مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - Friday 29 Mar 2024
محتوا
زندگینامه خودنوشت آیت الله رضا رمضانی گیلانی

زندگینامه خودنوشت آیت الله رضا رمضانی گیلانی

زندگینامه و سوابق علمی اجرایی و آموزشی آیت الله رضا رمضانی گیلانی نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری

دوشنبه 19 آوریل 2021 - 23:40

رضا رمضانی۲- عکس از خبرگزاری دانشجو

اشاره: این یادداشت در اوایل سال ۱۳۹۴ نوشته شده است. برای تکمیل این شرح حال، رنگ ایمان در ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ شمسی نکاتی را در داخل علامت [ ] خواهد افزود تا نکاتی که در مدت حدودا شش سال اخیر وجود دارد، اضافه گردد.

***

اینجانب رضا رمضانی فرزند مرحوم عباس در تاریخ دوم اسفند ماه ۱۳۴۲ در محله احمدگوراب شهر رشت در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمدم. در سال ۱۳۵۷ در بحبوحه ی انقلاب شکوهمند اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی(ره) در حالی که حدود پانزده سال داشتم در حین تحصیل دروس کلاسیک، در مساجد به فعّالیت پرداختم و در تأسیس انجمن اسلامی و پایگاه مسجد محل نقش مؤثری داشتم.

تحصیلات دینی

از سال ۱۳۵۸ دروس حوزوی را به صورت غیر رسمی آغاز نمودم و آن به دلیل علاقه‌ی فراوانی بود که از دوران نوجوانی برای تحصیل علوم اسلامی در من پدید آمده بود. در سال ۱۳۵۹ به صورت رسمی در حوزه مهدویه رشت و پس از یک سال در حوزه مستوفی رشت تحصیلات حوزوی را دنبال نمودم و تا سال ۱۳۶۲ از محضر اساتید حوزه علمیه رشت همچون مرحوم آیت الله لاکانی، مرحوم استاد ظهیری، مرحوم استاد قاهری، مرحوم استاد شرفی و دیگر بزرگواران بهره‌مند شدم و دروس مقدمات و سطح یک را که مشتمل بر ادبیات، منطق، اصول و فقه بود گذراندم.
در این دوره کتاب‌های متداول حوزه همچون جامع المقدمات، سیوطی، مغنی اللبیب، مختصر المعانی، معالم الدین، اصول الفقه، حاشیه ملا عبدالله، منطق مظفر، قوانین الاصول و بیشتر کتاب‌های لمعه و بخش منطق شرح منظومه را با جدّیت و علاقه ی فراوان خواندم.
در سال ۱۳۶۲ به شوق مجاورت با حرم مطهر امام علی بن موسی الرضا(ع) با مشورت برخی از اساتیدم به حوزه علمیه مشهد مقدس مشرف شدم و تا سال ۱۳۶۷ در دروس سطوح عالی حوزه، نزد حضرات آیات مرحوم سیّد جواد فقیه سبزواری، صالحی خراسانی، مرتضوی، رضازاده و مرحوم سعیدی و نیز بخشی از حکمت شرح منظومه حکیم سبزواری را در محضر مرحوم علاّمه سیّد جلال الدین آشتیانی حضور یافتم.
سپس برای گذراندن دروس خارج فقه و اصول به قم المشرّفه هجرت نموده و تا سال ۱۳۸۰ توفیق یافتم تا از افادات و افاضات بزرگان حوزه به قدر ظرفیت استفاده نمایم. در این مقطع تحصیلی از حضرات آیات: مرحوم فاضل لنکرانی، مرحوم بهجت فومنی، مکارم شیرازی، وحید خراسانی، شبیری زنجانی، جوادی آملی، سبحانی، مددی خراسانی و دیگران استفاده نمودم.
لازم به یادآوری است علوم قرآنی را نزد مرحوم آیت الله معرفت آموخته و در حلقۀ درس تفسیر حضرت آیت الله علامه جوادی آملی به مدت شش سال شرکت نمودم.
درک محضر بزرگان فلسفه، حکمت و عرفان از بهترین ایام این دوران تحصیل بود که باعث شد با اصول و مبانی این علوم آشنا شوم. از جمله اساتید بزرگوار این دروس: آیت الله علامه جوادی آملی، آیت الله علامه حسن زاده آملی، آیت الله مرحوم انصاری شیرازی، مرحوم آیت الله حکیم عسگری گیلانی بودند و نیز حدود ۷ سال، هفته‌ای سه جلسه پس از نماز مغرب و عشاء با حدود ۱۰ نفر از فضلاء در حلقه ی درس خارج اسفار علاّمه جوادی آملی حاضر می‌شدم.
به این ترتیب مباحث کلامی و فلسفی را با کتاب‌های حادی عشر، تجرید الاعتقاد، اللهیات، بدایه الحکمه، نهایه الحکمه، شرح منظومه، الاشارات و التنبیهات، شواهد الربوبیه، اللهیات شفای بوعلی و اسفار و مباحث عرفان اسلامی را با کتبی همچون تمهید القواعد ابن ترکه اصفهانی، مصباح الانس و فصوص الحکم نزد اساتید بزرگوار به پایان رساندم.
در سال ۱۳۷۰ همزمان با تحصیلات حوزوی در مقطع کارشناسی ارشد تربیت مدرس دانشگاه قم شرکت کرده و با سبک استادانی مانند آیت الله دکتر احمد بهشتی، دکتر علی شریعتمداری، دکتر اعوانی و دکتر دینانی آشنا شدم و با نوشتن پایان نامه «اسماء الهی در قرآن و عرفان» با راهنمایی آقای دکتر دینانی و مشاوره آیت الله مرحوم شیخ یحیی انصاری شیرازی در سال ۱۳۷۳ در رشته الهیات و معارف اسلامی فارغ التحصیل شدم. در سال ۱۳۸۵ مدرک سطح ۴ حوزه را دریافت نموده و با ارائه  رساله ی فقهی در باب بیع و تأئید فقهای محترم شورای نگهبان و سپس شرکت در انتخابات به عنوان نماینده ی مردم شریف گیلان در مجلس خبرگان رهبری دورۀ چهارم انتخاب شدم. رساله دکتری را در رشتۀ فلسفه اخلاق با عنوان اخلاق جهانی از دیدگاه علامه طباطبایی و هانس کونگ به نگارش در آوردم و برای مراجعه مستقیم به متون آلمانی، زبان آلمانی را تا سطح B2 گذراندم.

