مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - Friday 29 Mar 2024
محتوا
حضور یک گیلانی در جنبش انصارالله یمن

حضور یک گیلانی در جنبش انصارالله یمن

میثم عبدالهی
در دیدار اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی با هیئتی از جنبش انصارالله یمن، یکی از افراد همین خاندان دیلمی گیلانی که از جمله جوانان انقلابی یمن و از سران جنبش حوثی‌ها است، هم در این گروه حضور داشت و با آیت الله العظمی خامنه‌ای دیدار کرد. در ادامه به معرفی این عضو برجسته انصارالله یمن می‌پردایم و اینکه چه نسبتی با گیلان دارد؟

سه‌شنبه 20 آگوست 2019 - 16:30

ابراهیم الدیلمی

 

میثم عبدالهی

 

اشاره: در مقاله دیگری اشاره شد «خاندان دیلمی» حکمرانان ایرانی و گیلانی بودند و در ابتدای ورود به اسلام در یمن حکمرانی می‌کردند و اولین ایرانیانی بودند که اسلام آوردند و اسلام و تشیع را به منطقه یمن هم وارد کردند. خاندان «دیلمی» در یمن از جمله خاندان‌های با سابقه است که حدود ۱۴۰۰ سال سابقه دارد و هنوز در یمن برخی از بازماندگان این خاندن با همین شهرت «الدیلمی» وجود دارند.

در دیدار اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی با هیئتی از جنبش انصارالله یمن، یکی از افراد همین خاندان دیلمی گیلانی که از جمله جوانان انقلابی یمن و از سران جنبش حوثی‌ها است، هم در این گروه حضور داشت و با آیت الله العظمی خامنه‌ای دیدار کرد. در ادامه به معرفی این عضو برجسته انصارالله یمن می‌پردایم.

تفصیل این ماجرای تاریخی ورود به اسلام در یمن را پیش از این، در سایت رنگ ایمان بازنشر کرده بودیم که می‌توانید در لینک زیر مشاهده کنید: https://www.rangeiman.ir/5259/

×××

ابراهیم الدیلمی

شبکه المسیره

«ابراهیم محمد محمد الدیلمی» از نیروهای انقلابی و شیعیان زیدی یمن و از سران جنبش حوثی‌های یمن موسوم به انصارالله است. او از ابتدای جنگ عربستان علیه یمن در سال ۱۳۹۴، عضو دفتر سیاسی انصارالله یمن و مدیر کل تلویزیون «المسیره» وابسته به جنبش انصارالله یمن بود و اخبار مجاهدت‌های مردم یمن و جنایات عربستان در جنگ را به خوبی منعکس می‌کرد. این جنگ هنوز در مرداد ۱۳۹۸، ادامه دارد.

الدیلمی در طول جنگ عربستان علیه یمن، به عنوان یک فعال سیاسی یمنی، مصاحبه‌هایی را با شبکه‌های تلویزیونی مانند پرس تی وی و شبکه خبر می‌پرداخت و درباره اوضاع جنگ در یمن، صحبت می‌کرد و از مردم یمن دفاع می‌نمود. همچنین در مدت این جنگ، سفرهایی به ایران داشت و در کنفرانس‌های وحدت ادیان و مذاهب، شرکت کرده بود.

عربستان سعودی تلاش زیادی کرد تا همین یک شبکه که صدای مظلومیت مردم یمن و جنایات آل سعود را نشان می‌دهد، را تعطیل کند و برای بستن دهان این شبکه، تلاش زیادی کردند. غربی‌ها هم با عربستان همراهی کرده و حتی فضاهای رسانه‌های مجازی را هم از این شبکه دریغ کردند و صفحات متعلق به آنها را تعطیل کردند. ابراهیم الدیلمی در ۷ آذر ۱۳۹۷ طی مصاحبه با خبرگزاری ایرنا، به نکات مهمی درباره کارشکنی سعودی‌ها اشاره کرده است. ایرنا چنین نوشته است:

«صبح امروز (چهارشنبه) ماهواره نایل ست، پخش شبکه یمنی المسیره را متوقف کرد؛ اقدامی که کارشناسان رسانه‌ای آن را تسلیم دوباره شرکت های خدمات ماهواره ای در برابر فشار ائتلاف متجاوز به یمن، ارزیابی می‌کنند.

