مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - Friday 29 Mar 2024
محتوا
عکس العمل رزمندگان گیلانی بعد از شکست عملیات کربلای ۴ / روایت سردار عبدالله پور و سردار حق بین از آمادگی رزمندگان برای عملیات کربلای ۵

عکس العمل رزمندگان گیلانی بعد از شکست عملیات کربلای ۴ / روایت سردار عبدالله پور و سردار حق بین از آمادگی رزمندگان برای عملیات کربلای ۵

…اما ۱۵ روز بعد از عملیات کربلای ۴ به یکباره زمزمه عملیات جدید در میان نیروها پیچید و طرح عملیات سرنوشت ساز کربلای ۵ توانست جان تازه ای به رزمندگان سلحشور گیلانی ببخشد. رنگ ایمان حال و هوای رزمندگان گیلانی را بعد از عملیات کربلای ۴ از زبان سردار عبدالله پور و سردار حق بین، برای مخاطبین محترم منتشر می کند تا همگان با رشادتهای آن جوانان غیور بیشتر آشنا شوند

یکشنبه 25 دسامبر 2016 - 05:30

اشاره: لشکر قدس گیلان که در سالهای ابتدایی تشکیل آن به عنوان لشکر ۱۰۵ قدس به فعالیت می پرداخت، توانست نقش فعال و اثر گذاری در عملیاتهای مختلف از خود به یادگار بگذارد و در آزادسازی سرزمینهای ما که در اشغال بعثی ها بود و همچنین ضربه وارد کردن به دشمن تا دندان مسلح خوش بدرخشد و ستارگان درخشانی را تقدیم انقلاب اسلامی نماید. در این میان لشکر گیلان در سال ۱۳۶۵ با حضور در دو عملیات کربلای ۲ و کربلای ۵ تاریخ ساز شد و دین، مرام، غیرت و شجاعت مردان گیلانی را به منصه ظهور رساند.

اما در همین سال، عملیات کربلای ۴ نیز به اجرا درآمد. این عملیات در ۳ دی ۱۳۶۵ در غرب اروند و منطقه عمومی خرمشهر شروع شد ولی به دلیل هوشیاری کامل دشمن و جلوگیری از تلفات شدید و نرسیدن به اهداف، در کمتر از ۲۴ ساعت دستور توقف آن صادر گردید.

لشکر گیلان در طرح مانور این عملیات که تحت نظر قرارگاه قدس عمل می کرد قرار بود بعد از تصرف خط اول وارد عمل شود ولی به دلیل توقف عملیات، همه نیروها به عقب منتقل شدند و در پادگان شوشتر مستقر گردیدند و به دلیل چهار ماه انتظار و آموزش برای انجام عملیات کربلای ۴ و بعد عقب نشینی، روحیه رزمندگان و فرماندهان به سختی آزرده شد و نیروها به شدت خسته شدند.

اما ۱۵ روز بعد از عملیات کربلای ۴ به یکباره زمزمه عملیات جدید در میان نیروها پیچید و طرح عملیات سرنوشت ساز کربلای ۵ توانست جان تازه ای به رزمندگان سلحشور گیلانی ببخشد.

رنگ ایمان حال و هوای رزمندگان گیلانی را بعد از عملیات کربلای ۴ از زبان سردار عبدالله پور و سردار حق بین، برای مخاطبین محترم منتشر می کند تا همگان با رشادتهای آن جوانان غیور بیشتر آشنا شوند.

 

سردار شهید حاج حسین همدانی در بین رزمندگان و مسئولین لشکر قدس گیلان، شهیدان حاج محمود قلیپور، حاج علی گلستانی، خوش سیرت و هامون محمدی در تصویر دیده می شوند.

