مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ - Thursday 28 Mar 2024
محتوا
تقویم تاریخ گیلان – ۱۴ خرداد

تقویم تاریخ گیلان – ۱۴ خرداد

۱- ورود با شکوه میرزا کوچک خان به رشت. میرزا پس از ۶ سال تبعید، مبارزه و جنگ وگریز در جنگل، به قصد ایجاد جمهوری گیلان وارد رشت شد. انبوه مردم از کیلومترها جلوتر به استقبال میرزا و نیروهای نهضت جنگل شتافتند و با شکوه و اجلال آنها را تا مرکز شهر (سبزه میدان) همراهی […]

چهارشنبه 4 ژوئن 2014 - 21:51

۱- ورود با شکوه میرزا کوچک خان به رشت. میرزا پس از ۶ سال تبعید، مبارزه و جنگ وگریز در جنگل، به قصد ایجاد جمهوری گیلان وارد رشت شد. انبوه مردم از کیلومترها جلوتر به استقبال میرزا و نیروهای نهضت جنگل شتافتند و با شکوه و اجلال آنها را تا مرکز شهر (سبزه میدان) همراهی کردند. (۱۲۹۹ ش- ۱۸ رمضان ۱۳۳۸ ق)

۲- سفر تاریخی آیت الله کاشانی رهبر نهضت ملی شدن صنعت نفت به گیلان. در این روز آیت الله کاشانی رهبر قیام ۳۰ تیر و ملی شدن صنعت نفت وارد لنگرود شدند. ایشان چند روز قبل وارد رشت شده بودند و به منزل آیت الله سید محمود ضیابری وارد شدند و در آن مکان اقامت گزیدند. این سفر از آن حیث اهمیت فوق العاده دارد که آیت الله کاشانی در این ایام در حصر و انزوای اجتماعی توسط رژیم دیکتاتور قرار داشتند. شیخ حسن حجتی، واعظ معروف گیلان که از نزدیکان و مشاوران آیت الله کاشانی بود، ایشان را به رشت دعوت کرد. مردم رشت تا کیلومترها خارج شهر رفته بودند و منتظر ورود آیت الله کاشانی بودند. به هنگام ورود به گیلان، در امامزاده هاشم، واقع در ۳۰ کیلومتری رشت، وی را چون نگین انگشتری در آغوش گرفتند و با شکوه فراوان وارد رشت نمودند. آیت الله کاشانی وارد منزل آیت الله سیدمحمود ضیابری از علمای بزرگ رشت شدند و چندین روز در آنجا ماندند. و مردم رشت دسته دسته به زیارت ایشان می شتافتند. استقبال مردم و علما از آیت الله کاشانی به قدری چشمگیر بود که عوامل رژیم در استان گیلان را به وحشت انداخت و هرگونه اقدام عملی برای جلوگیری مردم از آنان سلب گردید. این اقدام باعث تقویت روحیه انقلابی در  مردم گیلان، دیدار علمای گیلان با آیت الله کاشانی، خاطره ای خوش برای آیت الله کاشانی در دوران انزوا و وحشت رژیم از روحانیت شد. (۱۳۳۶ش) (خورشید درخشان شمال، ص ۱۷۶ و ۹۰-۹۱/ روحانی مبارز آیت الله سیدابوالقاسم کاشانی به روایت اسناد، ج۲، ص ۴۴۲ و ۸۳۸٫)

۳- با رحلت امام خمینی (ره) گیلان هم مانند سایر نقاط کشور سراسر غم و اندوه شد. گروههای مختلفی از مردم به طور پراکنده یا هماهنگ دسته دسته خود را به تهران رساندند تا در تشییع پیکر امامشان شرکت کنند. تا چهلم امام گیلان سراسر ضجه و غم و اندوه بود. تنها امری که داغ امام را کمی تسکین می داد، انتخاب حضرت آیت الله خامنه ای به جانشینی امام بود. (۱۳۶۸ ش)

۴- درگذشت حجت الاسلام والمسلمین صادق احسانبخش در رشت. او دومین امام جمعه رشت و نمایندگی ولی فقیه در استان گیلان بود. مقام معظم رهبری به این مناسبت پیامی صادر کردند: «بسم الله الرحمن الرحیم. درگذشت عالم خدمتگزار و پرتلاش، مرحوم حجت الاسلام والمسلمین آقای احسانبخش رحمه الله موجب تاسف و تاثر اینجانب گردید. این روحانی بزرگوار و پرتوان محور مجاهدتها و تلاشهای مردم غیور و مؤمن رشت و استان گیلان و منشا خدمات فراوانی در سراسر آن منطقه بود و تحرک شبانه روزی و خستگی ناپذیر او، نمونه ای کم نظیر محسوب می شد. حضور او در جبهه های دفاع مقدس و پشتیبانی بی دریغ او از رزمندگان دلاور گیلان از یادگارهای فراموش نشدنی آن دوران پرافتخار است و آثار ماندگار او در رشت و سایر شهرهای گیلان موجب نام نیک همیشگی اوست. فقدان این روحانی خدوم برای مردم و جامعه روحانیت استان، ضایعه بزرگی محسوب می شود. این جانب این حادثه تاسف بار را به عموم مردم عزیز استان گیلان به خصوص به روحانیون محترم و ارادتمندان آن مرحوم و بالاخص به خانواده گرامی، فرزندان و بازماندگان مکرم ایشان، تسلیت عرض می کنم و علو درجات آن مرحوم را از خداوند مسئلت می نمایم. والسلام علیکم و رحمت الله وبرکاته. سید علی خامنه ای.۱۴/۳/۸۰ .» (۱۳۸۰ ش)

ارسال دیدگاه

enemad-logo