مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - Friday 19 Apr 2024
محتوا
تقویم تاریخ گیلان – ۱۵ فروردین

تقویم تاریخ گیلان – ۱۵ فروردین

۱- مجاهدین و مشروطه خواهان گیلانی در راه فتح تهران، وارد قزوین شدند. جنگ سختی بین قوای دولتی و مشروطه خواهان گیلانی درگرفت که منجر به فتح قزوین توسط مجاهدین شد‌. (۱۲۸۸ ش) (روزشمار سایت موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی) ۲- درگذشت «میرزا اسماعیل جنگلی». او خواهرزاده میرزا کوچک و از اعضای برجسته نهضت جنگل […]

جمعه 4 آوریل 2014 - 09:00

۱- مجاهدین و مشروطه خواهان گیلانی در راه فتح تهران، وارد قزوین شدند. جنگ سختی بین قوای دولتی و مشروطه خواهان گیلانی درگرفت که منجر به فتح قزوین توسط مجاهدین شد‌. (۱۲۸۸ ش) (روزشمار سایت موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی)

۲- درگذشت «میرزا اسماعیل جنگلی». او خواهرزاده میرزا کوچک و از اعضای برجسته نهضت جنگل بود. او سالها بعد کتابی درباره نهضت جنگل کتابی با عنوان «قیام جنگل» نوشت که از کتابهای مهم درباره نهضت به شمار می رود. قبرش در جوار میرزاکوچک در سلیماندارب رشت واقع است. (۱۳۲۷ ش) (آرشیو موسسه مطالعات مبارزات اسلامی گیلان.)

۳- سخنرانی انقلابی حجت الاسلام شجونی در تهران. عصر امروز در مسجد ارک تهران نیز مجلس ختمی به مناسبت درگذشت ضیاءالدین حاج سیدجوادی برگزار بود. شیخ جعفر شجونی- از روحانیون گیلانی ساکن تهران- سخنران این مراسم بود. به گزارش ساواک، پس از پایان این مراسم واعظ تحت محافظت برخی از بازاریان از مسجد خارج شد. حاضرین در مسجد پس از خروج از محل مراسم دست به تظاهرات زدند و با سنگ و آجر به اداره رادیو حمله کردند و شیشه‌های آن را شکستند. این واقعه درحالی رخ داد که حجت الاسلام شجونی کمتر از یک ماه پیش زندانی بود و با تعهد نامه ای مبنی بر اینکه مرتکب هیچ‌گونه فعالیت سیاسی نشده، در منابر و اجتماعات گفتاری برخلاف نظم و اهانت به مقامات باید نگوید آزاد شده بود. (۱۳۴۲ ش) (روزشمار سایت ۱۵ خرداد)

ارسال دیدگاه

enemad-logo