مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - Friday 29 Mar 2024
محتوا
تقویم تاریخ گیلان – ۱۸ اسفند

تقویم تاریخ گیلان – ۱۸ اسفند

۱- انتصاب «عبدالحسین تیمورتاش» به حکمرانی گیلان. وثوق الدوله نخست وزیر که از افزایش قدرت میرزا کوچک خان بیم داشت، تیمورتاش را به حکمرانی گیلان منصوب کرد. تیمورتاش مردی بی رحم فاسد الاخلاق و خونریز بود. جنایات او از اذهان مردم گیلان پاک نمی شود. اعدام دکتر حشمت از جمله جنایاتش در راه سرکوب نهضت […]

دوشنبه 9 مارس 2015 - 22:40

۱- انتصاب «عبدالحسین تیمورتاش» به حکمرانی گیلان. وثوق الدوله نخست وزیر که از افزایش قدرت میرزا کوچک خان بیم داشت، تیمورتاش را به حکمرانی گیلان منصوب کرد. تیمورتاش مردی بی رحم فاسد الاخلاق و خونریز بود. جنایات او از اذهان مردم گیلان پاک نمی شود. اعدام دکتر حشمت از جمله جنایاتش در راه سرکوب نهضت جنگل بود. ولی او موفق به خاموش کردن شعله های جنگل نشد به همین خاطر از حکمرانی گیلان خلع شد. وی در زمان رضاخان به وزارت رسید و از مردم گیلان انتقام گرفت. او در پایان به دست اربابش رضاخان به طرز فجیعی کشته شد. (۱۲۹۷ ش)

۲- مرگ شیخ محمدباقر مجلسی معروف به شریعت گیلانی. شریعت گیلانی از خادمین صدیق خاندان های حکومتگر چون خاندان اکبر بود. در زمان نهضت جنگل، در سال ۱۳۳۷ق به دستور میرزاکریم خان رشتی، جزوه ای سراسر فحش و اتهام به میرزاکوچک و اعضای ارشد هیئت اتحاد اسلام نوشت و این جزوه در تیراژ وسیعی در تهران منتشر شد تا باعث بدنامی نهضت جنگل و میرزاکوچک گردد. او در زمان ورود بلشوییک ها به رشت که به مهاجرت عده ای از مردم رشت به تهران انجامید در تهران حضور داشت و به عده ای از همفکرانش کمک می کرد. وی در سال ۱۳۰۵ش در صدد بود تا با حمایت فضل الله زاهدی فرماندار رشت و کنسول انگلیس به مجلس ششم راه یابد ولی به خاطر مخالفت مردم رشت و آیت الله رسولی، موفق نشد. او در تهران سکونت گزید و در ۱۸ اسفند ۱۳۳۱ درگذشت. شریعت نام خانوادگی «مجلسی» را برای خودش انتخاب کرده بود و از وی فرزندی به نام محمد مجلسی بر جای ماند که در رژیم پهلوی پست های مهمی چون کفالت وزارت دادگستری و دادستانی کل کشور را به دست آورد. (۱۳۳۱ ش) (روزنامه اطلاعات، س۲۸، ش۸۳۲۹، یکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۳۲، ص۱۲؛ سردار جنگل، ص۴۵۳-۴۵۴؛ شرح حال رجال سیاسی و نظامی معاصر ایران، ج۳، ص ۱۳۶۱-۱۳۶۲؛ میرزا احمدخان عمارلویی و انتخابات دوره ششم گیلان، علی امیری، فصلنامه پیام بهارستان، دوره دوم،‌ سال سوم، تابستان ۱۳۹۰،‌ ویژه نامه تاریخ مجلس۲ ضمیمه ش۱۲، ص۸۱۲٫)

۳- برگزاری پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی در کشور. این انتخابات در گیلان نیز به خوبی برگزار شد. این مجلس در ۱۲ خرداد ۱۳۷۵ افتتاح شد. نمایندگان گیلان در این مجلس به این شرح بودند: رشت: محمدباقر نوبخت، احمد رمضانپور، الیاس حضرتی، آستارا: شاپور مرحبا، آستانه: حسن شاخصی، انزلی: عبدالغفار شجاع، تالش: بهمن محمدیاری، رودبار: فرامرز گلشنی، رودسر: محمدمهدی رهبری املشی، صومعه سرا: قاسم رمضانپور نرگسی، فومن: ناصر عاشوری، لاهیجان: کامل خیرخواه، لنگرود: حسن دهگان. (۱۳۷۴ ش)

ارسال دیدگاه

enemad-logo