مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - Friday 29 Mar 2024
محتوا
خاطرات آیت‌الله محفوظی درباره روز انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای در جلسه خبرگان

خاطرات آیت‌الله محفوظی درباره روز انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای در جلسه خبرگان

بعد از فوت امام خیلی‌ها حرکت کردند بیایند که در ایران چه خواهد شد؟ وقتی اعلام شد که آقای خامنه‌ای انتخاب شده است آب‌ها روی آتش ریخته شده بود و بعضی‌ها دیگر نیامدند. بازتاب عجیبی بود؛ همه دهان گشوده بودند که دیگر بالاخره یک گوشه‌ای را بگیرند ولی این انتخاب وقتی که شد همه این‌ها تمام شد.

شنبه 25 سپتامبر 2021 - 21:55

به گزارش پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛ آیت‌الله شیخ عباس محفوظی نماینده مردم گیلان در دوره اول خبرگان رهبری بود. وی از حاضرین در جلسه ۱۴ خرداد ۶۸ بود، بنابراین روایت‌های تازه‌ای از نکات کمتر گفته شده اجلاسیه خبرگان دارد.

 

نظر متقابل فعالان دانشجویی

آیت‌الله محفوظی در خاطرات خود که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی ثبت و ضبط شده است تکاپوی دانشجویان قبل از اجلاسیه ۱۴ خرداد ۶۸ را اینگونه روایت می‌کند: در دانشگاه‌های ما نیز دو دستگی بود. چون که من در متن قضیه بودم طرفداران انجمن اسلامی‌ دانشجویان معتقد به شورای رهبری بودند. لذا به جلسه خبرگان که وارد می‌شدیم می‌آمدند به ما می‌گفتند که آقا متوجه باشید شورای رهبری را مطرح کنید. ما می‌خواستیم به داخل اجلاسیه برویم در مسیر راه بیرون مجاز بود که بقیه افراد هم بیایند. در آن موقع هم ما به فکر فرد نبودیم که چه فردی را انتخاب کنیم یعنی در حافظه ما نمی‌گنجیده که همچنین فکری بکنیم. یک وقتی امامی نباشد و ما جای امام کسی را معرفی کنیم.

 

گفتگو با آیت‌الله خامنه‌ای

پس از مطرح شدن نام آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان جانشینی امام، ایشان به شدت به این تصمیم خبرگان اعتراض می‌کند. آیت‌الله محفوظی گفتگوی خود با آیت‌الله خامنه‌ای در آن لحظات را اینگونه بازگو می‌کند: من یادم می‌آید که هرگز جلو نمی‌نشستم، در وسط می‌نشستم آقای خامنه‌ای هم حفظه‌الله در حدود دو ردیف بعد از ما نشسته بود. ایشان در اضطراب بود که این چه حرفی هست و این‌ها… ما از سابق با ایشان آشنایی داشتیم من برگشتم به همین شکل که حاج آقا شما این صحبت‌ها را نفرمایید خواسته این آقایان هست شما اینقدر مخالفت نکنید. ما که ردیف دوم نشسته بودیم، ایشان بلند شد – با دوربین هم ضبط می‌شد- که نه من را مطرح نکنید و … من برگشتم روی همین دوستی سابق گفتم حاج‌آقا این حرف‌ها چیه؟ شما بالاخره از کسانی هستید که الآن خواسته این مردم است و شما خواسته این آقایان را نباید که بی‌جواب بگذارید، شما اجازه بفرمایید اصلاً مخالفت دیگر نکنید.

بالاخره به رأی گذاشته شد وقتی رأی گذاشته شد اینکه من به نظرم می‌آید ۸ نفر ۹ نفر ما نگاه می‌کردیم که رأی ندادند بقیه الحمدالله رأی دادند و تکبیر گفتند و مسئله در همین جا در همان روز اول تمام شد. و واقعاً من عقیده شخصی خودم را می‌گویم من چون ایشان را از سابق می‌شناختم، در میان این جمعیت بینی و بین‌الله نتوانستم کسی را پیدا کنم که از ایشان اصلح باشد.

 

بازتاب انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای

آیت‌الله محفوظی می‌گوید: آقای مهدوی جامعه روحانیت مبارز در خارج از کشور بودند گفت بعد از فوت امام خیلی‌ها حرکت کردند بیایند که در ایران چه خواهد شد؟ وقتی اعلام شد که آقای خامنه‌ای انتخاب شده است آب‌ها روی آتش ریخته شده بود و بعضی‌ها دیگر نیامدند. بازتاب عجیبی بود؛ همه دهان گشوده بودند که دیگر بالاخره یک گوشه‌ای را بگیرند ولی این انتخاب وقتی که شد همه این‌ها تمام شد.

.

.

.

منبع: پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی. 

ارسال دیدگاه

enemad-logo