مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - Friday 29 Mar 2024
محتوا
چرا تا کنون کتابی پیرامون شهید همدانی در گیلان منتشر نشده؟

چرا تا کنون کتابی پیرامون شهید همدانی در گیلان منتشر نشده؟

میثم عبدالهی
متاسفانه خاطرات این شهید بزرگوار از دوران مسئولیت گیلان گرفته نشده و خسارت بزرگی در مسیر معرفی نقش گیلان در دفاع مقدس وارد شده است. لازم است مسئولین سپاه گیلان و سایر نهادهایی که متولی ثبت و ضبط دفاع مقدس گیلان هستند …

سه‌شنبه 19 اکتبر 2021 - 10:28

میثم عبدالهی

 

 

سردار حاج حسین همدانی از فرماندهان خوشنام و باسابقه در سپاه بود که در دو نقطه اوج داشت که یکی در جنگ هشت ساله و دیگری در عرصه دفاع از حرم اهل بیت بود. او سردار کارکشته و باتجربه بود که مسئولیت های مختلفی را در دوران عمر بابرکتش تجربه کرد. سردار همدانی از فرماندهان موفق جنگ و از موسسین سپاه همدان بود. او موسس لشکر ۱۶ قدس گیلان در سال ۱۳۶۵ بود و اولین فرمانده این لشکر را نیز بود و ساختار و تشکیلات این لشکر به طور کامل به دستان بابرکت او ایجاد شد و هنوز هم بنایی که او غرس کرد، باقی است و به یک درخت تناور تبدیل شده که در دفاع مقدس و دفاع از حرم اهل بیت، خوش درخشید و حماسه های ماندگاری خلق کرد. تا آخر عمر با گیلان و رزمندگان گیلانی ارتباط داشت و به گیلان رفت و آمد داشت و در بسیاری از همایش های شهدای گیلان، سخنرانی می کرد.

این شهید بزرگوار بعد از پایان جنگ نیز تا زمان شهادت مسئولیت های مهمی را به عهده گرفت که آخرین آنها فرماندهی سپاه محمد رسول الله (ص) تهران بود. سردار همدانی به ‌خاطر هدایت و فرماندهی موفق لشکرهای تحت امرش در دوران دفاع مقدس، مفتخر به دریافت دو نشان فتح از دست مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا شده بود. سردار حسین همدانی از فرماندهان بزرگ سپاه در دفاع از حرم عقیله بنی هاشم حضرت زینب (س) در سوریه به شمار می رفت و سالها در آنجا خوش درخشید و در روز پنجشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۴ در حومه شهر حلب به دست تروریست های داعش به شهادت رسید.

گلعلی بابایی و حسین بهزاد از محققین و نویسندگان  برجسته در عرصه دفاع مقدس هستند و کتابهای شان روی لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) تهران متمرکز است. سالها درباره ابعاد مختلف این لشکر در جنگ و شرح حال فرماندهان آن، کار کرده اند و کتابهای بسیاری تولید کرده اند که در عرصه تاریخ شفاهی و تاریخ دفاع مقدس، بسیار مهم و موثر بود. سردار شهید حسین همدانی به خاطر اینکه سالها فرمانده لشکر تهران بود، از جمله پروژه های مطالعاتی این تیم بوده و گرفتن خاطرات او از انقلاب و جنگ و بعد از جنگ، از جمله دغدغه های این تیم بود.

بنا به گفته گلعلی بابایی، آنها در صدد بودند تا همه خاطرات و تجربیات او را ثبت و ضبط کنند و مدت های طولانی جلسات منظمی با حسین بهزاد در دفتر نشر ۲۷ داشت و او به تدریج خاطرات خودش از تولد تا انقلاب و جنگ را بیان می کرد و ولی شهید، در حضور مداوم در مدت ۳ سال آخر عمر در سوریه و حجم مشغله هایی که در جنگ با داعش و کشور سوریه به عهده داشت، این خاطرات نیمه کاره باقی ماند و فرصت نشد که روایت زندگی اش را تکمیل کند و روایت وی از سال ۱۳۶۴ به بعد ناتمام ماند. بهزاد سالها روی بخشهایی از مصاحبات که گرفته بود، کار کرد و موفق شد که بخش اول خاطرات شهید همدانی را در زمان حیات او منتشر کند. نخستین کتاب خاطرات سردار همدانی، با نام «تکلیف است برادر» را حسین بهزاد در سال ۱۳۸۴ در ۴۸۶ صفحه منتشر کرد:

۱

۱ـ تکلیف است برادر: انقلاب، کردستان، جبهه جنوب به روایت فرمانده بسیجی حسین همدانی، حسین همدانی، به اهتمام: حسین بهزاد، غنچه و فرهنگسرای پایداری، تهران، اول، ۱۳۸۴، رقعی، ۴۸۶ صفحه.

