مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ - Thursday 28 Mar 2024
محتوا
حجت الاسلام نصیری در مراسم رونمایی از فرهنگنامه علمای مجاهد گیلان:‌گیلان نخستین پایگاه ترویج شیعه در ایران بوده است

حجت الاسلام نصیری در مراسم رونمایی از فرهنگنامه علمای مجاهد گیلان:‌گیلان نخستین پایگاه ترویج شیعه در ایران بوده است

حجت الاسلام دکتر علی نصیری در مراسم رونمایی از فرهنگنامه علمای مجاهد گیلان علاوه بر تشکر از تولید این کتاب؛ خطه گیلان را نخستین پایگاه ترویج شیعه در ایران دانست و بر لزوم تربیت عالمان و مجاهد و مبارز در جامعه امروز تأکید کرد.

دوشنبه 1 ژانویه 2018 - 20:26

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علی نصیری، استاد درس خارج حوزه علمیه قم، در جلسه اختصاصی رونمایی از کتاب فرهنگنامه علمای مجاهد گیلان که به همت مؤسسه مطالعات مبارزات اسلامی گیلان در سالن کنفرانس مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم برگزار شد، به اهمیت تدوین کتاب، فرهنگنامه و تاریخ‌نگاری اشاره کرد و گفت: شرح حال نویسی، تذکره نویسی و فرهنگنامه نویسی دارای قدمت تاریخی بسیاری است.

وی با بیان اینکه در شرح حال نویسی دو رویکرد وجود دارد، بیان کرد: نخست اینکه شرح حال قشر خاص جامعه همچون شاعران، فیلسوفان و نویسندگان نگاشته می‌شود و دوم آنکه به شرح زندگی علمای و اندیشمندان منطقه خاصی توجه می‌شود.

 حجت الاسلام نصیری خطه گیلا را نخستین پایگاه ترویج شیعه در ایران دانست و گفت: رهبران آل‌بویه از منطقه دیلم گیلان بر می‌خیزند و استاد شاه صفی الدین صفوی، مؤسس حکومت شیعه در ایران، آیت الله زاهد گیلانی بوده است و نیز بسیاری از علمای و اندیشمندان مشروطه خواه از این منطقه بودند.

 وی با بیان اینکه تدوین فرهنگنامه علمای مجاهد گیلان پژوهشی نوینی است، گفت: در فعالیت‌های پژوهشی تاریخی باید اصل صداقت و امانت‌داری حفظ شود و همچنین در این آثار به ابهامات و شبهات تاریخی درباره هر جریان و شخصیت تاریخ پاسخ مناسب داده شود.

این پژوهشگر حوزوی به تلاش عالمان گیلان در خدمت‌رسانی به مردم اشاره کرد و گفت: علمای مجاهد دارای مراتب والای علمی، تقوا و دیانت بودند و همچنین دغدغه اصلی آنها رسیدگی به معیشت مردم بوده است،

 استاد درس خارج حوزه علمیه قم ابراز کرد: در طول تاریخ عالمان مجاهد زندگی و جان خویش را در راه دین فدا کرده‌ و در ترویج معارف دینی از هیچ کوششی فرو گذار نکرده‌اند.

حجت‌الاسلام نصیری به ضرورت تربیت عالمان مبارز و جهادگر در جامعه امروز تأکید کرد و گفت: اکنون نزدیک به ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد؛ اما به چه میزانی توانسته‌ایم عالمی را که دارای علم و تقوا والا بوده و دغدغه اصلی آن نیز رفع گرفتاری مردم باشد در خطه گیلان تربیت کنیم.

ارسال دیدگاه

enemad-logo