تدریس
به خاطر علاقه ی فراوان به مباحثه مجدّد و امر تدریس، از سیره و روش حسنۀ حوزه‌های علمیه در ایام تحصیل پیروی کردم و لذا از سال ۱۳۶۰ به این امر موفق شدم؛ به طوری که همۀ کتب متداول حوزوی از مقدمات تا پایان سطوح عالی و نیز کتب کلامی و فلسفی مانند باب حادی عشر، بدایه المعارف الالهیه فی شرح عقائد الامامیه، تجرید الاعتقاد خواجه نصیرالدین طوسی و الالهیات استاد سبحانی، آموزش فلسفه، بدایه الحکمه، نهایه الحکمه، شرح منظومه حکیم سبزواری، جلد اوّل اسفار، الاشارات و التنبیهات و کتب اخلاقی و عرفانی مانند اخلاق ناصری، معراج السعاده، جامع السعادات، محجه البیضاء، منازل السائرین، مرصاد العباد، اللمع ابن سراج و تمهید القواعد ابن ترکه اصفهانی را به ترتیب مباحثه و تدریس کردم. و نیز از سال ۱۳۸۰ که در کلان شهر کرج حضور پیدا کردم در حوزۀ علمیه امام صادق(ع) این شهر به مباحثه و تدریس تفسیر، فلسفه و خارج فقه و اصول توفیق یافتم. بعد از آن نیز در کشور اتریش ضمن اشتغالات تبلیغی و اداره مرکز اسلامی امام علی(ع)، به مباحثه خارج اجتهاد و تقلید برای چند نفر از طلاب و فضلاء پرداختم و اکنون نیز در آلمان بحث فقهی ارتداد را با چند تن از فضلاء در هامبورگ مباحثه می‌نمایم.