آنچه در عنوان این کتاب خودنمایی می کرد، روحیه بسیجی و شهید بود که راضی به درج درجه نظامی و عنوان سردار نشد و به عنوان «فرمانده بسیجی» بسنده کرد. در این کتاب، به وقایع پیروزی انقلاب اسلامی، درگیری های کردستان در دو سال ابتدای انقلاب، و بخشهای کوتاهی از جنگ تحمیلی و حضور در دو جبهه غرب و جنوب پرداخته است.

ویراست جدید این کتاب، با نام «مهتاب خین» در سال ۱۳۸۹ در ۹۹۲ صفحه منتشر شد و مشخصات کتابشناسی آن به این ترتیب بود:

۳

۲ـ مهتاب خین: انقلاب، کردستان و دفاع مقدس به روایت فرمانده بسیجی حسین همدانی، حسین بهزاد، به سفارش: سازمان حفظ و نشر ارزشهای دفاع مقدس و بسیج، نشر: فاتحان، تهران، اول، اردیبهشت ۱۳۸۹، ۹۹۲ص، وزیری، گالینگور.

این کتاب مورد اقبال مردم و نیروهای انقلابی قرار گرفت و چاپ های متعددی شد و در نمایشگاه کتاب در زمره کتاب های پرفروش دفاع مقدس قرار گرفت. در سال ۱۳۹۰ به چاپ هفتم رسید. در سال ۱۳۹۳ به چاپ یازدهم رسید و تعداد صفحات آن در آن چاپ، به ۱۰۸۸ صفحه افزایش یافت.

این کتاب به خاطرات سردار همدانی از ابتدای زندگی تا خرداد سال ۱۳۶۱ و عملیات فتح خرمشهر را در بر می گیرد و حجم زیادی از سالهای جنگ و بعد از آن را در بر نمی گیرد. اطلاعات بسیار نابی از وقایع دفاع مقدس در غرب کشور را در بر دارد در حال ترجمه به انگلیسی توسط مسعود اسعدی است. در این کتاب، به دوران مسئولیت ایشان در گیلان اشاره نشده است. خاطرات بسیار ارزشمندی در این کتاب مندرج است که مستند به اسناد منتشر نشده و منتشر شده ای است که حسین بهزاد به آنها دسترسی داشته است. این کتاب الگوی بسیار خوبی برای تمام کتاب های تاریخ شفاهی دفاع مقدس مستند می تواند باشد. حافظه عجیب و دقیق حاج حسین همدانی در بیان جزییات وقایع انقلاب و جنگ که سی سال پیش از زمان بیان خاطرات بوده، اعجاب برانگیز است. حجم اسناد و اطلاعات خامی که نویسنده به آنها دسترسی داشته و در جلسات مصاحبه ها از اطلاعات و اسناد استفاده کرده و توانسته طراحی درست و دقیقی بکند و سوالات حساب شده و به موقعی دارد که باعث قوت کتاب شده و حجم زیادی مطلب از آن شهید گرفته است. کتاب در مجموع بسیار روان و خواندنی و جذاب است و مخاطب را، بدون اینکه خسته شود، با محتوای کتاب مواجه می کند.

اینکه این کتاب بقیه وقایع جنگ و خصوصا دوران حضور در گیلان را شامل نمی شود، بسیار تاسف برانگیز است. اگر این کتاب، وقایع شهید گیلان را هم در بر می گرفت، چه محتوای ارزشمندی درباره دفاع مقدس گیلان تولید می شد. حیف.

در زمان حیات شهید، یک کتاب دیگر هم درباره وی منتشر شد که مشخصات آن به این ترتیب است:

۲

۳ـ مزد مقاومت: روایت سردار حسین همدانی، به اهتمام: ‌حسین نصرالله زنجانی، بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس، تهران، اول، ۱۳۸۹، پالتویی، ۱۳۲صفحه.

در جلد ۳۲ از مجموعه «فاتحان خرمشهر»، به بازنویسی خاطرات سردار حسین همدانی در موضوع آزادسازی خرمشهر پرداخته شده و نقش ایشان در این رخداد تاریخی از زبان خود ایشان، شرح داده شده است. آزادسازی خرمشهر پس از ۳۴ روز مقاومت مردمی در برابر دشمن و بعد از ۵۷۵ روز اشغال، طی عملیاتی ۲۵ روزه، با عنوان عملیات بیت‌المقدس در سوم خردادماه ۱۳۶۱ صورت گرفت.

کتابهایی که بعد از شهادت حسین همدانی درباره زندگی وی منتشر شده که به این ترتیب می باشند:

۴ـ پیغام ماهی ها: سرگذشت نامه استاد جنگ های نامتقارن محور مقاومت، پرچم دار رشید سپاه حضرت محمد رسول الله صلی الله علیه و آله، شهید حسین همدانی، (ویراست دوم، متن کامل)، گلعلی بابایی، نشر صاعقه، تهران، اول، پاییز ۱۳۹۴، رقعی، گالینگور، ۵۱۲ص.

