مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ - Thursday 28 Mar 2024
محتوا
زندگینامه حجت الاسلام و المسلمین شیخ حسن شمس گیلانی

زندگینامه حجت الاسلام و المسلمین شیخ حسن شمس گیلانی

ناصرالدین انصاری قمی
آقای حاج شیخ حسن اعتماد شمس گیلانی، یکی از خطبای مشهور تهران به شمار می رفت. فقید سعید، در سال ۱۳۴۷ ق (۱۳۰۷ ش)، در رشت، به دنیا آمد. پدرش حجه الاسلام و المسلمین، حاج شیخ علی رشتی ملقب به اعتماد الواعظین (۱۳۱۳ – ۱۳۸۹ ق)، یکی از مشهورترین خطبا و وعاظ گیلان بود …

سه‌شنبه 20 آوریل 2021 - 21:05

ناصرالدین انصاری قمی

 

آقای حاج شیخ حسن اعتماد شمس گیلانی، یکی از خطبای مشهور تهران به شمار می رفت.

فقید سعید، در سال ۱۳۴۷ ق (۱۳۰۷ ش)، در رشت، به دنیا آمد. پدرش حجه الاسلام و المسلمین، حاج شیخ علی رشتی ملقب به اعتماد الواعظین (۱۳۱۳ – ۱۳۸۹ ق)، یکی از مشهورترین خطبا و وعاظ گیلان و از شاگردان آیات عظام: حاج شیخ عبدالکریم حائری، میرسیدعلی یثربی کاشانی و میرزا مهدی آشتیانی، و او هم فرزند عالم جلیل و واعظ نامی حاج ملا آقا جان شمس بود.

آن مرحوم، پس از دوران کودکی و فراگیری قرآن و کمی ازمقدمات و ادبیات و معالم نزد پدر بزرگوارش و آیت اللَّه شیخ مهدی لاکانی، در شهریور ۱۳۲۰ ش به قم آمد و پس از آموختن معانی بیان و شرح لمعه، در ۱۳۲۱ ش به نجف اشرف مهاجرت کرد و سطوح عالیه را نزد حضرات آیات: شیخ عبدالحسین رشتی، سیداحمد اشکوری، شیخ عبدالنبی عراقی به پایان رسانید و سپس به درس خارج آیات عظام: میرزا آقای اصطهباناتی، سیدجمال گلپایگانی، شیخ محمدعلی کاظمینی و سیدابوالقاسم خویی حاضر شد و با جدیت و کوشش فراوان در تکمیل مبانی علمی اش، کوشید تا سرانجام در اواخر سال ۱۳۲۵ ش به قم بازگشت و به تحصیل در محضر آیت اللَّه حاج سیدمحمد تقی خوانساری و تبلیغ دین در مساجد مختلف پرداخت. در سال ۱۳۲۵ ش به تهران رفت و به عنوان سخنگوی «اتحادیه مسلمین» با حاج سراج انصاری به همکاری و فعالیت سیاسی پرداخت و برای تبلیغات، به شهرهای مختلف ایران سفر کرد. اما پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ ش، یک باره دست از فعالیت های سیاسی برداشت و یکسره به تألیف و تبلیغ دین پرداخت. در سال ۱۳۴۲ ش، همراه با وعاظ تهران دستگیر و چند ماهی در زندان قزل قلعه به سر برد. او، پس از آزادی، به تألیف و تبلیغ در داخل و خارج کشور (انگلیس، فرانسه، آمریکا و کشورهای اسلامی) اشتغال داشت و در این عرصه، دمی نیاسود.

از آن واعظ نامی، تألیفات فراوانی بر جای مانده است، که عبارت اند از:

۱ . تاریخ علما و شعرای گیلان ۲ . کشکول شمس ۳ . ترجمه مکالمات حضرت رضا علیه السلام ۴ . شرح و ترجمه ۲۰۱ حدیث اخلاقی و اجتماعی ۵ . اوراق سیاه یا گوشه ای از جنایات بنی امیّه ۶ . ترجمه قصیده تائیه دعبل خزاعی ۷ . باغ وحش: دورنمای دنیای امروز ۸ . شعله های آتش: سخنان حسین علیه السلام و یارانش

۹ . نهج البلاغه: نامه های امیرالمؤمنین علیه السلام به دوستان و دشمنان

۱۰ . شرح و ترجمه زیارت عاشورا ۱۱ . اندیشه مادی و معنوی (ترجمه «مطارحات فی الفکر المادی و المعنوی») ، نوشته : همو

۱۲ . حکومت منهای دین (ترجمه «العلمانیه») نوشته محمدمهدی شمس الدین

۱۳ . خیام ریاضیدان، خیام لاابالی نیست

۱۴ . نامه آدمیت: شرح و تفصیل نامه ۳۱ نهج البلاغه (۲ ج)

۱۵ . آفت اجتماع: زندگینامه خودنوشت

آن عالم واعظ دلسوز جامعه، در ۷۵ سالگی، در ۲۷ جمادی الثانی ۱۴۲۴ ق، (۴ شهریور ۱۳۸۲ ش) بدرود حیات گفت، و پس از تشییع در تهران، در قبرستان ابوحسین قم به خاک سپرده شد .

 

 

منبع: اختران فضیلت: زندگی و درگذشت علمای شیعه، ج۱، ناصرالدین انصاری قمی، دلیل ما، قم، ۱۳۸۸، ص۳۳۸-۳۳۹

ارسال دیدگاه

enemad-logo