بود. او سالها به عنوان یک پاسدار در سپاه پاسداران خدمت کرد و مسئولیت های مختلفی را در سپاه گیلان بر عهده داشت که از جمله آنها فرمانده سابق توپخانه و ادوات تیپ میرزاکوچک خان لشکر قدس گیلان بود. او بعد از سالها خدمت در سپاه پاسداران بازنشسته شده بود. او داوطلبانه برای دفاع از حریم اهل بیت (ع)، همراه نیروهای گیلانی عازم سوریه شد و در روز یکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۶ در عملیات آزادسازی شهر «بوکمال» آخرین مقر داعش در سوریه، بر اثر انفجار خمپاره به شهادت رسید. پیکر این شهید در روز ۱ آذر ۱۳۹۶ از مقر سپاه رشت تا گلزار شهدای تازه آباد رشت تشییع شد و سپس در عصر همین روز در رودسر تشییع شده و در گلزار شهدای این شهر به خاک سپرده شد. از این شهید ۵۷ ساله، یک فرزند پسر و دو دختر به یادگار مانده است (ایسنا؛ خبرگزاری بسیج؛ سایت خبری گیلانستان)

۲۸– شهید بابک نوری هریس: متولد ۱۳۷۱ در رشت، بسیجی جوان که خانواده اش به روستای هِریس از توابع خلخال تعلق داشته و آذری زبان مقیم رشت هستند. پدرش محمد نوری هریس، یکی از فعالین سیاسی-اجتماعی مقیم رشت به شمار می رود که سوابقی در شهرداری رشت دارد. این شهید که جوان ترین شهید مدافع حرم گیلانی است، مجرد و دارای مدرک کارشناسی بود. بسیجی جوان گیلانی در روز یکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۶ همزان با روز شهادت امام رضا (ع)، در عملیات آزادساری شهر «بوکمال» سوریه، در آخرین روزهای نبرد با داعش و پاکسازی آخرین شهری که داعش در دو کشور عراق و سوریه در اشغال خود داشت، به شهادت رسید. او بر اثر شدت جراحات وارده انفجار خمپاره در شهر ابوکمال سوریه و پس از انتقال به بیمارستان به فیض شهادت نائل آمد. پیکر این شهید در روز ۱ آذر ۱۳۹۶ از مقر سپاه رشت تا گلزار شهدای تازه آباد رشت تشییع شده و در همانجا دفن شد. (سایت خبری گیلانستان؛ خبرگزاری بسیج؛ پایگاه خبری خبر راست)

۲۹- شهید نوید صفری طلابری: در خانواده ای اهل محله «طلابر» شهر رودبار، در روز ۱۶ تیر ۱۳۶۵ در تهران متولد بود. او یکی از پاسداران مستشار در سوریه و از دوستان و همرزمان نزدیک شهید سعید علیزاده و شهید رسول خلیلی بود. او در روز ۱۸ آبان ۹۶ در صحرای المیادین در استان دیرالزور سوریه در سن ۳۱ سالگی به فیض شهادت رسید. پیکر مطهر او یک ماه بعد، طی عملیات تفحص، کشف و به کشور بازگشت طبق وصیتش پیکر مطهرش را در حرم امام رضا (ع) طواف دادند. پیکرش بار دیگر در روز ۱۰ آذر ۱۳۹۶ در تهران از مسجد امام سید الساجدین ( ع) به طرف میدان پروین، تشییع شده و مطابق وصیتش، در جوار شهید مدافع حرم  رسول خلیلی با لباس پاسداری به خاک سپرده شد. شهید صفری به تازگی ازدواج کرده بود. (سایت خبری ۸دی نیوز)

۳۰- شهید اسماعیل عزیزانی: معروف به حاج مهران، متولد و بزرگ شده رشت بود و در تهران سکونت داشت. پدر و مادر این شهید سرافراز در رشت ساکن هستند و پیش از این یک پسر دیگر خود را تقدیم انقلاب اسلامی کرده بودند. وی با آغاز جنگ سوریه در زمره نیروهای لشکر تهران، به این کشور هجرت کرد و تا مقابل تروریست های تکفیری در کنار دیگر مجاهدان از حرم حضرت زینب(س) دفاع کند. وی سرانجام، در آخرین روزهای سال ۹۸ در جاده حلب منطقه سراقب، به دست گروه تروریستی تکفیری جبهه النصره، به اسارت در آمد و بعد سه هفته، در روز ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ به شهادت رسید. (سایت خبری ۸دی نیوز)

 

 

.