زندگینامه شهید حاج حسین همدانی از جنگ ایران و عراق تا سال ۱۳۶۴ است و بر اساس فایل های های صورتی مصاحبه های حسین بهزاد با شهید همدانی موجود در آرشیو نشر ۲۷ پیاده شده است. به خاطر عدم وجود مستندات و اتمام فایل مصاحبات شهید همدانی در سال ۶۴، این کتاب هم تا همانجا می باشد و بقیه ناقص است و در پایان کتاب، در حد یکی دو صفحه مسئولیت های را به ترتیب نام برده اند که یکی از آنها فرماندهی لشکر قدس گیلان است. «پیغام ماهی‌ها» که پنجمین جلد از مجموعه کتاب‌های «بیست‌و‌هفت در ۲۷» محسوب می‌شود که این ناشر در شرح حال مستقل ۲۰ فرمانده لشکر محمد رسول الله منتشر کرده است. این کتاب تا پاییز ۱۳۹۵ به چاپ ششم رسید.

۵ـ ابو وهب: سرگذشت نامه تصویری سردار نبردهای نامتقارن محور مقاومت، سرلشگر پاسدار شهید حسین همدانی، به اهتمام: سارا همدانی و سیدحسن شکری، پژوهش و تحقیق: گل‌علی بابایی، نظارت محتوایی: محمدحسن محققی و احسان محمدحسنی و محمود امینی، نشر: صاعقه، تهران، اول، پاییز ۱۳۹۵، ۴۸۰ ص، تمام گلاسه، تمام رنگی. یک کتاب بسیار زیبا و فاخر با کیفیت عالی به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی درباره شهید همدانی است.

۶ـ خداحافظ سالار: خاطرات پروانه چراغ نوروزی همسر سرلشگر پاسار شهید حاج حسین همدانی، سردار حمید حسام، انتشارات: بیست و هفت، تهران، چاپ اول، ۱۳۹۵، ۴۴۸ص. (این کتاب تا پاییز ۱۳۹۹ به چاپ هفتاد و ششم رسید.)

۷ـ ساعت ۱۶ به وقت حلب: روایت هایی از زندگی … سردار سرلشکر شهید حسین همدانی، حسن شکری و زهرا همدانی، نشر صاعقه، تهران، اول، ۱۳۹۵، رقعی، ۲۵۰ص.

۸ـ حدیث حاضر غایب: شهید حسین همدانی به روایت جعفر مظاهری، نویسنده: محسن صیفی کار، سوره مهر، تهران، اول، ۱۳۹۸، ۸۴۰ص، جلد گالینگور، رقعی،  ۸۷۰۰۰ تومان.

۹ـ شناسنامه شهید حسین همدانی، اثر: لیلا موسوی، انتشارات: کتابک، قم، دوم، اسفند ۱۳۹۸، ۱۶ص، ۷۰۰۰ تومان. ( کتاب کودک است.)

متاسفانه خاطرات این شهید بزرگوار از دوران مسئولیت گیلان گرفته نشده و خسارت بزرگی در مسیر معرفی نقش گیلان در دفاع مقدس وارد شده است. لازم است مسئولین سپاه گیلان و سایر نهادهایی که متولی ثبت و ضبط دفاع مقدس گیلان هستند یا سایر نهادهای علمی و فرهنگی و دانشگاهی گیلان، از جمله پژوهشکده گیلان شناسی، دانشگاه گیلان، حوزه هنری گیلان، اداره ارشاد گیلان، بنیاد حفظ و نشر ارزشهای دفاع مقدس گیلان، ستاد کنگره هشت هزار شهید گیلان، بنیاد شهید، و … ، به جای برگزاری برخی کنگره ها و همایش هایی که فایده ای جز دادن  گزارش کار ندارند، در چاپ و نشر کتاب درباره سردار همدانی، اقدام کنند. تلاش کنند تا این خلا به پر شود و کتابی مفصل و مستند و علمی درباره نقش این شهید در دفاع مقدس گیلان بنویسند و منتشر کنند. برای این کار لازم است درباره شهید همدانی یک پروژه تعریف کنند و آن را به یک نویسنده و محقق توانا واگذار کنند. دوستان و نزدیکان و فرماندهان گیلانی و همدانی از جمله سردار جعفر مظاهری، جانشین وی در لشکر قدس، مصاحبه بگیرند و همچنین از آرشیو تصاویر و اسناد موجود در لشکر گیلان نیز و نامه ها و مکاتبات آن دوره را در این کتاب گرداوری و منتشر کنند و تولید جدیدی را در عرصه دفاع مقدس گیلان باز کنند و ابعاد نویی از نقش مردم گیلان عرضه شود.

 

 

ارسال دیدگاه

enemad-logo