مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ - Thursday 28 Mar 2024
محتوا
شهید کریمی از بنیانگذاران مبارزه با رژیم شاهنشاهی در شرق گیلان بود

شهید کریمی از بنیانگذاران مبارزه با رژیم شاهنشاهی در شرق گیلان بود

شهید در دوران دانشجویی خود در ۳ مرحله در سال‌های ۴۸، ۵۰ و ۵۷ دستگیر شد و در سال ۴۸ به بهانه شرکت در تشییع جنازه جهان پهلوان تختی، سال ۵۰ به اتهام توزیع اعلامیه‌های امام خمینی (ره) در دانشگاه و سال ۵۷ به‌دلیل سخنرانی اعتراض آمیز درباره شهدای تبریز، قم و یزد در کانون ولیعصر آستانه اشرفیه دستگیر و تا پایان آبان ۵۷ در زندان به‌سر برد.

سه‌شنبه 4 آوریل 2017 - 00:00

محمدجواد کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به سالروز شهید ترور ابوالحسن کریمی اظهار داشت: زمینه عشق و ارادت خانواده کریمی از جمله شهید ابوالحسن به سال ۱۳۴۱ زمانی که پدر خانواده حضرت امام خمینی(ره) را مقلد خود قرار دادند باز می‌گردد.

برادر شهید کریمی درباره آشنایی پدر خود با حضرت امام خمینی (ره) اذعان داشت: آشنایی و ارادت پدر نسبت به امام راحل از طریق همسایگی دیوار به دیوار ما با آیت الله محمدعلی فیض لاهیجی یکی از یاران امام (ره) که از علمای گیلانی در قم بودند و تابستان‌ها به لاهیجان می‌آمد آغاز شد.

وی گفت: پدر از طریق آیت الله فیض به امام (ره) ارادت ویژه‌ای پیدا کرده و مقلد ایشان می‌شوند و این مسئله در گرایش و پیروی خانواده ما نسبت به افکار و آرمان های امام (ره) بسیار موثر بود تا جایی که هر ۸ فرزند خانواده کریمی پیش از آن انقلاب و پس از آن پیرو نظام و رهبری بوده و هستند. 

برادر شهید کریمی اظهار داشت: پدر ما کاسب و در عطاری مشغول به‌کار بوده و به پارسایی، تقوا و نیکنامی در لاهیجان شهرت داشت و تاکید ایشان بر پرداخت خمس و لقمه حلال باعث شد فرزندان وی موجب افتخار ایشان شوند.

وی گفت: ابوالحسن متولد ۹ مرداد ۱۳۲۷ در لاهیجان بود که در سال ۴۶ همزمان با دریافت دیپلم ریاضی در رشته اقتصاد دانشگاه تهران پذیرفته شد اما در عین حال در راستای تبادل فکری و عقیدتی خویش، دروس حوزه علمیه قم را نیز مطالعه می‌کرد.

کریمی افزود: ابوالحسن در دوران دانشجویی خود در ۳ مرحله در سال‌های ۴۸، ۵۰ و ۵۷ دستگیر شد و در سال ۴۸ به بهانه شرکت در تشییع جنازه جهان پهلوان تختی، سال ۵۰ به اتهام توزیع اعلامیه‌های امام خمینی (ره) در دانشگاه و سال ۵۷ به‌دلیل سخنرانی اعتراض آمیز درباره شهدای تبریز، قم و یزد در کانون ولیعصر آستانه اشرفیه دستگیر و تا پایان آبان ۵۷ در زندان به‌سر برد.

برادر شهید کریمی در معرفی همرزمان برادر شهیدش در زندان قصر گفت: ایشان در زندان با تعدادی از علمای مجاهد از جمله مرحوم آیت الله مهدوی کنی، آیت الله ربانی شیرازی، آیت الله هاشمی رفسنجانی و حجت الاسلام جعفری گیلانی آشنا شد.

وی با اشاره به آشنایی شهیدکریمی با آیت الله طالقانی و بهشتی افزود: شهید ابوالحسن در مدتی که تهران بود در کلاس بحث تفسیر آیت الله طالقانی در مسجد هدایت تهران و در کلاس‌های خصوصی آیت الله بهشتی با موضوع اقتصاد اسلامی که  در منزل ایشان برگزار می‌شد شرکت و از طریق آیت الله بهشتی با آیت الله قدوسی آشنا شد.

برادر شهید کریمی درباره فعالیت‌های شهید ابوالحسن کریمی در لاهیجان گفت: وی به‌صورت حق التدریس در مدارس لاهیجان، آستانه اشرفیه و بندرکیاشهر فعالیت می‌کرد و از طرفی در کانونی در لاهیجان با برنامه‌های هفتگی  تفسیر قرآن و بخش‌هایی از خطبه نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و پاسخ به سئوالات و شبهات مذهبی جوانان به‌منظور جذب نوجوانان، جوانان و فرهنگیان زیر نظر آیت الله قربانی فعالیت داشت.
 