همچنین به دلیل علاقه به ارتباط علمی با اقشار دانشگاهی از سال ۱۳۶۵ به تدریج دروسی چون متدلوژی، عرفان اسلامی، مرصادالعباد، کلام اسلامی، کلام جدید، تفسیر قرآن، معارف اسلامی، اخلاق اسلامی، تاریخ اسلام و  متون اسلامی را در دانشگاه در مقطع کارشناسی تدریس کرده و در مقطع کارشناسی ارشد به تدریس قواعد فقهیه، تفسیر و فلسفه روی آوردم و مشاوره و راهنمایی چندین پایان نامه در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری را بر عهده گرفتم.
از دیگر فعّالیت‌های علمی، عضویت در گروه کلام و فلسفه دائره المعارف قرآن کریم دفتر تبلیغات اسلامی قم، کارشناسی علوم قرآن و تربیتی رادیو معارف، کارشناسی برنامه‌های دینی چند شبکه سیمایی، عضویت در هیأت علمی ارزیابی کتب حوزوی بوده است. همچنین در سال ۱۳۷۹ به کمک برخی از دانش آموختگان حوزوی و دانشگاهی موسسه دین و اخلاق را با هدف کار علمی و تخصصی در حوزۀ اخلاق، تأسیس کردم و از سال ۱۳۸۱ تاکنون عضو هیأت علمی پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی می‌باشم.

فعالیت های فرهنگی
فعّالیت‌های فرهنگی از جمله برنامه مستمر اینجانب بود که حسب شرائط و نیازها بخشی از زمان را به ویژه در ایام غیر درسی به  خود اختصاص می‌داد. تأسیس مجموعه فرهنگی دینی عترت در استان گیلان از جمله آنهاست که از سه رکن (هیأت متوسلین به ائمه اطهار(ع)، کانون فرهنگی دینی ثقلین و مؤسسه خیریه حضرت ابوالفضل العباس(ع) تشکیل یافته) و بحمدلله اکنون توسط عده‌ای از دوستان و معتمدین برای خدمات عامّ المنفعه و فعّالیت‌های دینی فرهنگی مدیریت می‌شود. از دیگر فعّالیت‌های دینی و فرهنگی، توفیق تبلیغ خصوصاً در ایام محرم، صفر و ماه رمضان و نیز تأسیس و عهده‌داری مسئولیت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه قم از سال ۱۳۷۶ تا سال ۱۳۸۰ است. همچنین در زمان امامت جمعه و نمایندگی ولی فقیه در کرج از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ فعّالیت‌های فرهنگی گسترده‌های ساماندهی گردید که بعدها توسط دوستان دیگر دنبال شد و به لطف الهی نتایج مثبتی از آن حاصل گردید.

مناسب است یادآوری شود در ایام هشت سال دفاع مقدس در چندین نوبت به عنوان طلبه بسیجی توفیق حضور در جبهه را یافتم و خاطراتی از آن دوران پرافتخار و پر معنویت پدید آمد که هیچ گاه از یاد و ذهن بیرون نمی‌رود و در آن دوران با دوستان پاک و بسیار صمیمی آشنا شدیم که اکثر آنها به لقاء الهی پیوستند. امید است خدای متعال شفاعت آن شاهدان شهید و شهیدان شاهد را روزی ما بفرماید.

