مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - Friday 19 Apr 2024
محتوا
زندگینامه شیخ بهاء الدین املشی

زندگینامه شیخ بهاء الدین املشی

شیخ بهاءالدین املشی از طلاب فعال گیلان در صر مشروطه بود. وی از دوستان نزدیک میرزاکوچک جنگلی بود و در زمان نهضت جنگل در هیئت اتحاد اسلام که مجتهدین و بزرگان حضور داشتند، حضوری فعال داشت

چهارشنبه 16 مارس 2011 - 17:47

حجت الاسلام شیخ بهاء الدین املشی از علمای مبارز ایران در قرن چهاردهم هجری. نام وی بهاءالدین میزان معروف به املشی بود و در ۱۲۹۹ق در ییلاق رانکوه به نام «خوش خانی» به نجف اشرف عزیمت کرد واز محضر درس آخوند خراسانی و شیخ الشریعه اصفهانی کسب فیض کرد و اجازه اجتهاد دریافت داشت.

درجریان جنبش مشروطه، او همگام با استادان مشروطه خواه خود به صف مشروطه خواهان پیوست و در این راه با مخاطرات بسیاری مواجه شد. پس از پیدایش نهضت جنگل به رهبری میرزاکوچک جنگلی وی به نهضت پیوست و تنظیم امور قضایی را در حوزه فرمانروایی جنگل برعهده گرفت. بعد از مدتی کوتاه به عضویت افتخاری کمیته «اتحاد اسلام» انتخاب شد و پس از پایان نهضت جنگل به نوشتن خاطرات خود تحت عنوان آنچه به خاطر دارم و یادداشت هایی درباره گیلان و مقالاتی زیر عنوان روحانی یا الهی پرداخت.

شیخ بهاءالدین املشی در ۱۳۰۴ و ۱۳۲۸ به نمایندگی مردم گیلان در مجلس مؤسسان انتخاب شد. در جریان جنگ جهانی دوم و پس از شهریور ۱۳۲۰ که ایران از طرف انگلستان و شوروی از جنوب و شمال مورد حمله قرار گرفت و شوروی ها با ایجاد گروه های سیاسی دست نشانده درصدد تجزیه مناطق شمالی کشور برآمدند، وی به «نهضت مقاومت منفی» که در گیلان تشکیل شد پیوست. نهضت مقاومت در تهران و رشت فعالیت های سیاسی داشت و در مناطق بین گیلان و آذربایجان به فعالیت های سیاسی داشت و در مناطق بین گیلان و آذربایجان به فعالیت های چریکی برضد قوای شوروی دست می زد. افراد نهضت نیز از هوشیاری و دانش وسیع سیاسی و علمی او استفاده می کردند.

شیخ بهاءالدین سردفتر اسناد رسمی بود و در اغلب انجمن های آموزشی، فرهنگی، ادبی و اجتماعی با صمیمیت تمام شرکت می کرد. او دو دوره عضو شورای فرهنگی استان گیلان شد و در دوران ریاستش بر هیأت امنای کتابخانه ملی رشت، وسایل خرید و تهیه کتابهای نفیس خطی را فراهم کرد. وی در ۱۳۳۹ درگذشت، کتاب گوشه های از تاریخ گیلان از آثار اوست.

—————————–

منابع:

۱-    کتاب گیلان، ۱۹۱:۲ ، ۶۹۱٫

۲-     گوشه هایی از تاریخ گیلان، ۱-۳٫

۳-    نامها و نامدارهای گیلان، ۶۸-۷۰٫

منبع: کتاب علمای مجاهد، محمدحسن رجبی دوانی، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، اول، پاییز ۱۳۸۲، ص ۷۷٫

ارسال دیدگاه

enemad-logo