مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ - Thursday 28 Mar 2024
محتوا
عالمی که پیکرش همچنان تازه مانده است + عکس / درباره آیت الله شیخ علی اکبر الهیان که برای تبلیغ اسلام به گیلان می آمد

عالمی که پیکرش همچنان تازه مانده است + عکس / درباره آیت الله شیخ علی اکبر الهیان که برای تبلیغ اسلام به گیلان می آمد

در سال ۱۳۹۲ش که این قبرستان مورد مرمت و بازسازی قرار گفت، هنگام تصحیح اطراف قبر ایشان، دیواره های قبر آیت الله الهیان فرو ریخت و همه به چشم خود دیدند که کفن و پیکر ایشان بعد از گذشت ۵۳ سال از خاکسپاری ایشان، هنوز صحیح و سالم مانده است.

دوشنبه 27 نوامبر 2017 - 15:45

مرتضی عبدالهی

شیخ علی اکبر الهیان رامسری تنکابنی فرزند ملامحمدتقی و نوه ملا محمد سمامی در حدود سال ۱۳۰۵ قمری در قزوین متولد شد. شیخ علی اکبر الهیان که دارای ریشه ای گیلانی بود، از خاندان اهل علم متولد شد و پدرش از علما و بزرگان معروف عصر خود بود.

مرحوم الهیان تحصیلات مقدماتی علوم دینی را در قزوین شروع کرد و سپس به تهران رفت و بعد از مدتی راهی نجف اشرف شد و از محضر آیت الله آخوند خراسانی و آیت الله سیدمحمدکاظم یزدی استفاده کرد.

وی در سال ۱۳۳۵قمری به ایران بازگشت و در شهرهای قزوین، قم و رامسر سکونت کرد. او علاوه بر تدریس علوم دینی به تبلیغ احکام و معارف الهی همت گماشت و دائما به شهرهای طالقان، قزوین، رامسر و استان گیلان مسافرت می کرد.

شیخ علی اکبر الهیان زندگی ساده و پاکی داشت و یکی از علما ـ مرحوم شیخ عبدالحسین لاهیجی ـ از قول خود ایشان نقل کرده است که فرمود: «تمام هوا و هوسها را از خود دور کردم و هیچ آمالی در من وجود ندارد.»

شیخ عبدالحسین لاهیجی نقل نمود که: مرحوم شیخ مجتبی قزوینی برایم نقل نمود: مرحوم الهیان به زیارت حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام مشرف گردید و به منزل من وارد شد. موقع خواب برایش رختخواب گذاشتم و از اتاق خارج شدم. پس از چند ساعت جهت انجام کاری به آن اتاق رفتم، دیدم مرحوم الهیان نشسته و زانو را در بغل گرفته؛ گفتم: آقا دایی. فرش گذاشتم، چرا نمی خوابید؟!

فرمود: پا را که برای خواب دراز کردم متوجه شدم به طرف حضرت است. به این طرف برگرداندم، دیدم به سوی عکس آقای بروجردی است که یک مرتبه شمایلش در مقابلم مجسم شد؛ لذا به احترام حضرت رضا و آقای بروجردی که سید جلیل القدری است اینطور استراحت می‌کنم. من فورا جای او را تغییر دادم.

همچنین مرحوم لاهیجی نقل نموده که در یکی از شبهای تابستان، مرحوم الهیان با عده ای از ارادتمندانش در منزل ما میهمان بودند. آن شب در اتاق، کک زیاد بود به حدی که همه را ناراحت می کرد. یکی از دوستان ککی را با دست کشت. مرحوم الهیان متغیر شد و فرمود چرا این حیوان را میکشید؟! بگویید برود. لحظاتی نگذشت که تمام ککها از اتاق خارج شدند و مدتها در آن اتاق کک مشاهده نگردید.

آیت الله الهیان در اوایل زمستان ۱۳۳۹ش بیمار شد و برای مداوا به تهران منتقل گردید تا اینکه در ۱۳ دی ۱۳۳۹ شمسی (۱۵ رجب ۱۳۸۰ قمری) در سن ۷۵ سالگی در تهران دار فانی را وداع گفت. پیکر او را برای تجهیز و تدفین به قم حمل نمودند و آیت الله العظمی بروجردی در حرم حضرت معصومه بر پیکر این عالم زاهد نماز خواند و فرمود: «دنیا نتوانست او را بفریبد».

بعد از نماز و تشییع، پیکر آیت الله الهیان را در قبرستان وادی السلام قم دفن کردند. در سال ۱۳۹۲ش که این قبرستان مورد مرمت و بازسازی قرار گفت، هنگام تصحیح اطراف قبر ایشان، دیواره های قبر آیت الله الهیان فرو ریخت و همه به چشم خود دیدند که کفن و پیکر ایشان بعد از گذشت ۵۳ سال از خاکسپاری ایشان، هنوز صحیح و سالم مانده است.

با حضور علما و بزرگان حوزه علمیه قم، مجددا بدن ایشان را تشییع کردند و در همان نقطه در قبر جدید به خاک سپردند. اکنون در ورودی قسمت وسط قبرستان وادی السلام قم و بر مزار ایشان، جایگاهی مناسب برای این عالم عارف و زاهد عابد ساخته شده است.

شما می توانید تصاویر مزار آیت الله الهیان را در زیر مشاهده نمایید.

برای اطلاع از زندگی ایشان می توانید به کتاب بزرگان رامسر، نوشته محمد سمامی حایری، ص۱۰۴ـ ۱۰۷ مراجعه کنید.

ارسال دیدگاه

  1. نویسنده دیدگاه:  حسن
    2019/10/31 - 20:14
enemad-logo