مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ - Thursday 28 Mar 2024
محتوا
روی سنگ قبر آیت الله لیچایی چه نوشته شده؟

روی سنگ قبر آیت الله لیچایی چه نوشته شده؟

میثم عبدالهی
درباره روز رحلت آیت الله لیچایی در منابع تاریخی، یک اشتباه تاریخی وجود دارد. جهانگیر سرتیپ پور اولین بار در کتابش، تاریخ وفات این عالم را مربوط به روز ۲۳ اسفند ۱۳۳۳ شمسی درج کرد و همین اشتباه به منابع مختلفی راه یافت و نویسندگان بسیاری را به اشتباه انداخت.

شنبه 26 ژوئن 2021 - 22:30

میثم عبدالهی

 

آیت الله شیخ حسین لیچایی لشت نشایی، از علمای برجسته گیلان بود. این عالم در روز ۱۰ اسفند ۱۳۳۴ (مطابق ۱۷ رجب ۱۳۷۵ق) در رشت دار فانی را وداع گفت و پیکر مطهرش را به شهر مقدس قم منتقل کرده و در قبرستان نو (حاج شیخ) به خاک سپردند. مزار آیت الله لیچایی در محدوده وسط این قبرستان قدیمی قرار گرفته و شماره قبر ایشان، شماره ۲۵۲۱ است. روی سنگ قبر این عالم، تاریخ رحلت روز ۱۷ رجب ۱۳۷۵ قمری درج شده است که مطابق با روز ۱۰ اسفند ۱۳۳۴ شمسی است.


عکس مزار آیت الله لیچایی در قبرستان نو

درباره روز رحلت آیت الله لیچایی در منابع تاریخی، یک اشتباه تاریخی وجود دارد. جهانگیر سرتیپ پور اولین بار در کتابش، تاریخ وفات این عالم را مربوط به روز ۲۳ اسفند ۱۳۳۳ شمسی درج کرد (نامها و نامدارهای گیلان، ص۱۶۲) و همین اشتباه به منابع مختلفی راه یافت و نویسندگان بسیاری را به اشتباه انداخت. هوشنگ عباسی هم در کتاب «لشت نشا، سرزمین عادلشاه»، عینا مطلب سرتیپ پور را درج کرده بدون اینکه از منبعش نامی ببرد. (لشت نشا، سرزمین عادلشاه، ص۱۰۶) آقای صادق احسانبخش هم که مطالب سرتیپ پور، بدون ذکر منبع، استفاده کرده، تاریخ وفات این عالم را به سال ۱۳۳۳ بیان کرده است. (دانشوران و دولتمردان گیل و دیلم، ص۶۵۲)

در کتاب خورشید دارالاسلام لشت نشا، ص۳۹ که در شرح حال آیت الله لیچایی توسط نویسنده جوان رضا پورعسگری نوشته شده، نیز همین تاریخ به عنوان روز رحلت این عالم نوشته شده که مناسب است، در ویرایش دوم، تصحیح شود.

روی مزار ایشان دو سنگ قبر قدیمی و جدید از مرمر سفید در کنار هم نصب است. روی سنگ قبر قدیمی که در قسمت پایین تر قرار دارد این عبارت درج شده:

عکس سنگ قبر قدیمی

«آرامگاه عالم فقید، حجت الاسلام و المسلمین، [؟؟؟] المله و الدین، آقای آقا شیخ حسین لیچایی رشتی که در تاریخ روز هفدهم رجب المرجب سال ۱۳۷۵ دنیای فانی را وداع نمود.»

عکس سنگ قبر جدید

روی سنگ قبر جدید هم این عبارت درج شده: «مدفن حضرت آیت ا… االعظمی مرحوم شیخ حسین لیچائی رشتی که در تاریخ هفدهم رجب المرجب ۱۳۷۵ دار فانی را وداع نمود.»

 

 

 

منابع: 

۱ـ خورشید دارالاسلام لشت نشا: جرعه ای از حیات و احوال مرحوم آیت الله العظمی میرزا حسین آقا لیچایی لشت نشایی، رضا پورعسگری جورشری، انتشارات بدرقه جاویدان با همکاری نشر جاویدان، تهران، اول، ۱۳۹۴٫

۲ـ دانشوران و دولتمردان گیل و دیلم، صادق احسانبخش، نشر: صادقین، رشت، اول، ۱۳۸۰٫

۳ـ لشت نشا، سرزمین عادلشاه: بررسی اوضاع اجتماعی، اقتصادی، تاریخی و فرهنگی لشت‌نشا، هوشنگ عباسی، گیلکان، رشت، اول، ۱۳۷۸٫

۴ـ نامها و نامدارهای گیلان، جهانگیر سرتیپ پور، گیلکان، رشت، اول، ۱۳۷۱٫

ارسال دیدگاه

enemad-logo