مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 Apr 2024
محتوا
تقویم تاریخ گیلان – ۲۳ فروردین

تقویم تاریخ گیلان – ۲۳ فروردین

۱- شهادت کربلایی ابراهیم معروف به «کبریت خان». از آنجا که کربلایی ابراهیم در مقابله با ظلم به شدت بی تاب بود، سردار جنگل به او لقب «کبریت خان» را داد. با شهادت میرزا کوچک جنگلی، گیلان آمادگی انجام هرگونه قیام آزادی خواهانه را داشت. کربلایی ابراهیم کسمایی از سران نهضت جنگل که همراه با […]

شنبه 12 آوریل 2014 - 09:16

۱- شهادت کربلایی ابراهیم معروف به «کبریت خان». از آنجا که کربلایی ابراهیم در مقابله با ظلم به شدت بی تاب بود، سردار جنگل به او لقب «کبریت خان» را داد. با شهادت میرزا کوچک جنگلی، گیلان آمادگی انجام هرگونه قیام آزادی خواهانه را داشت. کربلایی ابراهیم کسمایی از سران نهضت جنگل که همراه با سایر خائنین، به باکو گریخته بود. ولی او بازگشت تا نهضت را دوباره احیا کند. رضاخان که از محیط متلاطم گیلان در وقوع دوباره انقلاب ناراحت بود تمام عزم خود را جزم کرد تا کربلایی ابراهیم موفق نشود عَلَم میرزا کوچک را بلند کند. کربلایی ابرهیم بعد از مدتی مقاومت جانانه، دستگیر و در این روز در رشت اعدام شد. (۱۳۰۱ ش) (روزشمار تاریخ معاصر ایران، ج ۲، ص ۳۵ .)

۲- بقعه میر شمس الدین لاهیجانی با شماره ثبت ۶۴۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. بنای این بقعه مربوط به دوره صفوی است و در لاهیجان، خیابان شهدا واقع شده است. (۱۳۴۶ ش) (سایت رنگ ایمان، مقاله آثار ملی ثبت شده در گیلان)

۳- انتخاب شیخ ابوالحسن کریمی به دادستانی انقلاب اسلامی استان گیلان. در این روز شهید آیت الله قدوسی دادستان انقلاب اسلامی ایران، شیخ ابوالحسن کریمی را به سمت دادستانی انقلاب استان گیلان برگزید. با انتخاب این شهید بزرگوار به دادستانی گیلان، گروهک های منحرف از حزب توده تا مجاهدین و فداییان و ملی ها و … فضا را برای رشد خود نامناسب دیدند. هماهنگی استاندار شهید مهندس انصاری و دادستان شهید کریمی، سبب پاک سازی فضای مسموم گیلان از گروه های منحرف گردید. (۱۳۵۹ ش) (شهید ابوالحسن کریمی سردار حزب الله گیلان، ص ۲۵۴٫)

۴- پایان فعالیت علی اکبر رحمانی در سمت استانداری گیلان. او چهارمین استاندار گیلان بود. او حدودا ۴ سال استاندار گیلان بود. تا پیش از این هیچ کدام از استانداران بیش از ۲ سال در استان فعالیت نکرده بودند. (۱۳۶۶ ش) (اطلاعیه منصوب در ساختمان استانداری گیلان.)

ارسال دیدگاه

enemad-logo