مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - Friday 29 Mar 2024
محتوا
سردار همدانی فرمانده سابق لشکر گیلان، در سوریه به شهادت رسید

سردار همدانی فرمانده سابق لشکر گیلان، در سوریه به شهادت رسید

سردار حسین همدانی از فرماندهان سپاه پاسداران و از مستشاران ارشد نظامی ایران در دفاع از حرم حضرت زینب (س) در سوریه به شمار می رفت، پنجشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۴ وقتی که پاسی از شب گذشته بود در حومه شهر حلب به دست تروریست های داعش به شهادت رسید. سردار همدانی از فرماندهان موفق جنگ و دومین فرمانده لشکر ۱۶ قدس گیلان بود که بعد از سردار مرتضی قربانی، فرماندهی این لشکر را در زمان دفاع مقدس بر عهده داشت.

جمعه 9 اکتبر 2015 - 14:41

سردار حسین همدانی فرمانده سابق لشکر ۱۶ قدس گیلان در زمان دفاع مقدس که از فرماندهان سپاه پاسداران و از مستشاران ارشد نظامی ایران در دفاع از حرم عقیله بنی هاشم حضرت زینب (س) در سوریه به شمار می رفت، پنجشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۴ وقتی که پاسی از شب گذشته بود در حومه شهر حلب به دست تروریست های داعش به شهادت رسید.

IMG_2277

سردار حسین همدانی در حال سخنرانی در مراسم گرامیداشت شهید خوش‌سیرت – آستانه اشرفیه – تیر ماه ۱۳۹۳

پیکر سردار شهید حسین همدانی یکشنبه ساعت ۹ صبح از حسینیه حضرت زهرا(س) در پادگان ولیعصر در میدان سپاه تهران و دوشنبه ۹ صبح در میدان امام خمینی(ره) همدان تشییع و سپس در زادگاهش همدان دفن خواهد شد.[۱]

سردار همدانی از فرماندهان موفق جنگ و از موسسین سپاه همدان بود. او دومین فرمانده لشکر ۱۶ قدس گیلان بود که بعد از سردار مرتضی قربانی، فرماندهی این لشکر را به دست گرفت. او در زمان ۸ سال دفاع مقدس مسئولیت هایی مهمی از این قبیل  را بر عهده داشت:

۱ ــ فرمانده لشکر ۳۲ انصارالحسین استان همدان

۲ ــ فرمانده لشکر ۱۶ قدس استان گیلان

۳ ــ معاونت عملیات قرارگاه قدس.

این شهید بزرگوار بعد از پایان جنگ نیز تا زمان شهادت مسئولیت های مهمتری را بر عهده گرفت که آخرین آنها فرماندهی سپاه محمد رسول الله تهران بود. مسئولیت‌هایش پس از دفاع مقدس از این قرار بود:

۱ ــ فرمانده قرارگاه نجف اشرف و فرمانده لشکر ۴ بعثت

۲ ــ رئیس ستاد نیروی زمینی سپاه پاسداران

۳ ــ جانشینی فرمانده نیروی مقاومت بسیج سپاه (دو دوره)

۴ ــ مشاور عالی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

۵ ــ جانشین سازمان بسیج مستضعفین

۶ ــ فرمانده سپاه محمد رسول الله (ص) تهران.

سردار سرتیپ همدانی، مفتخر به دریافت دو نشان فتح از دست مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا شد که به‌خاطر هدایت و فرماندهی موفق لشکرهای تحت امر در دوران دفاع مقدس بوده است.[۲]

سردار همدانی خاطرات نابی از دفاع مقدس داشت که چاپ شدن ۳ جلد کتاب خاطرات از وی، این مسئله را به خوبی تایید می کند. متاسفانه این کتاب ها، خاطرات او در زمان تصدی فرماندهی لشکر ۱۶ قدس گیلان را در بر نمی گیرد و احتمال دارد که خاطرات این دوره از زندگی وی که برای تاریخ دفاع مقدس در گیلان اهمیت بسزایی دارد از ایشان گرفته نشده باشد. در ادامه به معرفی کتاب های خاطرات وی می پردازیم:

۱

۱- تکلیف است برادر: انقلاب، کردستان، جبهه جنوب به روایت فرمانده بسیجی حسین همدانی، حسین همدانی، به اهتمام: حسین بهزاد، غنچه و فرهنگسرای پایداری، تهران، اول، ۱۳۸۴، رقعی، ۴۸۶صفحه.