.

.

برچسب‌ها:

ارسال دیدگاه

  1. نویسنده دیدگاه:  باور
    2015/12/17 - 22:15

    روحتان شادای غیورمردان دیارمیرزا

    پاسخ
  2. نویسنده دیدگاه:  یا حسین
    2015/12/25 - 21:02

    با سلام و عرض ادب . لطفا اصلاح کنید . شهید بزرگوار در سوریه به شهادت رسید نه در عراق

    پاسخ
  3. نویسنده دیدگاه:  شهادت
    2016/01/15 - 16:08

    شهید خوشهبر در سوریه تل قرین به شهادت رسیده

    پاسخ
  4. نویسنده دیدگاه:  دلداری
    2016/02/8 - 12:30

    احسن به غیرت وشهامت تان

    پاسخ
  5. نویسنده دیدگاه:  سرباز کوچک حامد بزرگ یحیوی
    2016/02/23 - 21:49

    حامد جان همیشه یادت توی دل ما زنده و باقیست.

    پاسخ
  6. نویسنده دیدگاه:  علی
    2016/03/3 - 19:25

    کاش همه ایرانیان می دیدند این را ،کاش.روحشان شاده وراهشان پر رهرو باد.خداوند با آقا امام حسین(ع)محشورشان نماید.

    پاسخ
  7. نویسنده دیدگاه:  ناشناس
    2016/03/16 - 12:02
  8. نویسنده دیدگاه:  یاحسین
    2016/03/22 - 15:26

    روحشان شاد…
    واقعا شرمنده ایم

    پاسخ
    • نویسنده دیدگاه:  ناشناس
      2016/07/11 - 01:40

      با عرض سلام خدمت شهدای گل تمام شهدا واقعا انسان های کاملی هستن که شهادت نسییشان شده من در منطقه شمال غرب سرباز شهید سعید مسافر بودم تو یه کلمه خلاصه میکنم مثل او کم بود. مرد بود بزرگ بود وقتی فهمیدم انگار یکی از عزیزانمو از دست داده بودم فرمانده سفارش مارو به اون بالا سری بکن شب اول قبر خیلی تنهام

      پاسخ
  9. نویسنده دیدگاه:  مينا
    2016/04/5 - 15:38

    روحشان شاد،خداقسمت همه آرزومندانش بکنه،همیشه وقتی خبرشهادت مدافعین حرم رو که می شنوم به این فکر میفتم که چه عشق بازی بکنه امام حسین با این شهدا….اینایی که سینه شونو سپر عمه سادات زینب کبری سلام ا.. علیها کردن ،خوش به سعادتشون و بدا به حال ما که جامانده و از همه جارانده ایم… شهدا گوارای وجودتون،تو را به خداقسم مارو هم دریابید

    پاسخ
  10. نویسنده دیدگاه:  عابد
    2016/04/15 - 14:45
  11. نویسنده دیدگاه:  محمود هدایتی املشی
    2016/04/26 - 09:54

    سلام .. شادی روح همه شهیدان حرم خانم حضرت زینب .. د ستمان را بسمت خدا بلند میکنیم خدا قوت مردان خدایی علی یارتان حقا که بهشتیان واقعی شمایید

