مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ - Thursday 28 Mar 2024
محتوا
رد صلاحیت شدگان چه می‌کنند؟!

رد صلاحیت شدگان چه می‌کنند؟!

مرتضی عیدالهی   در روند بررسی صلاحیت افراد چند نکته قابل توجه است: 1- در سیر برسی صلاحیت‌ها، دسترسی نهادهای مسئول به سوابق افراد امری لازم و ضروری است چرا که مجلس شورای اسلامی به تصریح قانون حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را دارد[1] و هر نماینده حق دارد در همه مسائل […]

سه‌شنبه 7 فوریه 2012 - 09:51

مرتضی عیدالهی

 

در روند بررسی صلاحیت افراد چند نکته قابل توجه است:

1- در سیر برسی صلاحیت‌ها، دسترسی نهادهای مسئول به سوابق افراد امری لازم و ضروری است چرا که مجلس شورای اسلامی به تصریح قانون حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را دارد[1] و هر نماینده حق دارد در همه مسائل داخلی و خارجی کشور اظهار نظر نماید[2] و بدیهی است که به صِرف ظاهر الصلاح بودن اشخاص نمی‌توان حق ورود به این جایگاه خطیر را برای آنان قائل بود.

2- در این فضای پیچیده و بسیار باز رسانه‌ای ممکن است ـ و بلکه به احتمال زیاد ـ برخی از اطلاعات این پرونده ها به بیرون درز پیدا کند ـ حتی مواردی که انتساب آنها به شخص صاحب پرونده در مراجع لازم، اثبات هم نشده باشد ـ لذا از عموم مردم انتظار می‌رودکه این موارد را یقینی و ملاک سنجش افراد قرار ندهند.

3- در چنین فضایی آنچه بیش از پیش رخ می‌نماید شایعات بی اساس است که با دمیدن زبانهای ناپاک، آتش آن افروخته می‌شود و فضا بیش از گذشته غبار آلود می‌گردد و افراد به مسائل مختلفی متهم می‌گردند و در این زمان است که ترور شخصیتی به راحتی به وقوع می‌پیوندد.

4- به فرموده مقام معظم رهبری «شورای نگهبان در این سیر باید برسد به اینکه افراد واجد صلاحیت هستند»[3] بنابراین افرادی هم که شرایط آنها احراز نشود نباید در زمره نامزدهای انتخاباتی محسوب شوند.

5- البته باز هم به سفارش ایشان «شورای نگهبان باید سطح صلاحیت‌ها را در حد معقولی نگه دارد تا این طور نشود که فقط یک عده کمی بمانند.»[4]

6- احراز صلاحیت و تایید نهایی کاندیداها توسط دستگاه مربوطه به معنای این است که شخص دارای حداقلِ شرائط پذیرفتن آن مسئولیتِ به خصوص است ولی همه می‌دانیم که داشتن بیشترین و بهترین شرائط، ملاک انتخاب افراد خواهد بود.

7- از طرفی عدم تایید صلاحیت افراد به معنای اسقاط همه جانبه‌ی شخصیتی افراد نیست بلکه به مثابه عدم توانمندی افراد برای حضور در بالاترین دستگاه نظارتی و قانونگذاری کشور است و چه بسیارند افرادی که در زمینه های دیگر بسیار فعال‌تر و توانا‌تر می‌باشند.

8- اما در رفتار کسانی که صلاحیت آنها برای شرکت در رقابت انتخاباتی مجلس شورای اسلامی تایید نشده است چند احتمال وجود دارد و هر رفتار نیز نکاتی را در بر دارد:

احتمال اول: سوء پیشینه و دلایل عدم تایید آن شخص محرز است و شخص به صورت طبیعی می‌پذیرد و در مقابل نظر شورای نگهبان تمکین میکند که در این موارد باید بیشتر مراقب آبروی افراد بود و به دلیل ظرفیت بالای حکومت، نظام این افراد را درون خود جای داده است.

