مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - Thursday 18 Apr 2024
محتوا
تقویم تاریخ گیلان – ۲۰ تیر

تقویم تاریخ گیلان – ۲۰ تیر

۱- درگذشت رحیم جنگلی در رشت. رحیم جنگلی برادر میرزا کوچک بود. او در نهضت جنگل به مجاهدت پرداخت. بعد از شهادت میرزا نیز به خاطر انتساب با آن سردار بزرگ متحمل اذیت های بسیاری از طرف دربار پهلوی ها گردید. (۱۳۴۰ ش) ۲- رحلت فقیه جلیل آیت الله العظمی سیدمرتضی مرتضوی لنگرودی از مراجع […]

جمعه 11 جولای 2014 - 23:07

۱- درگذشت رحیم جنگلی در رشت. رحیم جنگلی برادر میرزا کوچک بود. او در نهضت جنگل به مجاهدت پرداخت. بعد از شهادت میرزا نیز به خاطر انتساب با آن سردار بزرگ متحمل اذیت های بسیاری از طرف دربار پهلوی ها گردید. (۱۳۴۰ ش)

۲- رحلت فقیه جلیل آیت الله العظمی سیدمرتضی مرتضوی لنگرودی از مراجع معظم تقلید. ایشان از مدرسین بنام حوزه علمیه نجف به حساب می آمد. او از شاگردان مبرز آیات نائینی، اصفهانی و عراقی بود و بعد از هجرت به قم سال ها در حوزه قم به تدریس پرداخت. از ایشان چهار پسر به نام های محمد حسین، محمد حسن، محمد مهدی و محمد علی برجای ماند که بعدها از افاضل و دانشمندان حوزه های علمیه گردیدند. (۱۳۴۲ ش- ۱۹ صفر ۱۳۴۲ ق)

۳- درگذشت دکتر عنایت الله رضا نویسنده، محقق و جغرافی‌دان برجسته معاصر. او در ۱۸ خرداد ۱۲۹۹ در رشت متولد شد. وی برادر پرفسور فضل الله رضا بود. او از اعضای فعال حزب توده بود که به خاطر عضویت در فرقه دموکرات آذربایجان و خیانت به کشورش، به شوروی فرار کرد و در دانشگاه های شوروی به تحصیل پرداخت. اما بعد از سالها به ایران بازگشت و به تدریس در دانشگاه های مختلف تهران مشغول شد. بعد از پیروزی انقلاب مسئولیت کتابخانه ملی ایران به او واگذار شد اما به سبب بیماری و عزیمت شش ماهه به خارج از ایران به منظور معالجه ادامه کار میسر نگردید. وی از سال ۱۳۶۵ در مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی به عنوان مدیر بخش جغرافیا و عضو شورای عالی علمی فعالیت می‌کرد. (۱۳۸۹ ش)

ارسال دیدگاه

enemad-logo