    پاسخ
  12. نویسنده دیدگاه:  رضا
    2016/04/28 - 22:50

    یادشان گرامی راهشان پررهرو

    پاسخ
  13. نویسنده دیدگاه:  ناشناس
    2016/04/29 - 16:21

    رو حتان شاد تا می توانیم یادتان را زنده نگه می داریم

    پاسخ
  14. نویسنده دیدگاه:  علیزضا
    2016/05/8 - 21:48

    ما شرمنده این شهدا هستیم. روحشان شاد

    پاسخ
  15. نویسنده دیدگاه:  ستایش
    2016/05/15 - 02:08

    روحشان شاد . درس مردانگی سال های دفاع مقدس هنوز نمرده و شهدای مدافع حرم بی بی ، پرچم دار این مکتب عاشقی در این برهه از زمان شدند تا یادمان نرود ایرانی جماعت غیرتش را به حراج نمیگذارد و میماند پای همه ی اعتقاداتش خدا سپاه اسلام را قوت دهد و تمام حرامیان داعشی را از ریشه برکند .
    ایمان داریم که خون شهدا روی زمین نمی ماند و دامان سیاه داعشیان را به زیر خاک و نابودی خواهد کشاند.

    پاسخ
  16. نویسنده دیدگاه:  ناشناس
    2016/06/11 - 02:59

    امروزم یکی از عزیزان گیلانی ما به اسم حسین پورابراهیم که واسه رشت بود به شهادت رسید

    پاسخ
  17. نویسنده دیدگاه:  ناشناس
    2016/08/7 - 14:34

    شما غیورمردان که افتخار این کشور هستید. با گذشتن از جان و مال وخانواده خود باعث سرافرازی و امنیت این کشور شدید .وما به شما افتخار می کنیم واز خون پاک شما پاسداری . روحتان شاد ای دلیرمردان ایران
    مهندس علیرضا میرزاپورطالمی

    پاسخ
  18. نویسنده دیدگاه:  علیرضا میرزاپورطالمی
    2016/08/14 - 12:29

    باسلام وادب
    روحتان شاد ای دلیرمردان بی ادعا .ای شهیدان بزگوار که باعث افتخار وغزت کشورمان ایران دردنیا شده اید.وهمه دنیارا انگشت به دهان متعجب ساخته اید.مردمان گیلان همیشه دلیر وسرافراز همانند میرزاکوچک خان بوده اند وهستند.ودرهرکجای دنیا اگر نخبه ای باشد .بدون شک ایرانی است همچون پرفسور رضا ،پرفسور سمیعی و دیگر عزیزان
    روحتان شاد
    میرزاپور طالمی

    پاسخ
  19. نویسنده دیدگاه:  mohsen
    2016/08/25 - 01:06

    در منظر خداوند تبارک و تعالی بهشت جاودان گوارایتان باد…

    پاسخ
  20. نویسنده دیدگاه:  هادی
    2016/09/28 - 00:38

    خداوند با سرور و سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین محشوران کند ان شا الله…

    پاسخ
  21. نویسنده دیدگاه:  ناشناس
    2016/09/29 - 09:32

    روح تمامی شهدامن الجمله شهدای مدافع حرم شاد انشاءالله

    پاسخ
  22. نویسنده دیدگاه:  ناشناس
    2016/10/6 - 14:11

    سلام اطلاعاتون راجب سعید مسافر ناقص وغلطه از بچه های رشت بود فامیلشم

    پاسخ
    • نویسنده دیدگاه:  مدیر
      2016/10/6 - 17:42

      تشکر از پیامی که دادید. در صورتی که اطلاعات درستی دارید، برای انتشار آنها را در اختیار رنگ ایمان بگذاید. از طریق ارتباط با ما.

      پاسخ
      • نویسنده دیدگاه:  سهند
        2016/10/17 - 20:20

        با سلام وعرض ادب محضر امام شهیدان عالم ویاران با وفایش از کربلای عراق تا کربلای ایران وپس از آن شهدای بصیرت ومعرفت یعنی شهدای مدافع حرم وهمه ی بزرگمردانی که را ه این عزیزان را می پیمایند بیایید هر چه از این شهدا می دانیم در طبق اخلاص قرار دهیم وآن را در اختیار هموطنان عزیزمان قرار دهیم که بارها ثابت کرده اند که فداییان راه سیدالشهدا هستند وان شاء الله خواهند ماند.

