مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - Friday 29 Mar 2024
محتوا
زندگینامه آیت الله سیدمحمدمهدی مرتضوی لنگرودی

زندگینامه آیت الله سیدمحمدمهدی مرتضوی لنگرودی

ناصرالدین انصاری قمی
آقای حاج سید محمّدمهدی مرتضوی لنگرودی ، یکی از مؤلفین و علمای حوزه علمیه قم به شمار بود .
فقید سعید در دهم ذی الحجه ۱۳۵۲ ق ، در نجف اشرف ، در بیت علم و تقوا به دنیا آمد .

چهارشنبه 26 می 2021 - 22:26

ناصرالدین انصاری قمی

 

 

آقای حاج سید محمّدمهدی مرتضوی لنگرودی ، یکی از مؤلفین و علمای حوزه علمیه قم به شمار بود .

فقید سعید در دهم ذی الحجه ۱۳۵۲ ق ، در نجف اشرف ، در بیت علم و تقوا به دنیا آمد . و ملقب به « عبدالصاحب » شد . پدر بزرگوارش آیت اللَّه حاج سیدمرتضی لنگرودی بود ، که در سال ۱۳۶۱ ق از نجف اشرف به همراه خانواده اش به تهران آمد و اداره و تدریس مدرسه حاج ابوالفتح را برعهده گرفت و فرزندانش – از جمله آن فقید – را به فراگیری علوم دینی تشویق نمود و آن مرحوم نیز در تهران سطوح عالیه را فراگرفت . سپس در ۱۳۷۳ ق به حوزه علمیه قم مهاجرت کرد و در درسهای آیات عظام : بروجردی ، امام خمینی ، گلپایگانی ، شریعتمداری ، میرزا هاشم آملی و درس حکمت و تفسیر علامه طباطبایی شرکت جُست و مبانی علمی اش را استوار ساخت . وی ، همزمان به تألیف و تدریس و اقامه جماعت ( در مسجد جوادیه ) و تبلیغ دین پرداخت و سفرهای متعدد تبلیغی به کشور هند و پاکستان نمود و در آنجا مجالس بسیار در شهرهای مختلف ( مانند : دهلی ، بنارس ، حیدرآباد ، بمبئی ، اکبر آبادخ و لکهنو ) برپا ساخت و از حقانیت اسلام و تشیع دفاع کرد .

دارای طبعی روان و قلمی شیوا و بیانی زیبا بود و آثار متعدد از خود به یادگار نهاد ، که عبارتند از :

۱ . بازار دانش ۲ . داستان پشیمان شدگان ۳ . امشی به حشرات بهایی ۴ . پاسخ به کتاب شهید جاوید ۵ . گفتگوی عالم و صوفی ۶ . اعجاز اسلام ۷ . ارمغان هند و پاک ۸ . گوهرهای گران در علم معانی و بیان ۹ . توحید مرتضوی ۱۰ . مناجات مرتضوی ۱۱ . دیوان مرتضوی ۱۲ . صدوده معمای اسلامی ۱۳ . رساله در حجاب ۱۴ . دستورات ارزنده ۱۵ . پاسخ ما به گفته ها ۱۶ . احسن الصراط ۱۷ . شرح عبدالصاحب علی المکاسب ( ۳ ج ) .

و کتابهای غیرچاپی اش هم عبارتند از :

۱ . قواعد العلم ( صرف و نحو و منطق )

۲ . لغات الوسائل ۳ . ارمغان رمضان ۴ . معالجات روحی ۵ . سلاسل مرتضوی ۶ . واعظان تکوینی ۷ . ردّ یهود و نصارا ۸ . قدمهایی به آن سرا ۹ . صندوق حسنات ۱۰ . محشر شعرا ۱۱٫ تقریرات درس اساتید .

سرانجام آن عالم بزرگوار در ۷۳ سالگی ، در ۱۶ شعبان المعظم ۱۴۲۶ ق بدرود حیات گفت و پیکر پاکش در ۱۹ شعبان ، تشییع و پس از نماز برادر بزرگوارش آیت اللَّه سیدمحمّدحسین لنگرودی ، به وادی السلام نجف منتقل شد و در آن خاک پاک ، آرمید .

 

 

 

منبع: اختران فضیلت: زندگی و درگذشت علمای شیعه، ج۱، ناصرالدین انصاری قمی، دلیل ما، قم، ۱۳۸۸.ص ۵۵۸-۵۵۹

ارسال دیدگاه

enemad-logo