وی افزود: این کانون پایگاهی فوق العاده مفید بود که در حاشیه آن اعلامیه‌های امام (ره) نیز منتشر می‌شد و نیروهای تربیت یافته آن کانون در آن زمان موفق شدند مدیریت مبارزه در استان به‌خصوص در شرق گیلان را برعهده بگیرند و نیز مبارزان با رژیم شاه تا پیروزی انقلاب اسلامی اغلب تربیت یافتگان همان کانون بودند.

برادر شهید کریمی درباره چگونگی دریافت حکم فرمانداری  لاهیجان توسط  شهید ابوالحسن گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی به پیشنهاد جمعی از نیروهای انقلابی لاهیجان اعم از روحانی و غیر روحانی، شهید کریمی به‌عنوان فرماندار لاهیجان به استانداری گیلان معرفی شد و نخستین فرماندار پس از انقلاب بود که حکم وی در وزارت کشور صادر شد.

وی خاطرنشان کرد: عملکرد شهید کریمی در سال‌های ۵۸ و ۵۹ در سمت فرمانداری که همراه با مدیریت جهادی و ارتباط مستقیم با مردم بود امنیت این شهرستان را در چالش‌های جدی امنیتی از ناحیه‌ گروه‌های معاند با انقلاب نسبت به سایر شهرستان‌های استان گیلان بیشتر تامین می‌کرد.

برادر شهید کریمی سال‌های عمر وی را پربار و پرمسئولیت بیان کرد و افزود: شهید ابوالحسن در فروردین ۵۹ از طرف آیت الله قدوسی با عنوان دادستان انقلاب استان گیلان معرفی و مشغول به فعالیت شد اما در زمستان ۶۱ از حوزه دادستانی کناره گیری و در سال ۶۲ برای ادامه درس‌های حوزوی به حوزه علمیه قم بازگشت.

کریمی درباره نحوه شهادت برادرش اظهار داشت: وی در ۱۳ فروردین ۶۵ در مقابل کتابفروشی در کنار مسجد حاج رضا گلشاهی در خیابان اصلی شهر نزدیک مسجد جامع توسط منافقان ترور و به مقام شهادت رسید.

وی تصریح کرد: بعد از شهادت ایشان  همان خیابان به نام شهید کریمی نام‌گذاری شد و در آن محل یادمانی به همت خانواده شهید ایجاد شد که تاریخ شهادت و جملاتی گران‌بها از شهید روی سنگی نوشته و نصب شده است.

برادر شهید کریمی با بیان اینکه علاوه بر شهید ابوالحسن سایر خواهران و برادران ایشان در عرصه‌های مختلف نظام مشغول فعالیت هستند گفت: خانواده ما متشکل از ۸ فرزند بود که ۴ دختر و  ۴ پسر در دامان مادر رشد و نمو پیدا کردند و فعالیت‌های سیاسی و رفتاری این شهید بزرگوار بر عملکرد دیگر اعضای خانواده نیز تاثیرگذار بود.

وی در زمینه نقش دختران خانواده کریمی در فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ابراز داشت: یکی از خواهران اینجانب استاد دانشگاه کشاورزی رشت و دانشجوی تبریز بود که در سال ۶۷ به رحمت خدا رفتند و در زمان انقلاب فعالیت سیاسی خود را در تبریز انجام می‌دادند.

برادر شهید کریمی با بیان اینکه مرحوم زینب کریمی شخصیتی بسیار قوی به لحاظ مدیریت و تاثیرگذاری داشت گفت: وی در زمان دانشجویی خود در دانشگاه‌های تبریز در حالی‌که تعداد دختران محجبه در دانشگاه فقط ۲ نفر بودند با رفتار و منش خود موجب شد پس از ۴ سال تعداد دختران محجبه در آن دانشگاه به ۳۴ نفر برسد.

وی در مورد سایر خواهران شهید کریمی اعلام کرد: خواهر دیگرمان رقیه کریمی رئیس دبیرستان توحید و بعدها رئیس تربیت معلم بنت الهداء رشت شد که به‌ مدت ۸سال سمت مدیریت داشت و در قبل و بعد از پیروزی انقلاب شخصیتی تاثیرگذار بود.

برادر شهید کریمی افزود: دکتر فاطمه کریمی  دیگر خواهر شهید، عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان و در حال حاضر  معاون فرهنگی دانشگاه گیلان است و عمده فعالیت‌های انقلابی ایشان از زمان انقلاب در رشت و در جهت تثبیت  آرمان‌های انقلاب و نظام بر اساس رهنمودهای امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری بود.

 

ارسال دیدگاه

enemad-logo