        پاسخ
  23. نویسنده دیدگاه:  ناشناس
    2016/10/23 - 20:44

    جهانگیر جعفری نیا فرمانده قلب بود ن فرمانده جسم

    پاسخ
  24. نویسنده دیدگاه:  میلاد.سنگر
    2016/11/1 - 12:59

    بسم رب الشهداء
    وقتی حرف از مرام و معرفت میاد همگی بیاد مدافعان بی ادعای حرمین شریفین می افتیم
    بخداوندی خدا که همگی انسانییت را تمام کردین.
    روحشان شاد یادشان گرامی راحشان ادامه دار
    شهـــــــــــــــــــــــــــــــــداء شــــــــرمنده ایــــم

    پاسخ
  25. نویسنده دیدگاه:  سید علی
    2016/11/7 - 09:56

    شهادت گوارای عزم جهادتان اما لطفا درست و به موقع اطلاع رسانی کنید تا حداکثر کسانی که می خواهند از مراسم کسب فیض کنند مطلع شوند

    پاسخ
    • نویسنده دیدگاه:  علی
      2016/11/10 - 03:48

      باسلام بر خوانندگان محترم و ترواح طیبه شهدای ۸ سال دفاع مقدس و شهدای ارجمند و والا مقام مدفعان حرم ، شاید از دیدگان عموم مدافعان حرم ، دفاع از عمه سادات باشد ولی باید متذکرباشم که دفاع از بی بی ۲ عالم عشق است ولی در حقیقت اینان برای کوتاه کردن دست حرمله و دجال ها به خاک پاک کشور در بلاد غربت نام مدافع گرفتند تا از حریم کشور و حرم مردمانان دفاع کنند ، از ملاحطه زندگینامه مختصرشان درک میشه که اکثرا دارای همسر و فرزند بودند ولی با انگیزه دفاع ئر مقابل حرم مقدس ایران در غربت و غریبانه با خون خود پیام جانفشانی را به گوش میرسانند .تا بحال به چهره و عکسهای شهدای مافع با دقت توجه کردید؟ شهدایی که قبل شهادت میخندند و بعد از شهادت لبخند رضایت وصال به یار برلب دارند . یه نمونه شهید محمداتابه ، ای کاش گمان ها اینچنین نشود که اینان برکسب مادیات و منافعی عازم دیار غریب میشوند ، چه لذتی بالاتر از دیدن طفل به دنیا آمده که شهید سجادطاهرنزاد ندید!! بنا به فرمایش آقایمان که فرمودند شهدای مدافع حرم دارای ۲ اجر میباشند یکی هجرت به دیار غریب و ذیگری شهادت نسبت به دفاع ، یاد امام شهیدان که فرمودند ، شهدا در قهقه وصالشان عندربهم یرزقنن ، ما قطعا آسایش و امنیت جان ، مال، و ناموس را مدیون اینانیم . فقط برای لحظه ای چند ثانیه ای فکر کنید گروه های تکفیری به کشور گسیل و امنیت مال جان و ناموسمان بخطر بیفتد! آبادیها ویران گردد، تصورشم ناگواره ، ولی این شهدا پیش قراولان مدافعین ایران هستند ، با ندای رهبر مانند زمان جنگ لبیک گوی امام عصرمان هستیم ، و یک صدا خواهیم خواند : هریک زما را حریف صد لشکر یزید آفریده اند / زین رو ز عده شیعه کم آفریده اند /دجال ها و حرمله ها را مهاجم / ما را مدافع حرم آفریده اند .
      یادمان باشد پاکترین افراد و زلالترین آنان زمانی که ما در خانه خود در جمع خانواده هستیم ، آنان به دور از خانواده برای آسایشمان سینه را سپر سرب و گلوله داغ میکنند ، فقط آرزومندم شرمسار نانجیب گذشت و خونفشانی نباشم ، این را بدانیم که صبح از خواب برمیخیزیم وبه دنیا سلام میکنیم، ساعتی قبل عزیزی در غربت برایمان ستاره شد. التماس دعا و شادی روح این بزرگان بی ادعا صلوات.

