مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - Friday 29 Mar 2024
محتوا
تقویم تاریخ گیلان – ۱۶ خرداد

تقویم تاریخ گیلان – ۱۶ خرداد

۱- اعلام حکومت «جمهوری گیلان» توسط میرزا کوچک خان جنگلی در رشت. (۱۲۹۹ ش- ۱۸ رمضان ۱۳۳۸ ق) ۲- در این روز که تنها یک روز از قیام ۱۵ خرداد می گذشت، ساواک تهران کشور نامه ای به ساواک استان گیلان نوشت و به آنها دستور داد به آیت الله حاج سید محمود ضیابری به […]

جمعه 6 ژوئن 2014 - 21:57

۱- اعلام حکومت «جمهوری گیلان» توسط میرزا کوچک خان جنگلی در رشت. (۱۲۹۹ ش- ۱۸ رمضان ۱۳۳۸ ق)

۲- در این روز که تنها یک روز از قیام ۱۵ خرداد می گذشت، ساواک تهران کشور نامه ای به ساواک استان گیلان نوشت و به آنها دستور داد به آیت الله حاج سید محمود ضیابری به خاطر مخالفت هایش تذکر دهند: «به ضیابرى شدیدا تذکر دهید دست از تحریکات که مسلما بزیان وى خواهد بود بردارد در غیراینصورت طبق دستور صادره نسبت به وى رفتار نمایند.» همچنین ساواک رشت طی نامه ای از اظهارات آیت الله حاج سید محمود ضیابری در مسجد کاسه فروشان مبنی بر تصمیم بازاریان این شهر به تعطیلی مغازه ها تا آزادی امام خمینی گزارش می دهد: «آقاى ضیابرى یکى از روحانیون شهر رشت در مسجد کاسه فروشان در مورد وقایع روز مطالبى بیان و از کسبه شهر تقاضا کرد که تا استخلاص آقاى خمینى از بازکردن بازار خودداری کنند.» (۱۳۴۲ ش- ۱۳ محرم ۱۳۸۳) (روزشمار سایت ۱۵ خرداد)

۳- تلگراف استاندار گیلان به محضر امام خمینی(ره). استاندار گیلان تلگرافی به محضر امام خمینی(ره) ارسال کرد و طی آن آمادگی مردم گیلان را برای بازسازی مناطق جنگی اعلام نمود. در قسمتی از این نامه که در رسانه ها منتشر شده بود چنین آمده است: «مراتب اشتیاق و مشارکت فعال مردم پیشتاز گیلان در بازسازی مناطق جنگ زده غرب را به عرض مبارک رسانیده تا با اجازه و دستور آن حضرت، همگام و همراه تمامی ملت شهید پرور ایران، نگین های درخشان مقاومت حق علیه باطل را با چهره ای دشمن کور کن بنا نمایند.» (۱۳۶۱ ش) (روایت هشتم، شماره ۱۸، ‌ص۵۰)

۴- شهادت سرگرد پاسدار محمدحسین عطری در سوریه. شهید عطری در سال ۱۳۵۴ در خانواده ای گیلانی متولد شد. این شهید بزرگوار حین عملیات سپاه پاسداران در سوریه و دفاع از حرم حضرت زینب (س) و به دلیل اصابت ترکش خمپاره با وی  به درجه رفیع شهادت نائل آمد. او دومین شهید گیلانی «مدافع حرم» است که برای دفاع از حرم‌های شریف حضرات معصومین (ع) در سوریه و عراق به شهادت رسیده است. پیکر این شهید بزرگوار را بعد از تشییع باشکوه در رشت و اقامه نماز توسط آیت الله سیدمجتبی رودباری، در سلیمان داراب رشت در جوار مزار میرزاکوچک خان به خاک سپرده شد. (۱۳۹۲ ش) (دیار میرزا؛ مشرق نیوز.)

ارسال دیدگاه

enemad-logo