مسئولیت ها
اینجانب از تیرماه ۱۳۸۵ تا تاریخ دیماه ۱۳۸۸ مدیر مرکز اسلامی امام علی(ع) وین بوده و از تاریخ ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۸ تاکنون [تا شهریور ۱۳۹۷] (با حفظ سمت در مسئولیت قبلی تا دیماه ۱۳۸۸) مسئولیت مرکز اسلامی هامبورگ و نمایندگی مرجعیت [عالی] شیعه [حضرت آیت الله العظمی خامنه­‌ای مدّ ظله العالی] را عهده‌دار شدم و در تاریخ ۲۴/۰۷/۱۳۸۹ در دومین اجلاسیه اتحادیه سراسری شیعیان آلمان به اتفاق آراء به عنوان رئیس هیأت علماء برای نظارت و داوری این اتحادیه انتخاب گردیدم و نیز در تاریخ ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ در سومین اجلاسیه اتحادیه اروپائی علماء و تئولوگ‌های شیعه با اکثریت آراء اعضاء به عنوان رئیس اتحادیه برگزیده شدم. [
به مدت ۱۰ سال با مؤسسه کاتولیک دانشگاه سوربن فرانسه جلسات دیالوگ ادیان داشتم. نیز در سال ۱۳۹۲ با عنایت الهی موفّق به تأسیس حوزه علمیه هامبورگ گردیدم.]
در مجموع مهم‌ترین مسئولیت‌ها و عضویت‌ها عبارتند از:
۱ـ مدیر گروه معارف اسلامی در دانشگاه گیلان از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۳٫
۲ـ رئیس هیئت امناء مجموعه فرهنگی دینی عترت گیلان از سال ۱۳۷۵ تاکنون.
۳ـ مسئول مؤسسه دین و اخلاق از سال ۱۳۷۹ تاکنون.
۴ـ امام جمعه کرج به مدت ۴ سال از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴٫
۵ـ عضو شورای نمایندگان رهبری در دانشگاه‌ها از سال ۱۳۸۱ تاکنون.
۶ـ [نماینده مردم گیلان و] عضویت در مجلس خبرگان رهبری در دوره[های] چهارم [آذر ۱۳۸۵ تا اسفند ۱۳۹۴، و پنجم، از اسفند ۱۳۹۴ تا کنون] .
۷ـ ریاست مرکز اسلامی امام علی(ع) وین از سال ۱۳۸۵ تا سال ۱۳۸۸
۸ـ امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ و نماینده مرجعیت شیعه در آلمان از سال ۱۳۸۸
۹ـ رئیس هیأت علماء برای نظارت و داوری اتحادیه مراکز شیعه در آلمان از تاریخ ۲۴/۰۷/۱۳۸۹٫
۱۰ـ عضو هیئت امناء حوزه علمیه حضرت آیت الله العظمی بهجت در قم از سال ۱۳۹۱
۱۱ـ رئیس اتحادیه اروپائی علماء و تئولوگ‌های شیعه از تاریخ ۱۳/۰۲/۱۳۹۳٫
۱۲ـ عضو هیئت امناء دانشگاه گیلان از سال ۱۳۹۳

[۱۳- تأسیس حوزه علمیه هامبورگ در سال ۱۳۹۲

۱۴- دبیر کل مجمع جهانی اهل‌ بیت، با حکم رهبر معظم انقلاب، از ۹ شهریور ۱۳۹۸]

 