الدیلمی در ادامه گفت و گو با خبرنگار ایرنا در بیروت، هدف دیگر این اقدام را مقابله با رسانه های آزاد و صادق مانند شبکه المسیره عنوان کرد و آن را دلیلی برای شکست و ناکامی نیروهای تجاوزگر به یمن در زمینه رسانه ای دانست.

مدیرکل این شبکه یمنی وابسته به جنبش انصارالله خاطرنشان کرد: این نهمین بار است که پخش شبکه المسیره از ماهواره ها متوقف می شود. همچنین شبکه «المسیره مباشر» (زنده) نیز تاکنون سه بار از روی ماهواره ها حذف شده است.

وی افزود: البته حمله علیه ما فقط به این اقدامات محدود نشده و صفحات ما در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مانند یوتیوب، توئیتر، تلگرام و حتی واتس آپ از دسترس خارج شده و می شوند. همه دست به دست هم داده و به مقابله با ما روی آوردند؛ اما باید تاکید کنم که اقدامات آنها فقط بر عزم و فداکاری ما می افزاید تا هرچه بیشتر بتوانیم مظلومیت ملت یمن و قهرمانی های مجاهدان و رزمندگان یمنی را نشان دهیم.»[۱]

 

دیدار سخنگوی جنبش انصارالله یمن و هیئت همراه. اعضای هیئت از چپ:«ابراهیم الدیلمی» مدیر شبکه المسیره، «عبدالملک العجری» عضو شورای سیاسی این جنبش و «محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله

در دیدار رهبری

در عصر روز سه شنبه با ۲۲ مرداد ۱۳۹۸، هیئتی از جنبش انصارالله یمن با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، دیدار کردند و نامه‌ی آقای «سیدعبدالملک بدرالدین» رهبر جنبش انصارالله، تقدیم ایشان شد. اعضای این هیئت در این دیدار، «محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله، «عبدالملک العجری» عضو شورای سیاسی این جنبش و «ابراهیم الدیلمی» مدیر شبکه المسیره بودند.

این دیدار، اولین دیدار رسمی و ارسال نماینده از سوی جنبش انصارالله یمن است و گفتگوهای بسیار مهمی در آن رد و بدل گردید و آیت الله خامنه‌ای از سابقه مقاومت و مبارزت مردم یمن بیان  کرده و تقدیر کردند و رهنمودهایی برای جلوگیری از توطئه عربستان سعودی و امارات برای تجزیه یمن را دادند و آنها را به صبر و اسقامت توصیه کردند.

محمد الدیلمی در دیدار اخیر هیات یمنی با رهبر معظم انقلاب اسلامی حضور داشته است. حضور چنین فردی با پیشنیه ایرانی و گیلانی در این هیئت، می‌تواند حاوی پیام همبستگی و پیوند دیرین دو ملت ایران بحرین باشد که به ابتدای تاریخ اسلامی می‌رسد.[۲]

ابراهیم الدیلمی نفر اول از چپ

سفیر فوق العاده

در روز شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۸، سایت شبکه العالم، اعلام نمود که «دولت نجات ملی یمن،ابراهیم الدیلمی را به عنوان سفیر فوق العاده یمن در ایران تعیین کرد: «محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله و رئیس هیات ملی مذاکرات صلح یمن، انتخاب محمد الدیلمی به عنوان سفیر فوق العاده یمن در ایران را، به وی تبریک گفت. سفیر فوق العاده بالاترین درجه یک سفیر از لحاظ دیپلماتیک است که به آن فرستاده ویژه نیز می‌گویند.»[۳]

 

 

 

________________________

پاورقی ها:

[۱] . «مدیر شبکه «المسیره» یمن در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا: قطع شبکه المسیره یمن از ماهواره با هدف ادامه جنایات سعودی است»، ایرنا، ۷ آذر ۱۳۹۷ – ۱۶:۴۳، کد خبر ۸۳۱۱۶۰۱۹، به آدرس:https://www.irna.ir/news/83116019/

[۲] . «دیدار سخنگوی جنبش انصارالله یمن و هیئت همراه با رهبر انقلاب»، پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی سیدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) – مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی، ۱۳۹۸/۰۵/۲۲، به آدرس: http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=43236

[۳] . «یمن سفیر فوق‌العاده در ایران تعیین کرد»، شبکه العالم، شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ – ۲۲:۲۷، به آدرس:   https://fa.alalamtv.net/news/4382786/یمن-سفیر-فوق-العاده-در-ایران-تعیین-کرد

ارسال دیدگاه

enemad-logo