مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 Apr 2024
محتوا
تقویم تاریخ گیلان – ۲ فروردین

تقویم تاریخ گیلان – ۲ فروردین

۱- رحلت آیت الله شیخ احمد سعیدی فومنی. آیت الله سعیدی فومنی از علمای بنام فومن بود که در تهذیب نفس تلاش کرد و سال ها زعامت حوزه علمیه فومن را بر عهده داشت. آیت الله بهجت در سال های اول طلبگی که در فومن بودند تحت نظر آیت الله سعیدی درس می خواند. آیت […]

شنبه 22 مارس 2014 - 08:34

۱- رحلت آیت الله شیخ احمد سعیدی فومنی. آیت الله سعیدی فومنی از علمای بنام فومن بود که در تهذیب نفس تلاش کرد و سال ها زعامت حوزه علمیه فومن را بر عهده داشت. آیت الله بهجت در سال های اول طلبگی که در فومن بودند تحت نظر آیت الله سعیدی درس می خواند. آیت الله سعیدی را باید از اولین اساتید آیت الله بهجت دانست. (۱۳۱۵ ش- ۲۸ ذی القعده ۱۳۵۴ ق) (آرشیو موسسه مطالعات مبارزات اسلامی گیلان.)

۲- شهادت حجت الاسلام سیدیونس رودباری اولین شهید نهضت امام خمینی(ره). در پی حمله مزدوران رژیم شاهنشاهی به مدرسه فیضیه قم، اولین شهید نهضت امام خمینی که یکی از طلاب گیلانی حوزه علمیه قم بود تقدیم اسلام شد. این شهید بزرگوار «سیدیونس رودباری» نام داشت که از شاگردان امام خمینی(ره) بود. شاه که به شدت از دست علما و حوزه علمیه قم ناراحت بود دنبال فرصتی می گشت تا حوزه ها را بترساند. در این روز مراسم شهادت امام صادق(ع) در مدرسه فیضیه برگزار بود که نیروهای دولتی در پوشش دهقان ها به فیضیه حمله کردند و به ضرب و شتم طلاب و علما پرداختند. طلبه ای جوان به نام «سیدیونس حسینی رودباری» که در مدرسه فیضیه در زیر ضربات دژخیمان به شدت آسیب دیده بود با تنی رنجور و زخمی به شهادت رسید. امام خمینی بارها از سیدیونس رودباری یاد و تجلیل کرد. تاثیر خون سیدیونس به قدری بود که تا چهلم وی دهها مراسم در قم و سراسر کشور برگزار شد و تا یاد او گرامی داشته شود. بعد از حدود دو ماه هم این مزار وی در گلزار شهدای امامزاده حسین(س) در روستای آغوزبن رودبار واقع است. (۱۳۴۲ ش) (نهضت امام خمینی، ج۱، ص۳۷۵-۳۷۷و۴۳۰و۴۶۹٫)

۳- آغاز عملیات فتح المبین و شهادت پاسدار دلیر «عبادالله عزت پژوه» در منطقه رقابیه اهواز. شهید عباد از موسسین سپاه استان گیلان بود. این شهید بزرگوار از نیروهای فعال استان بود که در درگیری با گروههای التقاطی و آرام کردن اوضاع پیچیده گیلان نقش داشت به طوری که نامش لرزه بر اندام منافقین و معاندین می انداخت. او بعد از انقلاب شخصیت های بسیاری را برای معرفت افزایی جوانان به گیلان می آورد از جمله آیت الله خامنه ای و آیات مکارم شیرازی، صادقی تهرانی، موسوی اردبیلی و آقایان فخرالدین حجازی، جلال الدین فارسی و… . کتابخانه مسجد حمزه رشت از یادگارهای او بود. او در میان مردم رشت به نام «کُردِ عباد» شناخته می شد. (۱۳۶۱ ش) (آیه ایمان سیری در زندگی شهید عبادالله عزت پژوه، ص ۵٫)

۴- شهادت رزمنده تخریبچی، سردار شهید حسین عالمی. او از مربیان پادگان آموزشی المهدی چالوس بود. وی در عملیات فتح المبین در منطقه رقابیه اهواز به شهادت رسید. (۱۳۶۱ ش) (با امیران دلها، ص ۵۲٫)

امکان نظر دادن برای این مطلب بسته شده است.

enemad-logo