مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - Friday 19 Apr 2024
محتوا
میرزا کوچک در کلام دکتر احمدی نژاد

میرزا کوچک در کلام دکتر احمدی نژاد

 پیام رئیس جمهور به همایش بزرگداشت میرزا کوچک خان جنگلی(۱۱ آذر ۱۳۸۸) بسم الله الرحمن الرحیم اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه والنصر و اجعلنا من خیر انصاره و اعوانه والمستشهدین بین یدیه جای جای سرزمین پر معنای ایران اسلامی آکنده از ستارگان پرفروغی است که به سان نگینی بر تارک تاریخ می درخشند. راد […]

چهارشنبه 4 آگوست 2010 - 22:13

 پیام رئیس جمهور به همایش بزرگداشت میرزا کوچک خان جنگلی(۱۱ آذر ۱۳۸۸)

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه والنصر و اجعلنا من خیر انصاره و اعوانه والمستشهدین بین یدیه

جای جای سرزمین پر معنای ایران اسلامی آکنده از ستارگان پرفروغی است که به سان نگینی بر تارک تاریخ می درخشند. راد مردانی درس یافته مکتب اباعبدالله‏الحسین(ع) و رهروان پاک شهیدان والامقامی چون پایه‏گذار نهضت جنگل؛ روحانی مبارز میرزا کوچک خان رضوان الله علیه هستند که سمبل فتوّت، جوانمردی و الگوی غیرت و رشادت بودند و از چشمه جوشان معرفت الهی سیراب شدند.

بسیاری از شهیدان خطّه گیلانِ مقاوم، خصوصاً میرزا کوچک خان در مظلومیت به شهادت رسیدند و این وجه ممتاز شهدای این منطقه است. شهیدان سلحشوری که فریاد همه آنها کلمه مبارک «الله‏اکبر» و «لااله‏ الاالله» و آرمان بلند آنان، استقرار عدالت و محبّت و عشق در زمین و اضمحلال ستمگران، زورگویان و طاغوت بوده و هست. گوهرهای پاکی که برای حفظ اسلام و ارزشهای الهی، برقراری عدالت و بسط عشق و محبّت در دوران خفقان و جهل ستم شاهی، قیام کردند و به مولا و سرور شهیدان حضرت اباعبدالله‏الحسین (ع) اقتدا کردند.

آنان اخلاق و رفتار و منش خویش را به نور الهی عطرآگین کرده بودند و زخارف دنیا نیز  نزد آنها ارزشی نداشت. با نماز، خشوع، خشیت و خلوص، همدم و مانوس بودند، از این رو خداوند نیز آنها را در آسمانها و زمین و حافظه ملّت، بلندآوازه و ماندگار کرد. جهادگرانی که راه و رسم آنها تا قیامت الگوی زیست مسلمانی و چراغ راه انسان‌های آزادیخواه خواهد بود.

در اینجا یاد و خاطره همه شهیدان بزرگوار گیلان خصوصاً مبارز رادمر‌د آن خطّه در مقابل دیو استبداد و استعمار را گرامی می‏دارم و به ارواح همه شهیدان که اجرشان نزد خداوند سبحان محفوظ است، درود می‏فرستم و به مردم استان گیلان ساکنان سرزمین مهربانی که در عین ملاطفت و محبت و نرم خویی که چنین راد مردان شجاع، مبارز و خستگی ناپذیری را در دامان خویش تربیت کرده‏اند خصوصاً به خانواده‏های معززشان تبریک می‏گویم.

در پایان ضمن عرض تشکر از بانیان و برگزار کنندگان ارجمند گرامیداشت این مجاهد نستوه، برای همه گیلانیانِ عزیز و محترم، در ظل عنایات حضرت ولی عصر (عج)، روح قدسی بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی رحمه الله علیه و رهبری حکیمانه مقام معظم رهبری مدظله العالی، سلامتی و سعادت و سربلندی همیشگی را از درگاه خداوند متعال مسئلت می‏ کنم.

محمود احمدی نژاد

رئیس جمهوری اسلامی ایران

منبع: http://www.gilannews.ir/index.html

 

پیام رئیس جمهور به کنگره میرزا کوچک خان و ۱۴۰ شهید روحانی گیلان – ۱۱ آذر ۱۳۸۹

بسمه تعالی

الهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر واجعلنا من خیر اعوانه و انصاره و المستشهیدن بین یدیه

آذرماه یادآور سالگرد شهادت «سردار جنگل» است. مردی که از حوزه علمیه برخاست؛ در انقلاب مشروطه مبارزه کرد؛ نهضت جنگل را بنا نهاد؛ و سرانجام جان در راه غیرت و دینداری و آزادگی تقدیم نمود.

در یازدهم آذرماه آسمان حماسه و جهاد ایران اسلامی مزین به نام ستاره فروزانی است که عمری را در مسیر مبارزه و سرافرازی اسلام و ملت ایران سپری کرد.

