مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ - Thursday 28 Mar 2024
محتوا
انتقاد یک فعال فرهنگی: آشفتگی فکری نهادهای رسمی در برخورد با نهضت جنگل / رونمایی از به اصطلاح ضرب سکه در استانداری گیلان در شان گرامیداشت نهضت ملی و اسلامی جنگل نبود

انتقاد یک فعال فرهنگی: آشفتگی فکری نهادهای رسمی در برخورد با نهضت جنگل / رونمایی از به اصطلاح ضرب سکه در استانداری گیلان در شان گرامیداشت نهضت ملی و اسلامی جنگل نبود

دکتر مجید رحمانی، ضمن تشکر از فعالان مردمی عرصه گرامیداشت نهضت جنگل، مطالبی را درباره بی‌توجهی و نبود برنامه صحیح از جانب نهادهای رسمی در صفحه اینستاگرامی خود منتشر کرد که رنگ ایمان، به بازنشر آن می پردازد:

جمعه 18 دسامبر 2020 - 16:45

دکتر مجید رحمانی، ضمن تشکر از فعالان مردمی عرصه گرامیداشت نهضت جنگل، مطالبی را درباره بی‌توجهی و نبود برنامه صحیح از جانب نهادهای رسمی در صفحه اینستاگرامی خود منتشر کرد که رنگ ایمان، به بازنشر آن می پردازد:

مقدمه:

حافظه تاریخی جامعه در پیوند با یک سلسله از رخداد‌های تاریخی و شخصیت ها شکل می گیرد و گروه‌ها و اقشار مختلف را به عکس‌العمل وا داشته و در میراث مکتوب، هنر، معماری و غیره تجلی می‌یابد.

حافظه یک ملت بزرگ از خرده حافظه‌های مختلفی تشکیل شده که بعضا به دلیل غفلت و یا سانسور تاریخی وارد جریان حافظه تاریخی ملی نمی شود.

فارغ از اینکه حافظه تاریخی ما ایرانیان، کوتاه مدت است یا بلند مدت؛ در جنگِ روایت ها، نیازمند نگرشی راهبردی در تبیین و باز نشر قله های هویتی، اعتقادی و ملی مان هستیم.

در این نگرش نقش آفرینی همه ارکان جامعه ضروری است و بلکه در عصر رسانه ها، نقشِ اندیشمندان و هنرمندان بیش از پیش اهمیت دارد.

از میان بزنگاه های تاریخی نه چندان دور، بی شک میرزا کوچک و نهضت جنگل یکی از مولفه های مهم هویتی تاریخ معاصر است.

 

آشفتگی فکری نهادهای رسمی در مواجه با نهضت جنگل

آشفته و تکیده و تنها و برگ ریز

جنگل دل من است، دل من که تنگ توست

 

۱۱ آذر ۹۹ نیز آمد و رفت؛ همچون چند سال اخیر، تنها چند برنامه خودجوش مردمی و چند مراسم نمادین، آنهم فقط در رشت!

 

ضمن تکریم تلاش های گرانقدر در تولید کلیپ، سرود، فیلم کوتاه و خوش ذوقی های فعالان فضای مجازی و نوید بازسازی و باز آفرینی خانه پدری میرزا و جهت دهی کمی بهتر برنامه های صداوسیمای گیلان، باید اذعان داشت که متاسفانه در سطح کشوری در گرامیداشت ایشان غفلت شد.

 

سالهاست که از موظفین این عرصه قطع امید کرده ایم و گلایه کردن نیز تکراری و بی اثر شده است، از مصوبه بر زمین مانده هیات دولت مبنی بر بنیاد ملی میرزا کوچک تا مراسمی که بعضا وهن سردارجنگل و یاران مظلومش است. از این رو ناگزیریم که یکصدمین سال شهادت میرزا کوچک را که چند روز آن را نیز پشت سر گذاشته ایم، همگانی و مردمی گرامی داریم. موکول کردن همه فعالیت ها به یک روز نیز خودش یک آسیب است.

 

بیاییم در یکسال پیش رو همت کنیم و هر کدام مان کاری برای معرفی و تکریم این بزرگمرد و نهضت ملی و اسلامی اش انجام دهیم.

به امید خدا چند برنامه مدنظرمان است.

دوستانی که عزم یاری دارند بسم الله

 

پ.ن۱: در سالروز شهادت سردار جنگل دعوت بزرگوارن را در چند برنامه تلویزیونی، رادیویی و وبینار پذیرفتم تا بیش از این مدیون نمانده و گوشه ای از مظلومیت آقا میرزای شهید را معروض دارم.

لینک برنامه هلاچین ۹ آذر ۱۳۹۹ در تلوبیون:

http://www.telewebion.com/episode/2437878

لینک برنامه خانه مهر ۱۱ آذر ۱۳۹۹ در تلوبیون:

http://www.telewebion.com/episode/2439224

همچنین igtv وبینار تخصصی پیرامون نهضت جنگل در صفحات @gilsbopaghe و @rangeiman.ir قابل مشاهده است.

 

پ.ن۲: اگر منصفانه بنگریم، اهتمام سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری رشت در بزرگداشت یاد و نام میرزای بزرگ در سال جاری قابل تقدیر بود.

 

پ.ن۳: مراسم رونمایی از ضرب سکه میرزا کوچک در استانداری گیلان با حضور مدیران ارشد استانی و پوشش کشوری این خبر، نهایت تعجب دوست داران نهضت جنگل را موجب شد! ضرب سکه و چاپ اسکناس، مسبوق به سابقه و اقدام شایسته ای برای تکریم مفاخر است و طبیعتا از سوی بانک مرکزی بر روی پول ملی نقش می بندد و در تیراژ قابل توجه منتشر می شود.

 

لکن اقدامی که شاهدش بودیم، حک لیزری بر روی چند (۱۲ عدد) مدالیون اختصاصی به شکل سکه بود که هر کسی با هر طرحی می تواند به کانون های تبلیغاتی شهرش سفارش دهد.

مطالب مندرج بر روی این مدالیون نیز دارای اشتباهات عجیبی است.

در این به اصطلاح سکه از پیشوند جنبش برای جنگل استفاده شده است این در حالی است که عنوان درست و جامع از نظر مورخان و پژوهشگران “نهضت جنگل” است.

دوره زمانی نهضت جنگل نیز “مرداد ۱۲۹۴ تا آذر ۱۳۰۰” می باشد که به اشتباه در این سکه نمادین: ۱۲۹۳ تا ۱۳۰۰ قید شده است.

بد سلیقه گی نهایی نیز در مورد نام ایشان است؛ نام کامل سردار جنگل: “شیخ یونس استادسرایی ملقب به شهید میرزا کوچک خان جنگلی” است که این هم کامل عنوان نشده است.

در کل، این حرکت نمادین، نه در شان میرزا کوچک بود و نه در شان این همه دستگاه و نهاد!

 

 

ارسال دیدگاه

enemad-logo