مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ - Thursday 28 Mar 2024
محتوا
تقویم تاریخ گیلان – ۲ مهر

تقویم تاریخ گیلان – ۲ مهر

۱- اولین شهید طالش تقدیم انقلاب شد. شهید «عزت الله منفردی» اولین شهید طالش بود که در جنگ تحمیلی به شهادت رسید. (۱۳۵۹ ش) (مجله روایت هشتم، شمـ ۱۴، ص ۴۱) ۲- کشته شدن ۲۶ زائر گیلانی در حین انجام اعمال حج در فاجعه منا. در روز عید قربان که حاجیان زیادی در سرزمین منا […]

چهارشنبه 24 سپتامبر 2014 - 19:13

۱- اولین شهید طالش تقدیم انقلاب شد. شهید «عزت الله منفردی» اولین شهید طالش بود که در جنگ تحمیلی به شهادت رسید. (۱۳۵۹ ش) (مجله روایت هشتم، شمـ ۱۴، ص ۴۱)

۲- کشته شدن ۲۶ زائر گیلانی در حین انجام اعمال حج در فاجعه منا. در روز عید قربان که حاجیان زیادی در سرزمین منا حاضر بودند و مشغول انجام اعمال حج تمتع خود بودند زمانی که عده ای این زوار برای انجام فریضه رمی جمرات راهی آن منطقه شدند به دلیل ازدحام جمعیت و بی تدبیری مسئولان رژیم بی کفایت سعودی، حدود ۸۰۰۰ زائر در این فاجعه کشته شده و هزاران نفر نیز زخمی شده و دچار مشکلات تنفسی گردیدند. در این میان بیش از ۵۰۰ زائر کشته شده ایرانی و ۲۶ زائر گیلانی بودند. اسامی کشته شدگان گیلانی در فاجعه خونین منا بنا به اعلام سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی به این ترتیب بود: احمد اسمعیلی چافی، حمیدرضا انزایی گریوده، حجت اوشیانی، محمد برزگر، محمدعلی بهرام‌پور، کریم پورتقی راستگو مقدم، ابراهیم پوررستمی، حبیب ترابی، علی ثامنی، حیدر حسینی سراونی، غلامرضا خورسند، محمود ربیع نژاد کومله، محمدجواد رضی کاظمی، محمدحسین رمضانی سیاه خلکی، علی اصغر صالحی گلسفیدی، جمشید علم جو، رحمت غلامی جیرکل، ابراهیم فخری تالکیاشری، یوسف کاکویی، ابراهیم کریم پور چنیجانی، عزت الله مرادی، محمدابراهیم مصطفی زاده طالش، سیدحسن موسوی، سیدبیژن نوربخش کومله، علی محمد یحیی پور. گفتنی است که غیر از ۲۵ زائری که نامشان ذکر شد حجت الاسلام و المسلمین مسلم قلی پور گیلانی از اساتید برجسته و مبرز سطوح عالی حوزه علمیه قم که دارای تالیفات عدیده در زمینه فقه و اصول بود نیز جان خود را از دست داد ولی به دلیل بی کفایتی مسئولان سعودی پیکر این عالم ارزشمند تا مدتها مفقود بود تا اینکه بعد از انجام آزمایشات دی ان ای بر روی اجسادی که توسط سعودی ها دفن شده بود و اعزام خانوده این مرحوم به عربستان، بعد از ۳ ماه پیکر ایشان شناسایی شده و در روز ۵ دی ۱۳۹۴ وارد کشور گردید. بعد از تشییع در روز ۱۱ دی ۱۳۹۴ بعد از نماز جمعه در حرم حضرت معصومه (س) مدفون شد. اقامه نماز توسط آیت الله محفوظی بود و علمایی چون آیت الله جوادی آملی و آیت الله هاشمی شاهرودی، حسین بوشهری رئیس حوزه، مدرسی یزدی از اعضای شورای نگهبان، آیت الله خرازی، آیت الله جنتی دبیر شوررای نگهبان و… نیز حضور داشتند. (۱۳۹۴ ش) (سایت همشهری آنلاین.)

 

ارسال دیدگاه

enemad-logo