مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - Friday 29 Mar 2024
محتوا
نشست بازخوانی استکبارستیزی روحانیت در نهضت میرزا کوچک جنگلی برگزار شد + تصاویر

نشست بازخوانی استکبارستیزی روحانیت در نهضت میرزا کوچک جنگلی برگزار شد + تصاویر

نشست یک روزه «بازخوانی استکبار ستیزی روحانیت و مقاومت اسلامی در نهضت میرزا کوچک جنگلی» در صبح روز پنجشنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۰، از ساعت هشت تا ۱۲ در تالار مجتمع دارالولایه، در منطقه جمکران در شهر مقدس قم برگزار شد.

پنج‌شنبه 16 دسامبر 2021 - 15:25

نشست یک روزه «بازخوانی استکبار ستیزی روحانیت و مقاومت اسلامی در نهضت میرزا کوچک جنگلی» در صبح روز پنجشنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۰، از ساعت هشت تا ۱۲ در تالار مجتمع دارالولایه، در منطقه جمکران در شهر مقدس قم برگزار شد. در این نشست پیام آیت الله العظمی حسین نوری همدانی، آیت الله العظمی عباس محفوظی و حضرت آیت الله عبدالله خائفی گیلانی قرائت شد. این همایش به همت دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، آیت الله رمضانی گیلانی و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گیلان، حجت الاسلام سعید مهدوی، و در صبح روز پنجشنبه ٢۵ آذرماه ١۴٠٠ در شهر مقدس قم، جمکران، مجتمع دارالولایه انجام شد و چند تن از نمایندگان جنبش‌های مقاومت اسلامی در عرصه بین‌الملل خصوصا یمن، لبنان، عراق، الجزایر، بحرین، نیجریه و… سخنرانی کردند.

این برنامه با استقبال طلاب و فضلای گیلانی و غیر گیلانی حوزه علمیه قم مواجه شد و علما و فضلا و مسئولین گیلان، از جمله استاندار گیلان، نمایندگان مجلس، حجت الاسلام روح الله حریزاوی، قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی کشور و… در آن حضور داشتند.

در ابتدا، فیلم گزارشی از نشست بازخوانی استکبارستیزی روحانیت و مقاومت اسلامی در نهضت میرزا کوچک جنگلی را می بینیم.

 

 

این برنامه با پخش سرود ملی جمهوری اسلامی و تلاوت قرآن مجید توسط حجت الاسلام و المسلمین معتمدی، قاری ممتاز گیلانی، آغاز شد.

 

حجت الاسلام مهدوی: میرزا کوچک خان جنگلی به دنبال عزت امت اسلام بود

در ابتدای این همایش حجت الاسلام و المسلمین سعید مهدوی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گیلان به عنوان میزبان جلسه سخن را آغاز کرد و با اشاره به ضرورت تعظیم شعائر الهی اظهار کرد: ذکر شهدا و اولیای الهی از جمله شعائر الهی است، چون می تواند به نسل ما هویت دهد و چنین کاری بسیار ضرورت دارد.

حجت الاسلام و المسلمین سعید مهدوی ادامه داد: خصیصه اولیای الهی، غریب بودن است و میرزا کوچک خان غریب بود، او در دوران حاکمان سست عنصر که دشمن بر ایران تسلط یافت، به پا خاست و قیام کرد.

وی افزود: میرزا کوچک خان می تواند برای طلاب دینی الگو باشد، مقام معظم رهبری جملات نابی در خصوص میرزا کوچک خان فرمودند، از جمله این که میرزا کوچک خان توانست مینیاتوری از جمهوری اسلامی ایران را در رشت مستقر کند.

مهدوی با اشاره به ویژگی های میرزا کوچک خان اظهار کرد: این شخصیت از سلسله مجاهدان اسلام الگو گرفت و به امام حسین(ع) تأسی کرد، میرزا کوچک خان به دنبال عزت بود و امت اسلام برای این شخصیت، اهمیت داشت.

وی ادامه داد: هر چه از تاریخ بگذرد و پرده های معاصرت و حجاب کنار برود، اولیای الهی تجلی بیشتری پیدا می کنند.

