مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - Thursday 18 Apr 2024
محتوا
شهید محمود حسرتی معاف؛ شهید پیشگام + تصاویر

شهید محمود حسرتی معاف؛ شهید پیشگام + تصاویر

قربان صحرائی چاله‌سرائی
شهید محمود حسرتی معاف، حدود پنج ماه قبل از آغاز جنگ تحمیلی رژیم بعثی عراق علیه جمهوری نوپای اسلامی ایران به تاریخ ۱۳۵۹/۰۲/۱۶، زمانی که هنوز بیش از بیست بهار از عمر شریفش را سپری نکرده بود و در عنفوان جوانی قرار داشت، در درگیری‌های گروهک معاند کومله و دمکرات در بانه کردستان به شهادت رسید و نام مبارکش را در تاریخ مبارزات اسلامی منطقه ماسال و شاندرمن به عنوان «شهید پیشگام» ثبت کرد.

دوشنبه 25 اکتبر 2021 - 08:06

قربان صحرائی چاله‌سرائی

 

شهید «محمود حسرتی معاف»، فرزند مرحوم گل‌برار حدود پنج ماه قبل از آغاز جنگ تحمیلی رژیم بعثی عراق علیه جمهوری نوپای اسلامی ایران به تاریخ ۱۳۵۹/۰۲/۱۶، زمانی که هنوز بیش از بیست بهار از عمر شریفش را سپری نکرده بود و در عنفوان جوانی قرار داشت، در درگیری‌های گروهک معاند کومله و دمکرات در بانه کردستان به شهادت رسید و بدین ترتیب نام مبارکش را در تاریخ مبارزات اسلامی ـ مردمی منطقه ماسال و شاندرمن به عنوان «شهید پیشگام» ثبت و ضبط کرد.

پیکر پاک این «شهید پیشگام» به مدت ۴۱ سال به عنوان جاویدالاثر در محل شهادت باقی ماند تا اینکه اخیرا تفحص شد.

خبر پیدا شدن پیکر مطهر شهید حسرتی و شناسایی هویت وی از طریق DNA ، در ایام رحلت رسول رحمت و مهر، حضرت خاتم الانبیاء (ص) و شهادت غریب بقیع امام حسن مجتبی علیه‌السلام از طریق مسئولان مربوط به اطلاع خانواده‌ صبورش رسید.

اعلان عمومی بازگشت پیکر شهید حسرتی، یکبار دیگر حال و هوای شهر را به دوران دفاع مقدس سیر داد و رنگ و بوی خیابانها و حسینیه ها و برخی از مساجد شهر، عطر ایثار و شهادت به خود گرفت.

محمود گرچه دیر آمد ولی آمد و به چهل و یک سال انتظار پایان داد. به همین خاطر مردم دو شهر شاندرمن و ماسال خود را برای استقبال از فرزند شهید شهر آماده کردند تا گرد و غبار ۴۱ ساله را از تن مسافر خسته و خاک آلود خویش بزدایند.

بدین‌ترتیب سرانجام شهید مظلوم و غریب، محمود حسرتی معاف، پس از گذشت ۴۱ سال از شهادتش در سالروز شهادت حضرت ثامن الحجج امام رضا علیه‌السلام به تاریخ پنج‌شنبه ۱۴۰۰/۰۷/۱۵ علاوه بر رشت، در دو شهر ماسال و شاندرمن و نهایتا  در زادگاهش، روستای «معاف» شاندرمن، عزتمندانه و به شکل بسیار باشکوهی بر دستان مردم ولایت‌مدار شهرستان تشییع و در محوطه مسجد شهید بهشتی روستای معاف در یادمانی که سالها پیش برای ایشان احداث شده بود و در آغوش مادر چشم‌انتظارش، مرحوم «گلتاج حیدری» به خاک سپرده شد.

از مراسم تشییع شهید محمود حسرتی معاف، تصاویری را ثبت و ضبط نمودم که برای درج در رنگ ایمان محترم و ثبت در تاریخ مبارزات اسلامی و مردمی استان گیلان، به خصوص همگامی شهرستان ماسال و شاندرمن با سایر نقاط گیلان در این مبارزات و پیشتازی آنان، به نگاه مخاطبان و پژوهشگران محترم فرهنگ جهاد و ایثار و شهادت هدیه می‌کنم.

 

 

 

 

 

ارسال دیدگاه

enemad-logo