احتمال دوم: اما اگر آن شخص بعد از طی مراحل تجدید نظر و اعلام نهایی عدم صلاحیت، نپذیرفت و غیر طبیعی برخورد کرد معلوم می‌شود که این شخص به فکر منافع شخصی و یا گروهی خود بوده است و رد صلاحیت آنها امری صحیح و بلکه لازم بوده است؛ البته این افراد باید از درسهای بعد از انتخابات 1388 عبرت بگیرند تا دچار خشم انقلابی مردم بصیر و ولایتمدار نشوند.

احتمال سوم: دلایل عدم تایید آنها ثابت نیست ولی چنین شخصی بعد از اعلام نظر نهایی شورای نگهبان، مساله را می‌پذیرد و حتی ممکن است به خاطر برخوردهای سیاسی قبلا مورد بازخواست و تادیب نظام هم واقع شده باشد ولی چنین برخوردی از او سر می‌زند:«شهید ابوالحسن کریمی سردار حزب الله گیلان در ارتباط با واگذاری زمینهای کشاورزی به کشاورزان مظلوم به ناحق متهم میگردد و از سمت دادستانی انقلاب عزل می‌شود و روانه زندان می‌گردد، و در سخنرانی های خود اینگونه می‌گفت: در یک رابطه قضایی پرونده ای برای من تشکیل شده و رفتم دادگاه و به عنوان متهم دارم جواب می‌دهم. بالاتر از این حتی اگر در دادگاه جمهوری اسلامی من محکوم بشوم، من را بیاورند توی همین مسجد جامع که بارها درباره انقلاب و شهدا برای مردم از ارزشهای انقلاب صحبت کردم، من را به عنوان یک مجرم بخوابانند و شلاق بزنند وقتی شلاقم تمام شد بلند می‌شوم و دستهایم را مشت می‌کنم و می‌گویم درود بر خمینی، زنده باد جمهوری اسلامی. می‌گویم ضد انقلاب من که فرزند انقلاب هستم این جمهوری برابر موازین قانونی با من اینگونه معامله کرد؛ تو دیگر حساب کار خودت را داشته باش»[5]و این نشان از بزرگواری و سرباز واقعی بودن این اشخاص برای نظام است.

9- البته احتمال دارد که افرادی با فریب افکار عمومی و با سیاسی بازی بتوانند به صحن مجلس راه یابند ولی مجلس شورا باید این وصیت امام را توجه کند: «از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این عصر و عصر‌های آینده می‌خواهم که اگر خدای ناخواسته عناصر منحرفی با دسیسه و بازی سیاسی وکالت خود را به مردم تحمیل نمودند، مجلس اعتبار نامه آنان را رد کند و نگذارد حتی یک عنصر خرابکار وابسته به مجلس راه یابد»[6]

10-                    نتیجه اینکه به فرموده مقام معظم رهبری «جمهوری اسلامی با کسی شوخی ندارد» و «افرادی باید به مرکز مبارزه با فساد راه یابند که اولا خود صاف و سالم باشند و ثانیا توان مقابله و مبارزه را داشته باشند» و ثالثا در میانه راه از مسیر منحرف نشوند که کسانی که در میانه راه از مسیر حق منحرف گردند عذابی الیم از برای آنان خواهد بود؛ به هر صورت «اگر افرادی هم تایید نشدند، وقتی مقام مسئولی مثل شورای نگهبان که مورد تایید است آن را اعلام کرد، همه باید بپذیرند.»[7]

 

 


[1] . اصل هفتاد و ششم قانون اساسی

[2] . اصل هشتاد و چهارم قانون اساسی

[3] . خطبه های نماز جمعه تهران 14/11/139

[4] . خطبه های نماز جمعه تهران 14/11/139

[5] . سردار حزب الله گیلان ص 150

[6] . بخشی از وصیت نامه امام خمینی (ره)

[7] . خطبه های نماز جمعه تهران 14/11/139

ارسال دیدگاه

enemad-logo