مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 Apr 2024
محتوا
تقویم تاریخ گیلان – ۲۷ دی

تقویم تاریخ گیلان – ۲۷ دی

۱- شهادت نواب صفوی و دستگیری عده ای از طلاب گیلانی. در پی شهادت نواب صفوی، تمامی اعضای فداییان اسلام دستگیر شدند تا دیگر نامی از آنها باقی نماند. در این میان عده ای از طلاب مبارز گیلانی به چشم می خورند که جز دستگیر شدگان بودند: حجج اسلام سید کاظم میرعبدالعظیمی، جعفر شجونی، علی […]

شنبه 17 ژانویه 2015 - 07:30

۱- شهادت نواب صفوی و دستگیری عده ای از طلاب گیلانی. در پی شهادت نواب صفوی، تمامی اعضای فداییان اسلام دستگیر شدند تا دیگر نامی از آنها باقی نماند. در این میان عده ای از طلاب مبارز گیلانی به چشم می خورند که جز دستگیر شدگان بودند: حجج اسلام سید کاظم میرعبدالعظیمی، جعفر شجونی، علی غلام حضرت حجت، محمدامین نوبجار، ناصر شمس محمدی. البته حجت الاسلام سیدعلی میرعبدالعظیمی که با سابقه ترین طلاب گیلان در فداییان اسلام است مدتی است که به خاطر تاسیس شعبه ای از فداییان اسلام در رشت ساکن شده و از این دستگیری ها در امان ماند. (۱۳۳۴ ش) (سایت شهید نواب صفوی)

۲- محرمعلی بهرامیان صیقل سرا از مردم رضوانشهر بود که توسط منافقین ترور شد و به شهادت رسید. (۱۳۶۱ ش) (سایت هابیلیان، شهدای ترور.)

۳- رحلت فقیه سعید آیت الله محمد مهدوی لاهیجانی. از آثارش می توان رجال دوهزار ساله گیلان، جغرافیای گیلان و سادات متقدمه گیلان را نام برد که با نام مخفف «م.م» منتشر می کرد. او در نجف تحصیل کرد و از محضر آیات شیخ شعبان گیلانی، شیخ عبدالحسین رشتی، کاشف الغطا، سید جمال الدین گلپایگانی استفاده کرد. مهدوی زمانی که به لاهیجان بازگشت که مجتهدی والامقام گشته بود. برادرش محمد مهدوی نیز از علمای لاهیجان بود. او در لاهیجان درگذشت و در حسینیه مدرسه جامع لاهیجان مدفون شد. (۱۳۶۱ ش -۲ ربیع الثانی۱۴۰۳ ق) (نامها و نامداران گیلان، ص ۵۳۴-۵۳۵٫

ارسال دیدگاه

enemad-logo