شهید والا مقام «شیخ میرزا یونس» معروف به «میرزا کوچک جنگلی» ، مجاهدی دلیر و خستگی ناپذیر بود و بر سرپیمانی که با ایران و اسلام بسته بود تا پای جان ایستاد و تا امروز، نگین سلسله شهادت، در راه استقلال ایران اسلامی است.
در اینجا یاد این طرفدار عدل و حامی مظلوم و دیگر شهیدان آسمان ایران و گیلان را گرامی می دارم و تقاضای فیض بیشتر از درگاه سیدالشهدا (ع) را برای آن شهید عزیز می نمایم.

محمود احمدی‌نژاد

رییس‌جمهوری اسلامی ایران

 

سخنرانی دکتر احمدی نژاد رییس جمهور در کنگره ملی میرزاکوچک خان -۱۱ آذر ۱۳۹۱:

به گزارش گیلان آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس از زیباکنار،  محمود احمدی‌نژاد در کنگره ملی بزرگداشت میرزا کوچک جنگلی گیلان را دیار فرهنگی و ذخیره تاریخی دانست و اظهار کرد: این جلسه، بزرگداشت مردی از تبار آزادگان و پاکان است.

وی افزود: میرزا کوچک خان نخستین قامتی نبود که برای سرافرازی ایران بر خاک افتاد و آخرین هم نیست و تاریخ ایران سرشار از مردان بزرگی است که ایستادند و راه را هموار کردند.

رئیس جمهور با بیان اینکه از زاویه دیگری می‌خواهم به شخصیت میرزا کوچک خان بنگرم و راه او را ترسیم کنم تا درسی باشد برای همه ما و ملت‌ها، گفت: مبارزه برای آزادی و عدالت در طول تاریخ وجود داشته و در ۱۵۰ سال اخیر نهضت‌های زیادی در کشور اتفاق افتاد که در اوج همه دوره‌های اخیر و حرکت‌ها در دوره ۱۴۰۰ سال قبل، انقلاب عظیم اسلامی است.

وی ادامه داد: اینکه عده‌ای تلاش کردند میرزا را به خود منتسب کنند چند علت داشت و مارکسیست‌ها هیچ‌گاه شخصیت مردمی را خلق نکردند و آنها به همین دلیل میرزا را به خود منتسب می‌کنند و دسته دوم نیز به شخصیت فرد بر می‌گردد که از مرزهای جغرافیا و نژاد عبور می‌کند و آن را متعلق به خود می‌بینند مانند ابن سینا که شخصیت فراملی داشت و می‌گویند متعلق به آنهاست.

رئیس جمهور اضافه کرد: عده‌ای هم شخصیت‌های بزرگ را به خود منتسب می‌کنند برای اینکه او را تخریب و خراب کنند.

وی با بیان اینکه برای بررسی شخصیت میرزا کوچک باید به اصل انسان برگردیم، اذعان کرد: تمام موضوع اصلی و بحث‌ها پیرامون انسان است و استقلال، آزادی، زشتی و زیبایی، امنیت و کرامت با انسان مفهوم پیدا می‌کند.

رئیس جمهور اضافه کرد: انسان زمانی ارزش و مفهوم پیدا می‌کند که وارد روابط اجتماعی شود که اگر نشود تمام ارزش‌ها بی‌معناست و در اصل روابط اجتماعی معنا پیدا می‌کند و انسان تنها مخلوقی است که می‌تواند تا خدا بالا برود و قدری بزرگ شود و وسعت وجودی پیدا کند که ظرف تجلی خدا و صفاتش اسمای الهی در زمین شود.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه انسان برای رسیدن به نقطه اوج نیازمند چند عامل است، گفت: انسان برای رسیدن به نقطه اوج نیازمند عدالت است و حقانیت انسان در عدالت شکوفا می‌شود.

وی کرامت را دیگر عامل رساندن انسان به اوج نامید و تصریح کرد: انسان باید عزیز و عزتمند باشد و با کرامت زندگی کند چراکه انسان ذلیل هیچ جلوه‌ای از انسان را در خود ندارد.

رئیس جمهور عامل سوم را استقلال و آزادی نامید و یادآور شد: آزادی پایه و ریشه تمام ارزش‌هاست که انسان را تا خدا بالا می‌برد و خداوند انسان را آزاد آفریده است. 

احمدی‌نژاد ادامه داد: تمام کمالات انسان که در درونش شکوفا می‌شود آزادی بوده و اگر زیباترین رفتارها با آزادی همراه نباشد معنا نمی‌یابد و بی‌ارزش است.

وی افزود: در حالت اجبار و اکراه، کفر و ایمان یکی است و زمانی ایمان ارزش دارد که با انتخاب آزادانه باشد و عدالت در سایه آزادی معنا پیدا می‌کند.

احمدی‌نژاد قیام تمام پیامبران را برای عدالت دانست و اضافه کرد: عدالت زمانی ارزش دارد که انسان‌ها آن را آزادانه انتخاب کرده و برای استقرارش قیام کنند و در این صورت عدالت حقیقی مستقر می‌شود و آثار ذاتی خود را در زندگی انسان بروز می‌دهد و استقلال در سایه عدالت است و اگر آزادی نباشد راه برای ورود بیگانگان باز می‌شود بنابراین اساس استقلال بر پایه آزادی است.

