مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ - Thursday 28 Mar 2024
محتوا
مهمانخانه گیلانی ها در آستاراخان روسیه

مهمانخانه گیلانی ها در آستاراخان روسیه

در کتاب «گملین» در خصوص آستاراخان سالهای ۱۷۷۰-۱۷۶۹ از ایجاد میهمانخانه پارسی نشین در محله تاتارها پشت کانال شهر بعنوان «میهمانخانه گیلانی ها» نام برده شده ، خانه‌هایی که به گفته این کتاب سنگی و چوبی بوده اما در شهر، بهترین ها محسوب می‌شدند

سه‌شنبه 7 مارس 2017 - 19:31

پیمان اصانلو

حضور پارسیان (ایرانیان) در روسیه همزمان بود با ایجاد روابط اقتصادی- تجاری بین روسیه، در نیمه دوم قرن شانزدهم همزمان با تاسیس و سپس تحکیم  شهر آستاراخان بعنوان اولین پایگاه مرزی دولت روسیه، کشتیهای حامل نمک، ماهی، سنگهای گران بها، شیرینی و چرم حیوانات از آسیا و از مسیر ولگا به سمت آستاراخان حرکت خود را آغاز کردند و این شهر تبدیل به یکی از مراکز مهم مبادلات تجاری بین المللی شد.

? برای ایجاد تجارت کلی(عمده) در آستاراخان، میهمانخانه روسی تاسیس شد تا امکان ورود دسته های تجار خارجی پارسی، هندی، ارمنی و خیوه ای به این شهر ممکن شود. ضمن اینکه دولت روسیه با دادن امتیازات و سوبسیدهایی از تجارت شرقی حمایت می کرد.

?گردشگر هلندی «کورنلی ده بروین» که در سال ۱۷۰۴ به آستاراخان سفر کرده بود در کتاب خود تنها به میهمانخانه ارمنی ها و هندی ها در شهر آستاراخان اشاره کرده بود و اصلا اشاره ای به میهمانخانه پارسیان(گیلانی ها) نداشت.

?اما در سال ۱۷۱۵ محقق، پزشک و گردشگر اسکاتلندی «جان بل» که به ماموریت روسیه رفته بود عنوان کرد که آستاراخان دارای روابط تجاری عظیمی با  پارس(ایران)، خیوه، بخارا و هند است. به گفته وی تجار پارسی معاملات خود را در کاروانسرای مشترک یا میهمانخانه و یا آنجایی که زندگی می کنند، انجام می دهند.

?در کتاب «گملین» در خصوص آستاراخان سالهای ۱۷۷۰-۱۷۶۹ از ایجاد میهمانخانه پارسی نشین در محله تاتارها پشت کانال شهر بعنوان «میهمانخانه گیلانی ها» نام برده شده ، خانه‌هایی که به گفته این کتاب سنگی و چوبی بوده اما در شهر، بهترین ها محسوب می‌شدند.

?در اواسط قرن ۱۸ آستاراخان بزرگترین مرکز تجاری روسیه در زمینه تجارت کالاهای پارسی بود. از قوانین دولتی آن زمان بیش از ۵۰ یا ۶۰ قانون در خصوص آستاراخان و مسائل مربوط به آن بوده است.

?در سال ۱۹۷۹ بنا مشاهدات مورخ لهستانی«گراف ایوان پاتوتسکی» در آستاراخان ساختمان تجارتخانه پارسی وجود داشت، وی در خاطرات خود آورده است «در آستاراخان بیشتر تجار پارسی هستند در مقایسه با تجار هندی. من دویست نفر از گروه اول(پارسی ها) را که در کاروانسرا جمع شده بودند دیدم. کاروانسرایی که آنرا برای جشن(سوگواری) حسین آماده می کردند، این ساختمان با چراغهای بزرگ به سبک چینی نوررسانی شده و یک نمای عالی را برای ساختمان ایجاد کرده بود. 

منبع: کانال فاروس

ارسال دیدگاه

enemad-logo