      پاسخ
  26. نویسنده دیدگاه:  نوید
    2016/11/20 - 01:37

    سلام من در حال حاضر سرباز گردان حضرت رسول در لشگر ۱۶ قدس هستم و شهید اتابه را هم میشناختم مردی بسیار آرام و با ادب بود و ما هم باید دنباله روی شهدا باشیم

    پاسخ
  27. نویسنده دیدگاه:  علی
    2016/11/23 - 17:13

    بسمه تعالی خداوند بهشت را براین شهیدان عزیز واجب گرداند اما ای کاش میماندند وحقوق میگرفتند و خانواده هایشان را عزادار نمیکردند دفاع از حرم درست ولی برای عرب جنگیدن درست نیست بخدا تو همین اهواز اگه احترام گذاشتن چی برسه عراق سوریه بابا دنیا دوروزه باید خوش باشی سیاست هم درست میشه ولی به وقتش خدانگهدار

    پاسخ
  28. نویسنده دیدگاه:  محمد
    2017/04/20 - 18:28

    سلام علیکم
    ان شاءالله خداوند متعال توفیق شهادت را به همه ما عطا فرماید بحق سیدالشهداء (ع)

    پاسخ
  29. نویسنده دیدگاه:  روح اله.شلمان
    2017/08/25 - 21:48

    سلام آقا مرتضی منم فامیلت،میدونی چقــــــــــدر دلم شهادت میخاد،میخام خودت اون بالا اجازشو برام بگیری.میدونم اون بالا شادی تورو به فاطمه زهرا قسم که مثل خودشم شهید شدی اجازشو بگیر یاعلی

    پاسخ
  30. نویسنده دیدگاه:  nashenas
    2017/11/8 - 18:42

    مرد های خوبی پرپر شدن امیدوارم منم جزو این شهیدان باشم

    پاسخ
  31. نویسنده دیدگاه:  ناشناس
    2017/12/1 - 02:17

    روحشان شاد و راهشان در دفاع از مرز و بوم و ارمانها پر رهرو باد.
    افتخار بزرگیست که در کشوری زنگی می کنیم که چنین اسطوره های معاصری داریم که ابر قهرمانی هستند که باید برای نسلهای بعد الگو گردند.
    دکتر سیدعلی معراجی استاد دانشگاه

    پاسخ
  32. نویسنده دیدگاه:  ناشناس
    2018/02/4 - 20:09

    شهید مرتضی حسین پور ملقب به حسین قمی حدود ۴سال ازدواج کردن نه ۶سال از فرماندهان زبده بودن

    پاسخ
  33. نویسنده دیدگاه:  کیانوش
    2019/10/10 - 00:23

    با زبان بی زبانی چون زبانم را یارای گفتن نیست ولی میگویم روحتان شاد ئ و قبون غیرت وهمت شما

    پاسخ
  34. نویسنده دیدگاه:  حسین گیلانی
    2020/02/5 - 17:22

    سلام و احترام درود خداوند متعال به ارواح پاک برگزیدگان درگاه الهی ویاران صدیق حضرت ولی عصر روحی له الفدا و پیروان شهید معزز و معظم اسلام سردار میرزا کوچک خان جنگلی رحمهم الله..حرکتشان چراغ راه و حرکت ما در راهشان باد.

    پاسخ
  35. نویسنده دیدگاه:  ناشناس
    2021/02/13 - 16:42
  36. نویسنده دیدگاه:  حسین
    2021/06/25 - 01:50
enemad-logo