این کتاب اولین کتاب خاطرات سردار حسین است که در به به وقایع پیروزی انقلاب اسلامی، درگیری های کردستان در دو سال ابتدای انقلاب، و در نهایت جنگ تحمیلی و حضور همدانی در جبهه غرب و جنوب. این کتاب در سال ۱۳۸۸ به چاپ دوم رسید.

۲

۲- مزد مقاومت: روایت سردار حسین همدانی، به اهتمام: ‌حسین نصراله زنجانی، بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس، تهران، اول، ۱۳۸۹، پالتویی، ۱۳۲صفحه.

در جلد ۳۲ از مجموعه «فاتحان خرمشهر»، به بازنویسی خاطرات سردار حسین همدانی در موضوع آزادسازی خرمشهر پرداخته شده و نقش ایشان در این رخداد تاریخی از زبان خود ایشان، شرح داده شده است. آزادسازی خرمشهر پس از ۳۴ روز مقاومت مردمی در برابر دشمن و بعد از ۵۷۵ روز اشغال، طی عملیاتی ۲۵ روزه، با عنوان عملیات بیت‌المقدس در سوم خردادماه ۱۳۶۱ صورت گرفت.

۳

۳- مهتاب خین: انقلاب، کردستان و دفاع مقدس به روایت فرمانده حسین همدانی، به اهتمام: حسین بهزاد، ویراستار:یاسمن طالب زاده اردوباری، فاتحان، تهران، اول، اردیبهشت۱۳۸۹، وزیری، ۹۹۴صفحه.

این کتاب ویرایش دومی از کتاب تلکیف است برادر که به خاطرات سردار همدانی از ابتدای زندگی تا پایان سال ۱۳۶۰ پرداخته است. خاطرات بسیار ارزشمندی است که مستند به اسناد منتشر نشده و منتشر شده ای است که حسین بهزاد به آنها دسترسی داشته است و می تواند الگوی بسیار خوبی برای تمام کتاب های تاریخ شفاهی دفاع مقدس باشد. اطلاعات بسیار نابی از وقایع دفاع مقدس در غرب کشور را در بر دارد در حال ترجمه به انگلیسی توسط مسعود اسعدی است. این کتاب در نمایشگاه کتاب در زمره کتاب های پرفروش دفاع مقدس قرار گرفت و در سال ۱۳۹۰ به چاپ هفتم رسید که نشان از اقبال فوق العاده مردم به این کتاب دارد.[۳]

———————————————

[۱] . خبرگزاری فارس، تشییع پیکر سردار شهید همدانی یکشنبه ساعت ۹ در تهران، ۹۴/۰۷/۱۷ – ۱۳:۲۰، شماره: ۱۳۹۴۰۷۱۷۰۰۰۳۶۸:

 http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940717000368

[۲] . خبرگزاری تسنیم، فرمانده نخبه جنگ‌های ناهمتراز، شهید سردار “حسین همدانی” که بود؟ + تصاویر و فیلم، ۱۷ مهر ۱۳۹۴ – ۱۰:۳۸، شناسه خبر: ۸۸۳۴۳۹:

http://www.tasnimnews.com/fa/news/883439/%D8%B4%D9%87%DB%8C%D8%AF-%D8%B3%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1-quot-%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86-%D9%87%D9%85%D8%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C-quot-%DA%A9%D9%87-%D8%A8%D9%88%D8%AF- %D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1-%D9%88-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85

[۳] . ketab.ir

ارسال دیدگاه

enemad-logo