کتابها

از دیگر توفیقات الهی که باید خدای سبحان را بر آن شاکر باشم تألیف آثار و انتشار برخی از آنها می‌باشد، از جمله:
قرآن و تفسیر:
۱ـ تفسیر موضوعی سعادت و شقاوت از دیدگاه قرآن.
۲ـ تفسیر سوره مبارکه زمر.
۳ـ تفسیر سوره مبارکه حجرات.
۴ـ تفسیر سوره مبارکه واقعه.
۵ـ تفسیر سوره مبارکه منافقون.
۶ـ تفسیرهای سوره‌های آخر قرآن تا سوره مبارکه زلزال.
۷ـ الاسمای الحسنی ـ عربی.
۸ـ چند پژوهش قرآنی (مقالات دائره المعارف قرآن).
۹ـ نفاق شناسی در قرآن.
۱۰ـ انسان شناسی در قرآن.
۱۱ـ گفتاری پیرامون هندسۀ زندگی قرآنی.
۱۲ـ توبه در قرآن.
۱۳ـ اسلام شناسی جلد اول.
۱۴ـ تفسیر سوره مبارکه حمد.
۱۵ـ چند پژوهش قرآنی ( مجموعه مقالات۳ )
فقه و اصول:
۱۶ـ خارج مکاسب محرمه.
۱۷ـ اجتهاد و تقلید.
۱۸ـ ارتداد.
۱۹ـ تقریرات درس فقه و اصول حضرات آیات فاضل لنکرانی و وحید خراسانی.
۲۰ـ دست نوشته‌ها درباره کتاب کفایه و مکاسب زمان تدریس.
تاریخ، سیره و معارف اهل البیت علیهم السلام:
۲۱ـ آسیب شناسی دینی در نهضت عاشورا.
۲۲ـ دین داری و دین باوری در نهضت عاشورا.
۲۳ـ راز جاودانگی نهضت عاشورا.
۲۴ـ فرهنگ سازی دینی در نهضت عاشورا.
۲۵ـ اصلاح‌گری و اصلاحات عاشورائی.
۲۶ـ حیات و زندگی در مکتب امام حسین(ع).
۲۷ـ تقابل دو جبهۀ عقل و جهل در نهضت عاشورا.
۲۸ـ فلسفه قیام امام حسین(ع).
۲۹ـ فلسفه عزاداری امام حسین(ع).
۳۰ـ ویژگی‌های دولت کریمه حضرت مهدی(عج).
۳۱ـ سیره علمی و عملی پیامبر اکرم(ص).
۳۲ـ شرح خطبه حضرت زهرا(س).
۳۳ـ درباره شخصیت امیرالمؤمنین(ع).
۳۴ـ الگوپذیری از شخصیت حضرت زهرا(س).
۳۵ـ شرح زیارت جامعه کبیره دو جلد.
۳۶ـ شرح زیارت عاشورا.
اخلاق و تربیت:
۳۷ـ نگرشی بر خود نوعی انسان.
۳۸ـ رابطه‌ها در اخلاق دینی.
۳۹ـ علم آموزی و معرفت اندوزی شرحی بر حدیث عنوان بصری.
۴۰ـ آرای اخلاقی علامه طباطبایی.
۴۱ـ درآمدی بر کلیات گناه شناسی.
۴۲ـ معرفت نفس.
۴۳ـ خودسازی.
۴۴ـ شرح دعای روزانه ماه مبارک رمضان.
۴۵ـ محبت در اسلام.
۴۶ـ شرح دعای کمیل.
۴۷ـ اعتدال در شخصیت انسان.
۴۸ـ ادب در اسلام.
نهج البلاغه:
۴۹ـ شرح خطبه متقین دو جلد.
۵۰ـ زندگی جوان و جوانه زندگی (شرح نامه ۳۱ نهج البلاغه)، دو جلد.
۵۰ـ وصیت ماندگار (شرح یکی از وصایای حضرت امیرالمؤمنین«ع»).
فلسفه وعرفان:
۵۱ـ عارفانه‌ها (مجموعه مقالات ۲).
۵۲ـ اخلاق و عرفان.
۵۳ـ درآمدی بر اسماء الهی از دیدگاه قرآن و عرفان.
۵۴ـ شرح الاشارات و التنبیهات نمط ۹ و ۱۰٫
۵۵ـ شرح نهایه الحکمه علامه طباطبائی.
۵۶ـ شرح بهجت و سعادت الاشارات و التنبیهات.
۵۷ـ شرح منازل السائرین خواجه عبدالله انصاری.
اجتماعی و سیاسی:
 ۵۸ـ آئین آدینه (مجموعه مقالات ۱).
۵۹ـ ندای آدینه جلد اول (خطبه‌های نماز جمعه کرج).
۶۰ـ ندای آدینه جلد دوم (خطبه‌های نماز جمعه کرج).
۶۱ـ ندای آدینه جلد سوم (خطبه‌های نماز جمعه کرج).
۶۲ـ نظام اخلاقی و حقوقی خانواده.
۶۳ـ تأملی بر کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان.
۶۴ـ تبلیغ در اسلام با نگاهی به مقوله رسانه.
لازم به یادآوری است تاکنون ۲۰ جلد کتاب به زبان‌های ترکی، آلمانی، مالائی، انگلیسی و عربی ترجمه شده که بخش عمده ی آنها به چاپ رسیده است. 

