مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - Friday 29 Mar 2024
محتوا
تقویم تاریخ گیلان – ۲۶ خرداد

تقویم تاریخ گیلان – ۲۶ خرداد

۱- حکومت جمهوری انقلابی گیلان، رشت و انزلی را به طور کامل تصرف کرد. (۱۲۹۹ ش) ۲- سردار دلیر سپاه اسلام شهید «علیرضا خلوص دهقانپور» فرمانده گردان سلمان لشکر قدس گیلان در بلندی‌های‌ قامیش در ماووت به شهادت رسید. (۱۳۶۷ ش) ۳- رحلت آیت الله العظمی محمد فاضل لنکرانی از مراجع معظم تقلید و از […]

دوشنبه 16 ژوئن 2014 - 22:15

۱- حکومت جمهوری انقلابی گیلان، رشت و انزلی را به طور کامل تصرف کرد. (۱۲۹۹ ش)

۲- سردار دلیر سپاه اسلام شهید «علیرضا خلوص دهقانپور» فرمانده گردان سلمان لشکر قدس گیلان در بلندی‌های‌ قامیش در ماووت به شهادت رسید. (۱۳۶۷ ش)

۳- رحلت آیت الله العظمی محمد فاضل لنکرانی از مراجع معظم تقلید و از علمای مجاهد در قم. آیت الله فاضل لنکرانی از مراجع بزرگ تقلید و از شاگردان امام خمینی بودند که در دوران مبارزه، سالها تبعید و زندان را به جان خریده بودند و بعد از پیروزی انقلاب نیز در حمایت از امام و رهبری تمام تلاش خود را مبذول داشتند. نام خانوادگی ایشان «موحدی» بود و در اسناد ساواک از آیت الله فاضل با نام «محمد موحدی گیلانی» مکرر یاد شده است. ایشان اصالتا اهل مناطق لنکران و نواحی شمالی گیلان بود که در زمان ناصرالدین شده از ایران جدا شده بود فلذا به طور رسمی با پسوند گیلانی از ایشان یاد می شده است هر چند مشهور به «فاضل لنکرانی» بودند. ایشان در کاندیداتوری اولین دوره مجلس شورای اسلامی، با عنوان «فاضل الجیلانی» امضا می کردند. در پی درگذشت ایشان، رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنه ای پیامی صادر کردند: «بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون. با تاسف و تاثر فراوان از ارتحال فقیه مجاهد مرحوم مغفور حضرت آیت الله آقای فاضل لنکرانی رضوان الله تعالی علیه اطلاع یافتم. این ضایعه ای سنگین برای حوزه علمیه و ملت شریف ایران است .حوزه علمیه یکی از استوانه های علمی و تحقیقی و یکی از استادان برجسته خود، و ملت ایران یکی از مراجع تقلید انقلابی و بیدار و پرتحرک خود را از دست داد. ایشان  در سال های طولانی دوران اختناق در شمار برجستگانی از حوزه علمیه قم بودند که در میدان های گوناگون مبارزات حضور داشته و رنج تبعید را به جان خریدند ، و پس از پیروزی انقلاب از جمله روحانیون نامداری بودند که نقش های مهمی در همه موارد حساس ایفاء نمودند. رحمت خدا بر ایشان باد. اینجانب این مصیبت بزرگ را به حضرت بقیه الله ارواحنا فداه و به مراجع عظام و علمای اعلام و فضلاء و طلاب حوزه مبارکه و به عموم ملت ایران تسلیت می گویم. همچنین به خانواده مکرم و آقازادگان ارجمند و دیگر بازماندگان و منسوبان ایشان عرض تسلیت کرده، تسلا و صبر آنان را از خداوند متعال مسئلت می نمایم. والسلام علی عباد الله الصالحین. سید علی خامنه ای.» (۱۳۸۶ ش- ۱ جمادی الثانی ۱۴۲۸ ق) (گفتگو با حجت الاسلام عبدالله توحیدی داماد مرحوم آیت الله بهاء الدینی؛ آیت الله فاضل لنکرانی به روایت اسناد ساواک.)

ارسال دیدگاه

enemad-logo