مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - Friday 29 Mar 2024
محتوا
پیام آیت الله حاج شیخ عباس محفوظی به یادواره روحانی مجاهد میرزاکوچک جنگلی در قم

پیام آیت الله حاج شیخ عباس محفوظی به یادواره روحانی مجاهد میرزاکوچک جنگلی در قم

به مناسبت برگزاری نشست علمی بازکاوی نهضت جنگل در قم، پیامی از طرف آیت الله حاج شیخ عباس محفوظی دام ظله صادر شد که متن آن چنین است:

شنبه 11 دسامبر 2021 - 15:22

در یکصدمین سالگرد شهادت عالم مجاهد، میرزاکوچک جنگلی، همایش «نهضت جنگل؛ مینیاتوری از جمهوری اسلامی» با هدف بازکاوی ابعاد دینی و سیاسیِ «نهضت اسلامی جنگل» در روز پنج شنبه ۱۸ اذر ۱۴۰۰ در دانشگاه معارف اسلامی شهر مقدس قم برگزار شد

در این مراسم، پیامی از طرف آیت الله حاج شیخ عباس محفوظی دام ظله صادر شد که متن آن چنین است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

در تاریخچه مبارزات آزادیخواهانه مردم ایران،  قیام میرزا کوچک خان جنگلی از جمله نهضت هایی است که بسیار شاخص و تاثیرگذار است. نهضت جنگل یکی از پر افتخارترین حرکت هایی بود که در تاریخ معاصر ایران برای مقابله با مسند نشینان مستبد حکومت مرکزی و مبارزه با مستکبران خارجی با اندیشه اسلامی و ضد استعماری شکل گرفت. شیخ یونس معروف به میرزا کوچک طلبه درس خوانده و فهیم و خوش نامی که آینده درخشانی در امور حوزوی و روحانیت داشت، رهبر این نهضت جنگلی بود. مردی که دلش چون دریا و فکرش بسی بلند بود. نهضت جنگل نیز مانند انقلاب مشروطیت، قصه پر غصه ای در دل و جان و ذهن ایران و ایرانی گردید؛ اما خاطره رشادت و دلاور مردی، آزادگی و میهن دوستی میرزا کوچک، در همیشه تاریخ خواهد ماند. میرزا کوچک خان به عنوان یک نهضت بین المللی می تواند الگویی برای جهان اسلام باشد و تفکر او باید در جامعه امروز ما جاری و ساری باشد، چون قیام او عدالت جویی و دفع سمتگری و بیگانه ستیزی بود. لذا میرزا کوچک در زمان خویش، یاران روسی، آلمانی، اتریشی و حتی انگلیسی داشت. لذا خود میرزا در بیانیه ای در آغاز مبارزه علنی با استبداد و استعمار می نویسد: «ما قبل از هر چیز طرفدار استقلال ایران هستیم و با دولت ایران دوستیم و با دشمن این آب و خاک با تمام خصومت دشمن …»

شناخت شخصیت ها بویژه رهبران نهضت ها برای درک تحولات تاریخی اجتماعی و سیاسی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. برهمین اساس جایگاه میرزا به عنوان رهبری که با نگاه عمیق و دقیق تحولات را می دانست و دشمن را کاملا می شناخت و مشهود است. در اینجا ذکر خاطره ای از آیت الله العظمی بهجت (ره) برای شاهد عرضم اشاره می کنم. ایشان فرمودند : « نماینده دولت انگلیس به میرزا کوچک خان می گویند: دولت انگلیسی طمع ارضی در ایران ندارد ولی منافعی دارد که نمی تواند چشم پوشی کند، اگر آماده ای منافع انگلیس را تامین کنی سلطنت کن. ولی میرزا قبول نکرد.»

نماینده انگلیس گفت من می روم و ۱۴ روز در کلکته هند هستم فکر کن اگر رایت عوض شد بمن اطلاع بده، اگر قبول نکردی انگلیس دست بردار نیست و رذل ترین مردم را مسلط بر مردم ایران می کند میرزا پس از رفتن وی می گوید: «کدام شیر پاک نخورده ای را اگر بیاورند و این معاهده را با او انجام دهند» که منظور ایشان رضا خان است و بعدها این معامله را با رضاخان انجام دادند.

روح آزادگی و سلحشوری و تبلور مهربانی با دریای شجاعت از میرزا کوچک خان، بزرگمردی بیدارگر ساخته بود که از دردها و رنج ها و اندوه و محن هم وطنان، برتار جان خسته اش زخمه می زد.

یاد نهضت جنگل همواره در قلب ایرانیان و همه آزادمردان جهان ماندگار است.

روحش شاد و روانش مشمول غفران و رحمت ایزدی باد.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

قم المقدسه

عباس محفوظی

۱۴ آذر ۱۴۰۰

ارسال دیدگاه

enemad-logo