مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - Wednesday 17 Apr 2024
محتوا
تأسیس بنیاد ملی میرزا کوچک در هاله ای از ابهام / مصوبه دولت درباره میرزا بر زمین مانده است

تأسیس بنیاد ملی میرزا کوچک در هاله ای از ابهام / مصوبه دولت درباره میرزا بر زمین مانده است

تأسیس بنیاد ملی میرزا کوچک جنگلی از سال ۹۲ تا ۹۵ به تعویق افتاده‌است و اگر این بنیاد شکل می گرفت مطمئنا فعالیت های مبارکی در زمینه ی شناخت میرزا یونس جنگلی و معرفی این نهضت در سطح کشور و حتی در سطح بین المللی می افتاد اما متأسفانه بیش از سه سال از این مصوبه هیأت دولت می گذرد و از بنیادی که قرار بود متولی بازشناسی و بزرگداشت نهضت جنگل باشد خبری نیست.

چهارشنبه 30 نوامبر 2016 - 09:14

به گزارش ۸دی، مجید رحمانی مولف کتاب ابعاد بین المللی نهضت جنگل؛ عصر امروز ۹ آذر ۱۳۹۵ در نخستین نشست علمی و تخصصی جنبه های اسلامخواهی نهضت جنگل در رشت که به همت موسسه مطالعات مبارزات اسلامی گیلان (رنگ ایمان) برگزار شد با اشاره به این مطلب که هفت سال مقاومت و دفاع مقدس گیلانی ها در سالهای ۱۲۹۴ تا ۱۳۰۰ ناگفته های بسیاری را با خود به همراه دارد اظهار داشت: تنها سنگری که مسئولیت حفظ و نشر مطالب این هفت سال استقامت دربرابر استبداد و استعمار را به دوش می کشد، مؤسسه ی رنگ ایمان و اشخاص دغدغه مند از این دست اند که مجاهدانه در این راه قدم گذاشته اند.

این پژوهشگر حوزه نهضت جنگل ضمن تأکید بر اینکه تأسیس بنیاد ملی میرزا کوچک جنگلی از سال ۹۲ تا ۹۵ به تعویق افتاده‌است خاطر نشان کرد: اگر این بنیاد شکل می گرفت مطمئنا فعالیت های مبارکی در زمینه ی شناخت میرزا یونس جنگلی و معرفی این نهضت در سطح کشور و حتی در سطح بین المللی می افتاد اما متأسفانه بیش از سه سال از این مصوبه هیأت دولت می گذرد و از بنیادی که قرار بود متولی بازشناسی و بزرگداشت نهضت جنگل باشد خبری نیست.

رحمانی ضمن گلایه از اینکه برای کوچک جنگلی برنامه در خوری برگزار نشده افزود: متاسفانه بسیاری از برنامه هایی که برای میرزا تدوین می شود نیز فقط جنبه ی تبلیغاتی و انتخاباتی دارد و تبیین کننده این شخصیت برجسته ی تاریخی، ملی و مذهبی و نهضتش نیست.

وی با اشاره به تلاش جهانیان برای اسطوره سازی برای ملت خود اظهار کرد: ما اسطوره ای واقعی با جمیع جهات، همچون کوچک جنگلی را داریم ولی در معرفی هنرمندانه آن کوتاهی می کنیم.

این مولف ضمن برشمردن ابعاد بین المللی نهضت جنگل تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که در نهضت جنگل مهجور واقع شده است، بحث شخصیت شناسی است. تنها پیراموت چند تن از شخصیت های این نهضت کار پژوهشی مختصر صورت گرفته و به دیگر شخصیت های برجسته ی این قیام مقدس پرداخته نشده است.

وی تأکید کرد: معرفی و شناخت این نهضت به یک کار تیمی و داشتن دانش نامه ی جامع نهضت جنگل محتاج است تا ابعاد عقیدتی، نظامی، اقتصادی و … نهضت به صورت علمی و با اتکا به اسناد تاریخی بازشناسی شود.

رحمانی، نهضت جنگل و قیام میرزا کوچک را منحصر به فرد خواند و یاد آور شد:  از ویژگی های منحصر به فرد این قیام محتوای اسلامی، بیگانه ستیزی و مبارزه با استکبار جهانی است.

رحمانی با اشاره به موقعیت تاریخی تقارن با آغاز جنگ جهانی اول، موقعیت استراتژیک گیلان و همچنین یاران غیر ایرانی نهضت افزود: نهضت جنگل با آرمان اتحاد اسلام و رهبری علما آغاز به فعالیت کرد که این امر در مکتوبات نهضت مستند است، اما اوضاع پیچیده پیش رو و جنگ و گریزهای بسیار مجالی برای این موضوع نداد.

وی با تاکید بر اینکه زمینه شکل گیری، منازعات، رونق و حتی فروپاشی نهضت علل خارجی داشته است گفت: پنج جنگ مستقیم و غیر مستقیم با روسها، یک جنگ و یک معاهده با انگلیس ها و چند معاهده با بلشویک و دهها مکاتبه میرزا با شخصیتهای خارجی از جمله این اقدامات نهضت جنگل بود.

رحمانی در پایان افزود: یک قرن از نهضت جنگل؛ این برگ زرین تاریخ ایران می گذرد، نهضتی که رهبر معظم انقلاب آن را مینیاتوری از جمهوری اسلامی می‌نامند اما تا کنون برای شناساندن این نهضت قدمی در خور برنداشته ایم، ما باید ابعاد متعدد این نهضت را بررسی و نشر دهیم و این حوزه نیازمند رویش پژوهشگران جوان و دغدغه مند و حمایت مسؤلان می باشد.

ارسال دیدگاه

enemad-logo