 

آیت الله نوری همدانی: تجربه میرزا کوچک خان در زمینه استکبارستیزی، الگویی برای جریان‌های مقاومت است

در این نشست، پیام آیت الله العظمی حسین نوری همدانی، از مراجع تقلید شیعه، قرائت شد که متن کامل آن به شرح زیر است:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ

الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ الصَّلَاهُ وَ السَّلَامُ عَلَی سَیِّدِنا وَ نَبِیِّنَا أَبِی ‌الْقَاسِمِ المصطفی مُحَمَّد وَ عَلَی أهلِ بَیتِهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ سیَّما بَقیَّهَ اللَّهِ فِی الأرَضینَ.

با سلام و تحیت به آن مجمع محترم که به عنوان بزرگداشت مجاهد نستوه مرحوم میرزا کوچک جنگلی در حال برگزاری است.

یکی از وظائف مهم حوزه‌های علمیه شناختن مفاخر روحانیت که برای برقراری حکومت اسلامی در طول تاریخ مجاهدت نموده‌اند و در این مسیر زحمات فراوانی را متحمل گشته‌اند، علماء همیشه در عرصه حاکمیت دین با ابزارهای مختلفی به میدان آمده‌اند و در این راه از جان خود گذشتند، گاهی با قلم در مواردی با بیان زمانی هم قیام مسلحانه را تشخیص داده‌اند و مصداق بیان امام صادق علیه السلام: «عُلَمَاءُ شِیعَتِنَا مُرَابِطُونَ بِالثَّغْرِ الَّذِی یَلِی إِبْلِیسَ وَ عَفَارِیتَهُ یَمْنَعُونَهُمْ عَنِ الْخُرُوجِ عَلَی ضُعَفَاءِ شِیعَتِنَا وَ عَنْ أَنْ یَتَسَلَّطَ عَلَیْهِمْ إِبْلِیسُ وَ شِیعَتُهُ النَّوَاصِبُ أَلَا فَمَنِ انْتَصَبَ لِذَلِکَ مِنْ شِیعَتِنَا کَانَ أَفْضَلَ مِمَّنْ جَاهَدَ الرُّومَ وَ الْخَزَرَ أَلْفَ أَلْفِ مَرَّهٍ لِأَنَّهُ یَدْفَعُ عَنْ أَدْیَانِ مُحِبِّینَا وَ ذَلِکَ یَدْفَعُ عَنْ أَبْدَانِهِمْ‏». ( بحارالأنوار، ج‏۲، ص۵) بودند.

این علماء بزرگ ما بودند که بعد از پیامبر خاتم، حضرت رسول اکرم محمد بن عبدالله (صلی الله علیه و آله وسلم) و ائمه معصومین (علیهم‌السلام) هدایت مردم را برعهده گرفتند و همچون ستاره درخشانی ظهور کردند و نقش خود را که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) برای آنها ترسیم نمود عملی ساختند: «إنّ مَثَلَ العُلَماءِ فی الأرضِ کمَثَلِ النُّجومِ فی السَّماءِ یُهتَدی بِها فی ظُلُمات البَرِّ و البَحرِ ، فإذا طُمِسَت أوشَکَ أن تَضِلَّ الهُداهُ» (بحار الانوار، ج۲، ص۲۵)

و باید توجه داشت این علماء بودند عرصه تعلیم و تربیت را با جهاد و شهادت توأمان کردند و در مقابل جباران و مستکبران موضع گیری صحیح و اسلامی داشته‌اند و مانند مشعلی راه زندگی انسان‌ها را روشن نمودند و این موضوع در طول تاریخ اساسی ترین کار علماء راستین بوده‌است.

و در یکصد و پنجاه سال اخیر حضور روحانیت در رأس قیام علیه استبداد و استعمار و استکبار بیشتر بوده تا جایی که هر نهضت و قیام اسلامی صورت می‌گیرد در رأس آن یک روحانی شجاع قراردارد. مرحوم میرزا کوچک خود در یک خانواده روحانی و متدین متولد می‌شود و تحصیلات دینیه را در مدرسه علمیه جامع رشت آغاز می‌کند و تحت اشراف مرحوم آیت‌الله ضیابری که ایشان از شاگردان مرحوم آیت‌الله العظمی آخوند خراسانی بود قرار می‌گیرد و در واقع علاوه بر بهره‌مندی علمی، شخصیت انقلابی و سیاسی میرزا نیز تحت تأثیر این استاد خود بوده است به حدی که در نوجوانی در مدرسه علمیه محل تحصیل، طلاب جوان را با مسائل سیاسی آشنا می‌کند و آمادگی برای قیام را اعلام می‌دارد.

