مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - Friday 29 Mar 2024
محتوا
پیامهای تسلیت مراجع معظم تقلید شیعه در رحلت آیت الله موسوی خلخالی

پیامهای تسلیت مراجع معظم تقلید شیعه در رحلت آیت الله موسوی خلخالی

فقدان اسفناک حضرت آیت الله سید محمدمهدی موسوی خلخالی موجب نهایت تأسف گردید. او فقیهی وارسته و شخصیت برجسته‌ای در میان علما و دانشمندان خراسان و نقاط دیگر بود. سال‌ها از طریق درس خارج فقه و اصول به تربیت گروه زیادی از طلاب حوزه علمیه پرداخت.

یکشنبه 29 دسامبر 2019 - 23:08

پیام آیت‌الله‌العظمی سیستانی به مناسبت ارتحال آیت‌الله خلخالی

 

پیام تسلیت آیت‌الله صافی گلپایگانی به مناسبت درگذشت آیت‌الله موسوی خلخالی

باسمه تعالی
اذا مات العالم ثلم فی الاسلام ثلمه لا یسدّها شی
با تاسف و تاثر فراوان، مطلع شدیم که یکی از مفاخر بزرگ حوزه‌های علمیه، حضرت آیت الله آقای حاج سید مهدی موسوی خلخالی رضوان الله تعالی علیه به دیار باقی شتافت و لبیک حق را اجابت نمود.
آن فقیه عالی‌مقام در حوزه علمیه نجف اشرف به مقام والای اجتهاد و استنباط در احکام شریعت رسید و در تهران با تاسیس مراکز بزرگ مذهبی، معارف نورانی قرآن و عترت به ویژه فرهنگ مهدویت را ترویج نمود و در مشهد مقدّس به تدریس فقه اهل البیت علیهم السلام و تربیت شاگردان فاضل و تهذیب نفوس پرداخت.
اینجانب از سالیان دور آن فقید سعید را از نزدیک می‌شناختم و ایشان را عالمی متعهّد، وارسته، متواضع و دارای مکارم اخلاق و صفای باطن می‌دانستم.
فقدان این فقیه بزرگ ثلمه و خسارت برای حوزه‌های علمیه می‌باشد. رحلت ایشان را به پیشگاه مقدّس حضرت ولی عصر عجّل الله تعالی فرجه الشریف و به علمای اعلام و حوزه علمیه مشهد مقدّس و شاگردان و فرزندان محترم آن عالم ربّانی تسلیت می‌گویم؛ علوّ درجات و مزید رحمت الهی را برای روح بلند آن مرحوم از خداوند متعال مسئلت دارم.
۲۴ ربیع الثانی ۱۴۴۱
لطف الله صافی

 

پیام تسلیت آیت‌الله مکارم شیرازی به مناسبت رحلت آیت الله موسوی خلخالی
بسم الله الرحمن الرحیم
فقدان اسفناک حضرت آیت الله سید محمد مهدی موسوی خلخالی موجب نهایت تأسف گردید. او فقیهی وارسته و شخصیت برجسته‌ای در میان علما و دانشمندان خراسان و نقاط دیگر بود. سال‌ها از طریق درس خارج فقه و اصول به تربیت گروه زیادی از طلاب حوزه علمیه پرداخت. درس او مورد استقبال گروه عظیمی از طلاب حوزه علمیه مشهد بود و اکنون جای او در این حوزه علمیه بزرگ شیعه خالی است.
اینجانب فقدان اسفناک این عالم فرزانه را به حوزه های علمیه و خصوصا حوزه علمیه خراسان و بیت شریف ایشان صمیمانه تسلیت عرض می‌کنم.
خداوند روح پرفتوح او را با اجداد طاهرینش محشور گرداند و به بازماندگان به خصوص فرزندان آن مرحوم صبر و اجر فراوان عنایت کند.
قم ـ ناصر مکارم شیرازی

 

پیام تسلیت آیت‌الله نوری همدانی درپی درگذشت آیت الله موسوی خلخالی
بسم الله الرحمن الرحیم
إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ
بانهایت تأسف و تأثرخبر ارتحال فقیه عالیقدرحضرت آیت الله آقای حاج سیدمهدی موسوی خلخالی رضوان الله تعالی علیه رادریافت کردم.
فقدان این عالم خدمتگزار که عمرباربرکت خودرا صرف ترویج فرهنگ اهلبیت علیهم السلام نمود و از ثمرات علمی مرجع عالیقدرشیعیان حضرت آیت الله العظمی بروجردی وآیت الله العظمی خوئی محسوب می‌شود ضایعه ی عظیم برای حوزهای علمیه خصوصا حوزه مشهدمقدس میباشد.
این وجودبابرکت شاگردان فراوانی در تهران و مشهد تربیت نمودواثاروبرکاتی ازخودبجای نهاد.
اینجانب درگذشت این شخصیت ممتازعلمی واخلاقی رابه محضرمبارک مولایمان حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و خاندان مکرم،اقازاده های محترم،حوزه های علمیه ،خصوصاحوزه مشهدمقدس و به ارادتمندان ایشان تسلیت عرض نموده و علومقام رابرای ان فقیدسعیدمسئلت می نمایم.
قم مقدسه
حسین نوری همدانی
٢۴ربیع الثانی ١۴۴١

 

پیام تسلیت آیت‌الله سبحانی به مناسبت درگذشت آیت‌الله موسوی خلخالی
بسم الله الرحمن الرحیم
إنّا لله و إنّا إلیه راجعون
درگذشت عالم ربانی فقیه اهل بیت عصمت و طهارت حضرت آیت‌الله حاج سید مهدی موسوی خلخالی (قدس سره) را با کمال تأسف و تأثر دریافت نمودم؛ و در حقیقت یکی از دوستان بسیار صمیمی خود را از دست‌ داده‌ام.
فقید سعید شاخۀ‌ طیبه‌ای از شجره بزرگ بیت خلخالی است که در دو قرن اخیر شخصیت‌های عظیم علمی از این خاندان برخاسته و به نشر علم و معارف پرداخته‌اند.
آیت‌الله خلخالی از تلامیذ برجسته آیت‌الله العظمی خوئی (قدس سره) بوده و سالیان درازی در نجف اشرف از این مرجع بزرگ و سایر مراجع بهره گرفته است. سپس برای نشر علم و دانش از نجف اشرف به تهران هجرت نمود و به وظایف خطیر روحانیت پرداخت ؛ و اخیراً به خاطر آلودگی هوا در مشهد مقدس اقامت گزید و به تدریس و تعلیم اشتغال داشت. آثار قلمی ایشان مورد استفاده حوزویان می‌باشد و کتاب «المسائل المستحدثه» از بهترین آثار او است.
اینجانب این ضایعه را به حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و علمای اعلام و بازماندگان ایشان تسلیت گفته، و برای آن فقید سعید علو درجات را از خداوند متعال خواستار است.
و سلام‌الله علیه یوم ولد و یوم مات و یوم یبعث حیّاً.
حوزه علمیۀ قم
جعفر سبحانی
۲۶ ربیع‌الثانی ۱۴۴۱هـ.ق
برابر با ۲ دیماه ۱۳۹۸هـ.ش

 

 

منبع: کانال ایتای روزنه. @rozaneebefarda

ارسال دیدگاه

enemad-logo