مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 Apr 2024
محتوا
تقویم تاریخ گیلان – ۲۹ فروردین

تقویم تاریخ گیلان – ۲۹ فروردین

مرگ «میرزا کریم خان رشتی» یکی از برجسته ترین عوامل بومی دستگاه اطلاعاتی انگلیس در ایران. او و برادرش سردار محیی جزء سران مشروطه گیلان بودند و به مشروطه خواهی تظاهر می کردند و در شهادت علمای بزرگی چون آیات حاج ملا محمد خمامی، شیخ علی فومنی، میرآقا بحرالعلوم و شیخ فضل الله نوری دست […]

جمعه 18 آوریل 2014 - 09:27

مرگ «میرزا کریم خان رشتی» یکی از برجسته ترین عوامل بومی دستگاه اطلاعاتی انگلیس در ایران. او و برادرش سردار محیی جزء سران مشروطه گیلان بودند و به مشروطه خواهی تظاهر می کردند و در شهادت علمای بزرگی چون آیات حاج ملا محمد خمامی، شیخ علی فومنی، میرآقا بحرالعلوم و شیخ فضل الله نوری دست داشتند. میرزا‌کریم‌خان در زمان نهضت جنگل به صف دشمنان میرزاکوچک پیوست و کمونیزم تظاهر می کرد تا موفق شد احسان الله خان را به خود جذب و تشویق به خیانت کند. میرزا‌کریم‌خان در تمام مدت سلطنت رضاخان، در نقش مغز متفکر انگلیس و با عنوان مشاور مخصوص شاه، نقش کلیدی ایفا می کرد. بعد از رضاشاه هم تا پایان عمر در کنار شاه جوان محمدرضا پهلوی نقش مشاوره را به خوبی ایفا کرد. در این روز ۷۰ سال زندگی اش که سراسر مکر و فریب و ضدیت با دین و خدمت به دشمنان بود به پایان رسید. در مرگ او محمدرضا شاه عزادار شد. (۱۳۲۶ ش) (ظهور و سقوط سلطنت پهلوی، ج۲، ص۵۵- ۹۴٫)

ارسال دیدگاه

enemad-logo