 

مقالات
همچنین مقالاتی برای سمینارها و همایش‌ها در داخل و خارج ارائه گردیده، از جمله:

۱ـ حقیقت عرفان از دیدگاه امام علی(ع)، ایران ـ دانشگاه شیراز.
۲ـ ویژگی‌های عرفانی امام خمینی، ایران ـ تهران.
۳ـ تجربه‌ها و توصیه‌های یک مبلغ، ایران ـ قم.
۴ـ اخلاق در سیاست، ایران ـ رشت.
۵ـ اخلاق تشکیلاتی، ایران ـ قم.
۶ـ در جستجوی نظام اخلاقی، ایران ـ تهران پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
۷ـ معرفت شناسی عرفانی، فصلنامه قبسات.
۸ـ عدالت از منظر قرآن و اندیشه پیامبر اسلام (ص)، اتریش ـ وین.
۹ـ مکتب انتظار، اتریش ـ وین.
۱۰ـ پدیده زورگوئی و اعمال قدرت در خانواده، جامعه و روابط بین الملل و راه‌های پیشگیری آن، اتریش ـ وین.
۱۱ـ اسلام و مدارای مذهبی، اسلوانی ـ دانشگاه لوبنیانا.
۱۲ـ اسلام و خشونت، آلمان ـ هامبورگ.
۱۳ـ جایگاه علم و رسالت علماء در معرفی وجهۀ علمی اسلام در ابعاد مختلف، آلمان ـ هامبورگ.
۱۴ـ درباره غدیر و دو آموزه مهم آن، آلمان ـ برلین.
۱۵ـ درآمدی بر ضرورت مهندسی فرهنگی، آلمان ـ هامبورگ.
۱۶ـ ضرورت توجّه به سیره ی پیامبر اعظم(ص) و وحدت میان مسلمانان، آلمان ـ هامبورگ.
۱۷ـ احکام ذبح حیوان در اسلام، آلمان ـ دوسلدرف.
۱۸ـ ضرورت وحدت و یکپارچگی برای مقابله با فتنه و تفرقه، آلمان ـ هامبورگ.
۱۹ـ ابعاد تأثیر امام حسین(ع) در حوزه بین الملل، عراق ـ کربلا.
۲۰ـ مهم‌ترین ویژگی‌های آموزه‌های اسلام (رحمت، معنویت، اخلاق، عقلانیت، عدالت و مدارا). آلمان ـ هانوفر.
۲۱ـ تحکیم الهیات اسلامی برای تربیت معلمان مسلمان در آلمان، آلمان ـ هامبورگ همایش تقریب.
۲۲ـ پیامبر مهربانی و رحمت، آلمان ـ آخن.
۲۳ـ رابطه عرفان عملی و شریعت نبوی، آلمان ـ هامبورگ.
۲۴ـ درآمدی بر تشیع، آلمان ـ برلین.
۲۵ـ منازل و مقامات عرفانی بر اساس متن منازل السائرین خواجه عبدالله انصاری، فرانسه ـ پاریس.
۲۶ـ آخرالزمان از دیدگاه اسلام و مسیحیت، اتریش ـ وین.
۲۷ـ اخلاق جهانی از دیدگاه اسلام، آلمان ـ هامبورگ در مجمع ادیان.
۲۸ـ حضرت عیسی مسیح(ع) از دیدگاه قرآن، آلمان ـ هامبورگ.
۲۹ـ شخصیت زن با نگاه به شخصیت حضرت مریم(ع) از دیدگاه قرآن، آلمان ـ هامبورگ.
۳۰ـ فرا عصری بودن آموزه‌های قرآن کریم، آلمان ـ برلین.
۳۱ـ رابطه میان اخلاق و حقوق بشر، بوسنی و هرزگوین ـ سارایوو.
۳۲ـ افراطی گری، چالشی فراروی اسلام و جامعه، آلمان ـ هامبورگ کنفرانس تقریب.
۳۳ـ ضرورت وحدت میان مسلمانان و خطر سلفی گری تکفیری، فرانسه ـ پاریس.
از خدای متعال حسن عاقبت و توفیق ترویج فرهنگ ثقلین را مسألت می‌نمایم و امیدوارم آنچه انجام پذیرفته قبول حضرتش قرار گیرد. در پایان عاجزانه و ملتمسانه به محضر حضرت حق عرضه می‌دارم:  
ربّ زدنی علماً و عملاً و توفیقاً والحقنی بالصالحین.

.

.

.

منبع: دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری.

ارسال دیدگاه

  1. نویسنده دیدگاه:  ناشناس
    2019/11/5 - 07:49

    دوصد گفته چون نیم کردار نیست
    ایشان در عمل هم بحمدالله موفق هستند خداوند بر توفیقات ایشان بیفزاید.

    پاسخ
enemad-logo