مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - Friday 29 Mar 2024
محتوا
شهید آیت الله مدرس: ضدیت و محاربه با آقای میرزا کوچک خان، مساعدت با کفر و معاندت با اسلام است

شهید آیت الله مدرس: ضدیت و محاربه با آقای میرزا کوچک خان، مساعدت با کفر و معاندت با اسلام است

حقیر، از آقای میرزا کوچک خان و از اشخاصی که صمیمانه و صادقانه با ایشان هم‌آواز بودند، نیت سوئی نسبت به دیانت و صلاح مملکت نفهمیدم، بلکه جلوگیری از دخالت خارجه و نفوذ سیاست آنها در گیلان، عملیاتی بوده بس مقدس، که بر هر مسلمانی لازم. خداوند همه ایرانیان را توفیق دهد که نیّت و عملیات آنها را تعقیب و تقلید نماید…

شنبه 20 نوامبر 2021 - 14:29

شهید آیت الله سیدحسن مدرس، بزرگترین مجتهد پایتخت در اواخر قاجار و اوایل پهلوی بود که علاوه بر مرجعیت دینی مردم، نقش پررنگی در رهبری مبارزات ضداستعماری و ضداستبدادی مردم ایران ایفا کرد و در همین راه نیز به شهادت رسید. ایشان از علمای حامی نهضت جنگل و هئیت اتحاد اسلام گیلان از آغازین لحظات تاسیس آن و از مرتبطین با میرزا کوچک جنگلی بودند و این حمایت‌ها در طول دوران هفت ساله نهضت پابرجا بود. مردم پایتخت طی استفتای مکتوبی در جمادی‌الثانی سال ۱۳۳۸ق (اسفند ۱۲۹۸) از ایشان درباره نهضت جنگل و مبارزات میرزا کوچک جنگلی و حکم پیوستن به مجاهدین جنگل سوال پرسیدند. ایشان به این استفتاء، پاسخی ماندگار دادند که حاوی نگاه ایشان به نهضت و سلامت و صحت مسیر نهضت است. گفتنی است این استفتا زمانی صادر شده که پنج سال از اغاز نهضت جنگل در سال ۱۳۳۳ق گذشته بود.

تصویر فتوای آیت الله سیدحسن مدرس در حمایت از نهضت جنگل و میرزاکوچک

 

سوال:

آیا محاربه با جمعیتی که پنج سال است به نام اتحاد اسلام و جنگلی‌ها در حدود گیلان قیام کرده و عملا خودشان را به تمام اهالی ایران معرفی نموده و جز حفاظت نوامیس اسلامی و خواست استقلال مملکت و دفاع از دشمنان ایران و اسلام و قطع نفوذ و مداخلات ظالمانه و تعدیات جابرانه اجانب، مقصد و مقصودی نداشته و ندارند، و تنها جمعیتی که در تحت تاثیرات دیگران نبوده، فقط به قوای مادی و معنوی ایرانی اتکا و احتکال داشته و حقیقتاً موجب افتخار و شرافت ایران و ایرانی است، چه صورت دارد؟ آیا محاربین با این جمعیت، در حکم محاربت و محاربه با امام زمان (ع) خواهد بود؟ حکم الله را بیان نمایید.

جواب:

بسم الله الرحمن الرحیم

حقیر، از آقای میرزا کوچک خان و از اشخاصی که صمیمانه و صادقانه با ایشان هم‌آواز بودند، نیت سوئی نسبت به دیانت و صلاح مملکت نفهمیدم، بلکه جلوگیری از دخالت خارجه و نفوذ سیاست آنها در گیلان، عملیاتی بوده بس مقدس، که بر هر مسلمانی لازم. خداوند همه ایرانیان را توفیق دهد که نیّت و عملیات آنها را تعقیب و تقلید نماید. پُر واضح است که طرفیت و ضدیت و محاربه با همچه جمعیتی، مساعدت با کفر و معاندت با اسلام است.

فی شهر جمادی‌الثانی ۱۳۳۸

سیدحسن المدرس (جای مهر: سیدحسن بن اسمعیل طباطبائی)

 

 

منبع: قیام جنگل: یادداشتهای میرزا اسماعیل جنگلی خوهرزاده میرزاکوچک خان، با مقدمه و کوشش: اسماعیل رائین، جاویدان، تهران، اول، ۱۳۵۷،‌ ص۴۷

ارسال دیدگاه

enemad-logo