مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ - Thursday 28 Mar 2024
محتوا
تحلیل آماری نتایج پنجمین دوره انتخابات خبرگان رهبری در گیلان

تحلیل آماری نتایج پنجمین دوره انتخابات خبرگان رهبری در گیلان

مرتضی عبدالهی
درصد مشارکت مردمی در کل استان گیلان ۶۳ % بود و این به معنای مشارکت بیشتر گیلانی ها در امر انتخابات به نسبت به مشارکت در کل کشور است. میانگین رای‌های نوشته شده توسط رای دهندگان در هر برگه رای در این دوره برابر ۱٫۵۶ نفر است، یعنی گیلانیان با توجه به اینکه در هر برگه رای می توانستند به چهار نفر رای دهند، ولی تقریبا به یک و نیم نفر رای داده اند و این نکته باید در جای خودش به درستی آسیب شناسی و واکاوی شود…

سه‌شنبه 1 مارس 2016 - 01:05

مرتضی عبدالهی

دوره پنجم انتخابات خبرگان رهبری همانند سایر مناطق کشور همراه با امنیت و آرامش کامل برگزار گردید و بعد از گذشت دو روز از زمان برگزاری انتخابات، یعنی در ۷ اسفند ۹۴ نتایج اولیه آن به اطلاع مردم گیلان رسید. در نهایت از بین ۷ نفر از نامزدهای تایید صلاحیت شده برای رقابت در این انتخابات، حضرات آیات و حجج اسلام اشکوری، قربانی، رمضانی و پروایی توانستند اعتماد تعداد بیشتری از مردم را به خود جلب کنند و به مجلس خبرگان راه یابند.

اما در این دوره از انتخابات تعداد کل واجدین شرایط رای دهی در استان گیلان ۱۸۶۱۳۷۰ نفر بوده است که از این میان، تعداد کل آرای ماخوذه برای مجلس خبرگان ۱۱۷۳۲۴۱ رای بوده است.

بنابراین درصد مشارکت مردمی در کل استان گیلان ۶۳ % بود و این به معنای مشارکت بیشتر گیلانی ها در امر انتخابات به نسبت به مشارکت در کل کشور است.

این نکته قابل توجه است که میانگین رای‌های نوشته شده توسط رای دهندگان در هر برگه رای در این دوره برابر ۱٫۵۶ نفر است،[۱] یعنی گیلانیان با توجه به اینکه در هر برگه رای می توانستند به چهار نفر رای دهند، ولی تقریبا به یک و نیم نفر رای داده اند و این نکته باید در جای خودش به درستی آسیب شناسی و واکاوی شود.

اما در مجموع تعداد و درصد آراء ۷ نامزد مجلس خبرگان رهبری از گیلان به شرح زیر است:

جدول و نمودار تعداد و درصد آراء نامزدهای دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری در گیلان

مقایسه با دوره قبل

حال اگر بخواهیم وضعیت سه تن از نامزدهای این دوره را که در دوره چهارم نیز به رقابت پرداخته بودند بررسی کنیم نتایج زیر به دست خواهد آمد:

آقای اشکوری: تعداد آرای ایشان در این دوره نسبت به دوره قبل ۹۰۶۰۴ رای بیشتر شده است، و از  نظر درصد آرا نیز ایشان در دوره چهارم ۱۲٫۸ % از کل آراء را به خود جلب کرده بود و در این دوره با افزایش ۶٫۵ درصدی توانست ۱۹٫۳ درصد از کل آراء را به خود اختصاص دهد و به عنوان منتخب اول به مجلس خبرگان راه یابد.

آقای رمضانی: تعداد آرای ایشان در این دوره نسبت به دوره قبل ۸۹۶۵۷ رای کاهش داشته است و از نظر درصدی، در دوره قبل ایشان توانسته بود ۲۰٫۴ درصد کل آراء را به خود جلب نماید ولی در این دوره با کاهش ۲٫۴ درصدی آرای خود، به عدد ۱۸ % از کل آراء رسید.

آقای قربانی: تعداد آرای ایشان نیز در این دوره نسبت به دوره قبل ۱۲۸۴۵۰ رای کمتر شده است، و از نظر درصدی نیز ایشان با کاهش ۴٫۳ درصدی آراء مواجه شده است. یعنی در دوره چهارم ۲۲٫۳ % از کل آرا به ایشان اختصاص یافت ولی در این دوره این عدد کاهش یافت و به عدد ۱۸ % از کل آراء رسید و به عنوان منتخب دوم به مجلس خبرگان راه یافت.

بنابراین در بین نامزدها، آقای قربانی با بیشترین کاهش رای دهندگان و اقبال عمومی روبرو شده است که علت این مسئله باید بررسی شود.

سرانه هزینه هر رای برای هر نامزد از دیگر مسائلی است که باید با توجه به هزینه ای که هر نامزد انجام داد را نسبت به آرایی را که کسب کرده مورد بررسی قرار داد. رنگ ایمان به زودی این مسئله را نسبت به کاندیداهای خبرگان گیلان در دوره پنجم، مورد واکاوی قرار خواهد داد.

نتیجه انتخابات دوره قبل خبرگان در سال ۱۳۸۵

انتخابات دوره قبلی مجلس خبرگان در روز ۲۴/۹/۱۳۸۵ برگزار شد و در آن انتخابات به گونه ای دیگر برگزار شد. برای اینکه مردم بتوانند بین نتیجه انتخابات که روز ۷ اسفند ۹۴ برگزار شد با انتخاباتی که ۹ سال پیش برگزار شده بود بررسی و ارزیابی کنند، جزئیات نتایج اخذ شده انتخابات دوره چهارم مجلس خبرگان به تفکیک شهرستاهای گیلان را برای هر کدام از کاندیداهای دوره قبل را در اینجا درج می کنیم:

جزئیات نتایج اخذ شده انتخابات دوره چهارم مجلس خبرگان به تفکیک شهرستاهای گیلان در سال۱۳۸۵

————————–

پاورقی:

[۱] . این عدد از نسبت جمع جبری تعداد آرای همه نامزدها به کل آرای ماخوذه به دست آمده است.

ارسال دیدگاه

enemad-logo