وی افزود: کسی دنبال آزادی هستند که در خود احساس عزت و استقلال می‌کند در غیر این صورت استقلال معنا ندارد و کسانی که تن به بیگانه می‌دهند احساس کرامت ندارند برای اینکه حقیقت آزادی را نچشیده‌اند؛ حقیقت آزادی رها شدن از همه قیدهایی است که حقیقت انسانیت انسان را به بند می‌کشد.

رئیس جمهور، خودخواهی‌، زیاده‌خواهی‌، قدرت‌طلبی، حسادت‌ و غرق شدن در تمایلات حیوانی را موجب دور شدن از حقیقت انسانی و از خدا نامید و اذعان کرد: حقیقت انسانی پاکی و عشق ورزیدن است و هر قدر اندیشه‌های پاکی به انسان وارد شود به خدا نزدیک می‌شود؛ انسان هر قدر به خدا نزدیک شود آزاد است بنابراین عبودیت مطلق خداوند رمز آزادی و نزدیکی به خداست.

وی، بندگی مطلق خدا را نهایت آزادی خواند و گفت: معیار حقیقی انسان میزان عبودیت اوست.

احمدی‌نژاد، با تصریح بر اینکه هر انسانی به میزانی که خود آزاد شده است قدر آزادی را می‌شناسد و برای آزادی فداکاری و تلاش می‌کند، خاطرنشان کرد: این انسان آزادی‌آفرین می‌شود.

وی افزود: پیامبر حتی تشکیل حکومت را برای آزادی و کرامت انسان‌ها دنبال می‌کرد و بقیه انسان‌ها به میزانی که آزاد شده‌اند ارزش‌های انسانی را در خود متجلی می‌کنند و نهایت آزادی زمانی است که انسان کامل و بنده مطلق خدا یعنی امام عصر (عج) حاکم شود و رسالت پیامبر را کامل کند و غل و زنجیر را از دست بشریت باز کند.

رئیس جمهور میرزا کوچک را فردی آزاد شده از قید و بندهای زندگی نامید و تصریح کرد: میرزا کوچک از بسیاری قیود آزاد شده بود و بنده مومن خدا، شجاع و نترس بود زیرا آزاد بود.

وی ادامه داد: میرزا کوچک در کارها جدی و شوخ‌طبع، بردبار، صبور، دیندار و سحرخیز بود.

احمدی‌نژاد، میرزا کوچک را در عفت و پاکدامنی ممتاز خواند و گفت: میرزا کوچک با مردم مهربان و متواضع بود، برایش مال و منال دنیا ارزشی نداشت و با سیطره بیگانه مخالف بود.

وی با اشاره به اینکه میرزا برای انسان، خدمت و آزادی انسان‌ها قیام کرد، یادآور شد: میرزا کوچک تن به اسارت بیگانه نداد زیرا آزاد بود و برای آزادی حقیقی ملت قیام کرد و مردان بزرگ ماموریتی جز آزادی ندارند.

رئیس جمهور نکاتی از مرامنامه نهضت سردار جنگل را بیان کرد و درباره شرایط نهضت جنگل افزود: نهضت جنگل در سخت‌ترین شرایط پا به عرصه گذاشت و کشور در آن زمان از شمال‌ ـ جنوب و غرب زیر چکمه‌های استکبار بود و دوره کوتاهی در دوره صفویه سرزمین ایران رایحه‌ای از آزادی را چشید و حرکت کرد و در میان فقر و فلاکت بی‌سوادی، ستون فقرات نهضت جنگل اصل آزادی است.

وی میرزا کوچک را از سرداران بزرگ آزادی در ایران زمین نامید که هستی خود را فدا کرد و با پیروی از سیدالشهدا (ع) برای آزادی ملت فدا شد.

احمدی‌نژاد خواستار برگزاری جلسات کارشناسی با حضور فرهیختگان درباره میرزا کوچک شد و گفت: حق میرزا و یارانش بر ملت ایران، بسیار و این کنگره آغاز راه است و تاریخ سرشار از این بد عمل کردن‌هاست و وقتی زمان می‌گذرد پی به اهمیت آن می‌بریم و نهضت جنگل دوره بسیار خطیر و پیچیده‌ای از تاریخ پرفراز و نشیب ایران است و باید آن را بشناسیم چراکه تمام زوایایش و تاریخ را برای آیندگان می‌خواهیم.

وی با بیان اینکه یاران مختلف میرزا کوچک هنوز گمنام باقی مانده‌اند، اذعان کرد: باید در نشست‌های مختلف یاران گمنامش را مورد بازشناسی قرار دهیم.

رئیس جمهور در پایان سخنرانی خود فرازهایی از بیانات میرزا کوچک خان و شعری که به هنگام مشاهده سر بریده شده میرزا سروده شده بود را قرائت کرد.

گیلان آنلاین: زمان انتشار: ۱۳۹۱/۰۹/۱۱ – ۱۲:۴۲

 

 

 

ارسال دیدگاه

enemad-logo