مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ - Thursday 28 Mar 2024
محتوا
تقویم تاریخ گیلان – ۱۱ دی

تقویم تاریخ گیلان – ۱۱ دی

۱- گزارش ساواک درباره تملیک همه زمین های ساحلی توسط شاه. محمدرضا شاه برای اداره املاک شخصی اش سازمانی را به نام «اداره املاک پهلوی» تشکیل داده بود. یکی دیگر از وظایف این اداره شناسایی و ضبط املاک و زمین های خوب در سراسر کشور بود از این رو دائما با مردم و حتی ادارات […]

پنج‌شنبه 1 ژانویه 2015 - 11:41

۱- گزارش ساواک درباره تملیک همه زمین های ساحلی توسط شاه. محمدرضا شاه برای اداره املاک شخصی اش سازمانی را به نام «اداره املاک پهلوی» تشکیل داده بود. یکی دیگر از وظایف این اداره شناسایی و ضبط املاک و زمین های خوب در سراسر کشور بود از این رو دائما با مردم و حتی ادارات دولتی دیگر در نزاع بود که این درگیری ها با مداخله شاه به نفع اداره املاک پهلوب خاتمه می بافت. در یکی از اسناد ساواک درگیری ماموران این اداره با استانداری گیلان منعکس شده است: «از طرف اداره املاک پهلوی در نواحی شمالی کشور برای کلیه شهرداری ها اشکالاتی ایجاد نموده اند به این طریق که متصدیان اداره املاک پهلوی کلیه زمینهای بایر یا زمینهای کنار ساحل را که طبق مقررات متعلق به شهرداری است ملک اعلی حضرت همایونی قلمداد نموده و شروع به تصرف آنها کرده اند و با اینکه تا کنون چندین نوبت از طرف نمایندگان شمال تذکراتی به بهبهانیان رئیس اداره املاک داده شد معهذا مشارالیه پاسخ داده که این زمینها تعلق به شخص شاهنشاه و جزء املاک پهلوی است و بدستور شاهنشاه این اقدامات را شروع کرده است. مشارالیه افزوده چون شهرداری های شهرستانهای شمالی کشور کوچکترین نتیجه ای از مذاکرات خود نگرفته اند لذا شکایتی در این مورد به وزارت کشور تقدیم و از طرف تیمسار سپهبد باتمانقلیچ وزیر کشور نیز  کمیسیونی با عضویت صوفی نیا – بهبهانیان رئیس املاک پهلوی و دو نفر از شهرداران شمال- فرماندار رشت و استاندار گیلان مامور رسیدگی به این موضوع و رفع اختلاف گردیده اند و قرار است این هیئت در هفته آینده بشمال عزیمت نمایند. لیکن از هم اکنون برای سایر اعضای کمیسیون این موضوع مهم است که آیا شخص اعلیحضرت شاهنشاه جهت تصرف اراضی مذکور اوامری صادر فرموده اند و یا بهبهائیان و متصدیان اداره املاک خودسرانه و برای سوء استفاده دست به چنین کاری زده اند.» (۱۳۳۷ ش) (سایت موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، بخش اسناد)

۲- در پی تظاهراتی که بعد از ظهر امروز در لاهیجان برپا شد، ساختمان‌های فرمانداری، شهرداری، بانک و… به آتش کشیده شد. در این تظاهرات بر اثر حمله مسلحانه پلیس ۷ نفر شهید و ۴۱ نفر مجروح شدند. (۱۳۵۷ ش) (سایت بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی، بخش روزشمار انقلاب)  

ارسال دیدگاه

enemad-logo