مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - Friday 29 Mar 2024
محتوا
تقویم تاریخ گیلان – ۱۴ بهمن

تقویم تاریخ گیلان – ۱۴ بهمن

۱- تولد آیت الله عبدالله خائفی در بندر انزلی. او از شاگردان امام خمینی و آیت الله خویی بود. او سال ها در حوزه علمیه نجف و بعد حوزه علمیه قم به تدریس پرداخت. وی از اعضای ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم می باشد که در سال ۱۳۸۹ به عنوان استاد برتر حوزه علمیه […]

سه‌شنبه 3 فوریه 2015 - 07:51

۱- تولد آیت الله عبدالله خائفی در بندر انزلی. او از شاگردان امام خمینی و آیت الله خویی بود. او سال ها در حوزه علمیه نجف و بعد حوزه علمیه قم به تدریس پرداخت. وی از اعضای ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم می باشد که در سال ۱۳۸۹ به عنوان استاد برتر حوزه علمیه قم نیز برگزیده شد. او سال ها به تدریس درس خارج فقه و اصول در مدرسه فیضیه قم مشغول است. بعد از رحلت آیت الله العظمی بهجت، آیت الله خائفی روحانی بزرگ مردم گیلان در قم به حساب می آید. وی بنا به امر رهبری، امامت جماعت دفتر ایشان در قم و همچنین از اعضای این دفتر در قم می باشد. (۱۳۰۹ ش- ۱۴ رمضان ۱۳۴۹ ق)

۲- نامه امام خمینی به آیت الله بحرالعلوم و آیت الله ضیابری. در سال ۱۳۴۱ همزمان با اوج گیری نهضت امام خمینی علیه رژیم پهلوی، علمای بزرگ گیلان از جمله آیت الله ضیابری و آیت الله بحرالعلوم در حمایت از امام خمینی عازم تهران شدند. قرار بود که عده ای علمای بزرگ هر استان به تهران بیایند و در اعتراض به رژیم در تهران تحصن کنند. رژیم از این اقدام سخت به وحشت افتاد و بر آن شد تا علما را از ورود به تهران باز دارد. به همین سبب این ۲ عالم بزرگ گیلان را بازداشت کرد و به زندان قزل قلعه برد. امام که نگران حال آیت الله ضیابری و آیت الله بحرالعلوم بود به آنها تلگرافی ارسال کرد. متن تلگراف امام به این شهر است: «[به] تهران- زندان قزل‏قلعه‏- حضرت حجت‏الاسلام والمسلمین آقاى ضیابرى- دامت برکاته‏. از پیشامد ناگوار متأثرم. از سلامت خودتان مطلعم فرمایید. خمینى‏.» علمای بزرگ گیلان به امام خمینی چنین پاسخ می دند: «[به] قم- حضرت آیت‏اللَّه العظمى آقاى خمینى- مدظله العالى‏. تلگراف مورخ ۱۴، روز ۱۶ زیارت. از تفقدات و ادعیه خیریه کمال تشکر. بحمداللَّه تعالى همگى سلامت و ملتمس ادعیه در مظان استجابت هستیم. الحاج بحرالعلوم- سید محمود ضیابرى‏.» (۱۳۴۱ ش) (صحیفه امام، ج‏۲۱، ص: ۴۸۵٫)

۳- دلاور سنگتراش در منطقه رینه رضوانشهر به دست منافقین ترور شد و به شهادت رسید. (۱۳۶۱ ش) (سایت هابیلیان، شهدای ترور.)

ارسال دیدگاه

enemad-logo