مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - Thursday 18 Apr 2024
محتوا
چرا میرزاکوچک جنگلی با مقامات انگلیسی همراهی نکرد؟ / میرزا ‌در مسیر‌ مبارزه ‌راه مقاومت را برگزید

چرا میرزاکوچک جنگلی با مقامات انگلیسی همراهی نکرد؟ / میرزا ‌در مسیر‌ مبارزه ‌راه مقاومت را برگزید

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدحمید روحانی ‌در مراسم گرامی‌داشت شهید میرزاکوچک جنگلی در مسجد خمیران زاهدان رشت پاسخ میرزاکوچک به مقامات انگلیسی را مورد اشاره قرار داد و گفت: میرزاکوچک گفت راه من با دشمنان دین و کشور یکی نیست و عزت، شرافت و ایمان خود را نفروخت.

یکشنبه 1 دسامبر 2019 - 19:14

مراسم بزرگداشت روحانی مبارز و انقلابی شهید میرزا کوچک خان جنگلی در رشت برگزار شد. در این مراسم حجت الاسلام سید حمید روحانی به عنوان سخنرانی حضور یافت و مجتبی حاذق، شاعر جوان انقلابی به شعرخوانی پردخت. این مراسم در روز شنبه ۹ آذرماه ۱۳۹۸ همراه با اقامه نماز مغرب و عشاء در مسجد خمیران زاهدان واقع در رشت پل عراق برگزار گردید.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، حجت‌الاسلام‌ و المسلمین سیدحمید روحانی ‌در مراسم گرامیداشت شهید میرزاکوچک جنگلی در مسجد خمیران زاهدان رشت اظهار داشت: قرآن انسان‌ها را به ۲ دسته شامل کسانی که ولی آنها خداست و کسانی که طاغوت را به سرپرستی قبول می‌کنند تقسیم می‌کند.
رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی گفت: کسانی که خدا را به‌عنوان ولی خود برمی‌گزینند در کنار مردم هستند و برای آنها دلسوزی می‌کنند و پیامبر(ص) نیز همواره اینگونه عمل می‌کردند و حتی نسبت به گمراهان نیز رئوف بودند.
وی با بیان اینکه مؤمنان عزت‌طلب هستند تصریح کرد: افراد باایمان همواره به‌دنبال کسب عزت هستند زیرا اسلام به انسان اجازه نمی‌دهد که زبون باشند همچنین این افراد دربرابر زور و فشار تسلیم‌ناپذیر هستند و در این راه هر نوع سختی را تحمل می‌کنند.


روحانی با اشاره به اینکه مؤمنان از ستمگران و ظالمان بیزارند خاطرنشان کرد: دیگر ویژگی افراد باایمان خستگی‌ناپذیر بودن آنان است و این مقاومت باعث می‌شود که راه سعادت و عزت به روی آنها باز شود.
رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی با بیان اینکه افراد باایمان انقلابی هستند گفت: سکوت در برابر ظالمان بزرگ‌ترین گناه است و یکی از بزرگ‌ترین ویژگی انسان‌های موحد این است که روحیه جهاد و سلحشوری دارند و سازش‌کار نیستند.
وی با اشاره به نقاط مشترک زندگی انسان‌های موحد و با ایمان افزود: شخصیت‌های برجسته‌ای همچون امام(ره) و میرزاکوچک جنگلی ویژگی‌های مشترکی همچون جهاد برای مردم و مقاومت در برابر ظالمان دارند و تحت هیچ شرایطی حاضر به سازش با دشمن نشدند.
روحانی میرزا کوچک جنگلی را یاور کشاورزان مظلوم و بی‌پناه دانست و ابراز داشت: این شهید با عده‌ای مبارز به جنگل رفتند و پس از مدتی که مجروح شد دشمنان به او پیشنهاد دادند که با محمدعلی شاه همکاری کند اما وی مرگ را به تسلیم شدن ترجیح داد.
رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی پاسخ میرزاکوچک به مقامات انگلیسی را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: وی گفت راه من با دشمنان دین و کشور یکی نیست و عزت، شرافت و ایمان خود را نفروخت.
وی با بیان اینکه میرزاکوچک در ابتدای کار خود اتحاد اسلامی تشکیل داد تصریح کرد: وی در راه مبارزه با وجود تنها بودن و خیانت عده‌ای از نزدیکان مقاومت کرد و این ویژگی کسانی است که خدا را به‌عنوان ولی برگزیدند.
روحانی با اشاره به اینکه هدف از برگزاری این جلسات شناخت و پیروی از راه شهیدان است بیان داشت: راه، فکر و قلم شهدا می‌تواند انسان‌ها را از سستی و بی‌تفاوتی نجات دهد و بایستی زندگینامه شهدایی مانند میرزاکوچک برای نسل جدید گفته شود.
رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی تأکید کرد: طاغوت و پیروانش از مردم جدا هستند و در تاریخ نیز هنگامی که افرادی مانند معاویه سفره‌های رنگین برپا می‌کردند امام علی(ع) به یاری مستمندان می‌شتافت.
وی با بیان اینکه اهل طاغوت سازش‌کار، تسلیم‌پذیر و قدرت‌طلب هستند ابراز داشت: علت نابود شدن مصدق توسط آمریکا این بود که وی وطن‌پرست بود و حاضر نشد در همه عرصه‌ها با آمریکایی‌ها همکاری کند.
روحانی با اشاره به اینکه اهل طاغوت همواره تلاش می‌کنند خود را موجه جلوه دهند خاطرنشان کرد: این افراد با سوءاستفاده از افراد خوب برای خود آبرو می‌خرند و به تعبیر قرآن از حیوان نیز بدتر هستند و امروز نیز کسانی در کشور هستند که ملت را به خاک سیاه کشاندند.
منبع: https://www.tasnimnews.com/fa/news/1398/09/10/2150124/

ارسال دیدگاه

enemad-logo