امضای طومار با خون رزمندگان

روایت سردار محمد عبدالله پور

لشکر ما در عملیات کربلای ۴ تا پای کار آمد ولی متاسفانه به دلیل عدم موفقیت عملیات کربلای ۴، نیروهای ما وارد عمل نشدند. خلاصه تعداد زیادی از نیروها برگه مرخصی گرفتند و تعداد زیادی نیز برگه تسویه حساب؛ فضای سردی حاکم شده بود. بچه ها در عملیات شرکت نکرده بودند؛ از طرفی هم تکلیف آنها معلوم نبود که چه می خواهد پیش بیاید. تا اینکه آقای خوش سیرت آمد و گفت: «آقا باید بمانید برای ادامه عملیات بعدی.» حسین آقا ـ سردار شهید حسین املاکی ـ آمد و گفت: «قرار است بمانیم عملیات بعدی بشود.» ما فرمانده گروهان ها را جمع کردیم و دستور دادیم اتوبوس ها هم همگی برگردند و به آن ها اعلام کردیم که حضرت امام دستور دادند که عملیات انجام بشود؛ گردان حمزه (س) هم جز گردانهای خط شکن بود.[۱] خلاصه بچه ها را جمع کردیم؛ شهید خوش سیرت برای آنها سخنرانی کرد. البته این عمل به پیشنهاد بچه ها بود.

بچه ها متنی هم تهیه کردند و تمام گردانها با خون خود آن را امضا کردند. حدود ۳۴۰ نفر آن را امضا کردیم. اول از همه شهید خوش سیرت امضا کرد.

شهید خوش سیرت در جمع بچه ها صحبت جانانه ای پیرامون جهاد، اطاعت از امام و مبارزه با نفس نمود و گفت: «این صحنه، صحنه عاشورا است. هر کسی می خواهد برود ما مانعش نمی شویم. هر کس برگه ای دستش هست می تواند برود. و هر کس می خواهد بماند، با خون خود باید این طومار را امضا کند.»

تمام برگه ها[ی مرخصی] را از قبل امضا نموده بود اما صحبت ایشان چنان موثر واقع شد که تمام نیروها ماندند و با خون خود طومار را امضا کردند؛ غالب آن بچه ها به شهادت رسیدند.

این عمل گردان حمزه باعث شد که گردانهای دیگر هم این عمل را تکرار کنند. از طرفی هم دشمن فکرش را نمی کرد بعد از شکست سنگینی که در عملیات کربلای ۴ خورده بودیم، به این زودی عملیاتی با این گستردگی انجام بدهیم.[۲]

 

پاره کردن برگه مرخصی

روایت سردار حق بین:

لشکر ما در عملیات کربلای ۴ تا پای کار و به خرمشهر آمد. متاسفانه عملیات با شکست مواجه شد، روحیه بچه ها خراب شد و لشکر ما متاسفانه در عملیات شرکت نکرد. فرماندهی لشکر هم اعلام نمود که می توانید بچه ها را به مرخصی بفرستید؛ اما بعد از چند روز اعلام نمودند که قرار است به زودی عملیاتی دیگر بشود.

در گردان برادرمان سردار هامون محمدی،[۳] بچه ها همگی در میدان صبحگاه برگه های مرخصی را پاره پاره کردند و به هوا پرتاب نمودند و اعلان بیعت مجدد با امام راحل (ره) نمودند. در گردان ما به صورتی دیگر عمل نمودند، بچه ها طومار درست کردند و همه با خون امضا و با امام عزیزمان بیعت نمودند.[۴]

 ———————————————————————–

[۱] . سردار شهید مهدی خوش سیرت، فرماندهی گردان حمزه را بر عهده داشت.

[۲] . روزهای خوب خدا، کارنامه عملیاتی لشکر قدس گیلان در هشت سال دفاع مقدس، ص۱۳۲٫

[۳] . سردار هامون محمدی در آن وقت، فرماندهی گردان میثم را برعهده داشت.

[۴] . روزهای خوب خدا، کارنامه عملیاتی لشکر قدس گیلان در هشت سال دفاع مقدس، ص۱۳۵٫

 

 

ارسال دیدگاه

enemad-logo