مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - Friday 29 Mar 2024
محتوا
تقویم تاریخ گیلان – ۱۷ بهمن

تقویم تاریخ گیلان – ۱۷ بهمن

۱- میرزا کوچک گفت که مرا با نام کوچک خودم بخوانید. در این روز در شماره ۲۴ روزنامه جنگل با عنوان «تمنا» مطلبی با امضای میرزاکوچک خان درج شده بود. میرزا در این چند خط با التماس و تمنا از مردم درخواست کرده بود که او را با القاب پر طمطراق صدا نزنند بلکه او […]

جمعه 6 فوریه 2015 - 07:53

۱- میرزا کوچک گفت که مرا با نام کوچک خودم بخوانید. در این روز در شماره ۲۴ روزنامه جنگل با عنوان «تمنا» مطلبی با امضای میرزاکوچک خان درج شده بود. میرزا در این چند خط با التماس و تمنا از مردم درخواست کرده بود که او را با القاب پر طمطراق صدا نزنند بلکه او را به نام خودش بخوانند: «این بنده که شاید اغلب بدانند قصدم خدمت به دیانت و ایرانیان است نه برای تحصیل جاه و جلال، از عموم تمنا می کنم که از القاب های معموله معافم داشته، به همان اسم خودم مخاطبم دارند و در این کار منتی بزرگ به کوچک بگذارند. کوچک جنگلی». (۱۲۹۶ ش- ۲۳ ربیع الثانی ۱۳۳۶ ق) (روزنامه جنگل، شمـ ۲۴، ص۷٫)

۲- تولد آیت الله شیخ محمد لاکانی در نجف اشرف. پدر او آیت الله شیخ مهدی از علمای گیلان ساکن نجف بود. او در نهضت امام خمینی(ره) نیز از حامیان انقلاب در گیلان بود. (۱۲۹۱ ش- ۲۸ صفر ۱۳۳۱ ق)

۳- تظاهرات در گیلان به حمایت از امام خمینی(ره). مردم شهرهای مختلف گیلان در حمایت از حکم امام در خصوص انتصاب بازرگان به نخست‌وزیری، اقدام به برپایی تظاهرات کردند. «بهمن یوسفی» از جوانان انقلابی بود که در درگیری با ماموران رژیم در بازار منجیل به شهادت رسید. (۱۳۵۷ ش)  (سایت بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی، بخش روزشمار انقلاب/ فجر آفرینان، ص۸۷٫)

ارسال دیدگاه

enemad-logo