مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - Friday 29 Mar 2024
محتوا
آخرین خلبان شهید جنگ، گیلانی بود

آخرین خلبان شهید جنگ، گیلانی بود

قربان صحرایی
سرلشگر خلبان شهید حسین فرزانه متولد روستای وردم ماسال از زبده ترین خلبانان هوانیروز بود که در حین عملیات مرصاد و در مقابله با منافقین کوردل در ۳۱ تیر سال ۱۳۶۷ به شهادت رسید. او که اخرین خلبان شهید دفاع مقدس بود با شهادت خود، نام گیلان را در زمره با وفاترین مردم در خدمت به اسلام و میهن به ثبت رساند.

چهارشنبه 26 اکتبر 2016 - 05:22

قربان صحرایی

«حسین فرزانه»، زاده روستای «وردم» ماسال و بزرگ شده در طبیعت سرسبز و زیبای این شهر بود. روح لطیف وی در دامنه‌ی این طبیعت دل‌انگیز و با طراوت پرورش یافت تا با تأثیر از آزادمردی سرور شهیدان از وی انسانی بلندپرواز و آسمانی ساخته شود. به همین سبب در آغاز جوانی «پرواز» را برگزید تا در آینده برای اسلام و وطن رشادت خلق کند و سلحشوریها بیافریند و در مسیر ایثار و جانبازی، پیرو حسین علیه‌السلام بودن و فرزانگی را با شهادتش به اثبات برساند.

وقتی جنگ بر ملت قهرمان ما تحمیل شد،  هشت سال از دوران خلبانی حسین فرزانه سپری شده و او در این مدت، خلبانی آزموده و مجرب و کارآمد شده بود.

با آغاز جنگ تحمیلی و در کوران آن، از پایگاه رزمی پشتیبانی هوانیروز اصفهان به هوانیروز کرمانشاه رفت تا با عملیات‌های دلاورانه‌اش، در نبردهای مستقیم با دشمن بعثی به مقابله بپردازد.

تخصص حسین فرزانه پرواز رزمی با بالگرد کبری بود. او طی مأموریت‌های فراوانی که اوایل انقلاب اسلامی در مناطق آشوب‌زده کشور انجام داد در سرکوب اشرار و اجانب رشادت‌های شایان توجهی در دفاع از آرمان‌های امام و انقلاب و میهن عزیز از خود به یادگار گذاشت.

در جنگاوری و رزم و پیکار با دشمن، شجاع و دلیرمرد بود و به دفاع از کیان اسلام و ایران ایمان راسخ داشت و آن را وظیفه‌ای واجب برای خویش می‌دانست. اینها را هم‌رزمان هم‌پروازش به نیکی شهادت می‌دهند.%d8%ae%d9%84%d8%a8%d8%a7%d9%86-%d8%b4%d9%87%db%8c%d8%af-%d8%ad%d8%b3%db%8c%d9%86-%d9%81%d8%b1%d8%b2%d8%a7%d9%86%d9%87

آنچنان که یاران هم‌پرواز خلبان شهید حسین فرزانه بیان می‌کنند او در تمام طول هشت سال جنگ تحمیلی در جبهه‌های نبرد با دشمن بعثی صهیونیستی حضوری مستمر و فعال داشت. جانفشانی‌ها و رشادت‌های این خلبان سلحشور، مؤمن و وظیفه‌شناس، با حضور در اکثر عملیات‌های انجام شده، در خاطره تاریخ ناگفته و شفاهی جنگ ثبت و ضبط است.

در آخرین نبردی که حضور یافت با سرگرد خلبان مجید عقیقی روان هم‌پرواز بود. آنان با یک فروند بالگرد کبری در جبهه‌های غرب به پرواز درآمدند تا با سرکوب متجاوزان بعثی و منافقین کوردل در سرپل ذهاب استان کرمانشاه، آنان را از حریم خاک جمهوری اسلامی بیرون کرده و به آن سوی مرزها برانند.

در همین مأموریت بود که بالگردشان از ناحیه کابین جلو هدف اصابت گلوله کالیبر دشمن قرار گرفت. در این نبرد که در تاریخ ۳۱ تیرماه ۱۳۶۷ رخ داد شهید فرزانه از ناحیه صورت مورد اصابت قرار می‌گیرد و در ۳۶ سالگی به فیض شهادت نائل می‌شود و به آسمان بهشت پرمی‌کشد. سرگرد خلبان عقیقی‌روان، در حالیکه هم‌رزم و هم‌پرواز شهیدش در کنارش سر بر بالین فرشتگان عرش نهاده بود، بالگرد آسیب‌دیده را با همان وضعیت در پایگاه هوانیروز کرمانشاه بر زمین فرود می‌آورد.

«امیر سرلشکر شهید حسین فرزانه» آخرین شهید هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی است که در جنگ به خیل شهیدان پیوست و هشت سال قبل از آن اولین شهید هوانیروز هم شهید سیاوش جفاقاسمی بود که با آغاز جنگ تحمیلی و در دومین روز آن به به شهادت رسید.

هم‌اینک مزار سرلشکر خلبان شهید حسین فرزانه، این عقاب تیزپرواز عرصه پیکار و کارزار مرصاد (چهارزبر) در گلزار شهیدان شهر ماسال در کنار دیگر شهدای این شهر، شمع محفل عاشقان و ارادتمندان است.

خلبان مجید عقیقی روان هم‌رزم و هم‌پرواز شهید فرزانه، که بعدها فرمانده هوانیروز ارتش گردید، از وی نقل می‌کند: هنگامی که پذیرش قطعنامه صورت گرفت و آتش‌بس اعلام شد، شهید فرزانه با حسرت می‌گوید: «دیدی جنگ تمام شد و ما شهید نشدیم».

به تازگی تندیس یادمان سرلشکر خلبان شهید حسین فرزانه به همراه ماکتی از بالگرد هوانیروز ارتش در میدان ورودی شهر ماسال نصب شده است.

برای دیدن تصاویر بیشتر به منبع این مطلب مراجعه نمایید.

منبع: ماسال نیوز http://masalnews.ir/31999/

 

ارسال دیدگاه

enemad-logo