میرزا سپس به قزوین که در آن زمان حوزه پر رونقی بود می‌رود و سپس در مدرسه محمودیه تهران ادامه تحصیل داد و مراحل علمی خود را طی می‌کند بعضی نام او را در زمره شاگردان میرزای شیرازی ذکر کرده‌اند اما مدرک درستی در دسترس نیست، اما آنچه مهم است ایشان مراحل حوزوی را طی نمود در یکصد و پنجاه سال اخیر معمولاً قیام ها در رأسش یک روحانی بوده است و قیام میرزا نیز یک حرکت تاریخی در نهضت روحانیت است که برای انقلابیون بعد از آن به عنوان یک مشعل بوده که از آن می‌توان بعنوان یک الگوی ارزنده نام برد.

شخصیتی که حرکتش مبتنی بر اسلام بود و تا حد امکان می‌خواست قیام خود را بر این اساس انجام دهد. روحیه استبداد ستیزی میرزای کوچک کم نظیر است و در شرایطی که یا باید متکی به انگلستان باشد و یا به روسیه و شوروی ولی او دست رد به هردو می‌زند و با هردو مقابله می‌کند.در جریان مشروطه و فتح تهران نقش آفرینی دارد؛اما بعد از انحراف فاتحان، به رشت برمی‌گردد و مدتی نیز تبعید و یا تحت نظر واقع می‌شود که به واسطه یکی از علماء همان منطقه مشکلات تا حدودی رفع می‌شود اما بعد از جریان شیخ فضل الله نوری حرکت میرزا کوچک جلوه بیشتری دارد.

از جریان مشروطه تا آمدن رضا خان حرکت‌ها و قیام‌هایی اتفاق افتاد و شخصیت‌هایی وارد میدان شدند از جلمه شیخ محمد خیابانی در تبریز، یا محمدتقی خان پسیان در مشهد اما موضوع جنگل، ویژه بود از جهت مردمی بودنش و قیام مسلحانه کردن و در نهایت تشکیل یک حکومت در یک محدوده خاص، بر این اساس موضوع نهضت جنگل یک موضوع ویژه و شخصیت خود میرزا کوچک نیز دارای اهمیت و جای کارکردن دارد که لازم است فضلاء محترم در این امر تحقیق و پژوهش داشته باشند و در این ایام که هفته پژوهش است بر پژوهشگران و محققان و اصحاب قلم لازم است که جریانات تاریخی مبارزه با استکبار و استعمار خصوصاً در حوزه روحانیت ورود پیدا کنند و آثاری برای اطلاع مردم جمع‌آوری کنند.

امروز نیز با اوضاعی که در جهان؛ خصوصاً در جهان اسلام و حوادثی که در یمن، بحرین، لبنان، عراق، افغانستان، سوریه و دیگر کشورهای اسلامی می‌بینیم و فتنه انگیزی استکبار و غرب در آنجا به مسلمانان لطمه وارد می کند، افکار و حرکت میرزا کوچک الگویی مناسب در استکبار ستیزی و دفاع از اسلام برای گروه های مقاومت می باشد.

در پایان لازم می‌دانم از همه عزیزانی که در برگزاری این جلسه محترم تلاش نمودند خصوصاً مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام و دبیر کل محترم آن آیت‌الله آقای رمضانی که الحمدلله از شخصیت‌های موفق می‌باشند و سازمان تبلیغات اسلامی تشکر نمایم و توفیق همگان را از خداوند متعال خواستارم.

حسین نوری همدانی

۱۴۰۰/۹/۲۳

 

آیت الله محفوظی: رشادت، دلاوری و میهن دوستی میرزا کوچک خان همیشه در تاریخ خواهد ماند

در این همایش، پیام آیت الله العظمی عباس محفوظی، از مراجع تقلید شیعه، به شرح زیر قرائت شد:

بسم الله الرحمن الرحیم

در تاریخچه مبارزات اسلامی مردم ایران، قیام میرزا کوچک خان جنگلی از جمله نهضت هایی است که بسیار شاخص و تاثیرگذار است. نهضت جنگل یکی از پر افتخارترین حرکت هایی بود که در تاریخ معاصر ایران برای مقابله با مسند نشینان مستبد حکومت مرکزی و مبارزه با مستکبران خارجی با اندیشه اسلامی و ضد استعماری شکل گرفت. شیخ یونس معروف به میرزا کوچک طلبه درس خوانده و فهیم و خوش نامی که آینده درخشانی در امور حوزوی و روحانیت داشت، رهبر این نهضت جنگلی بود. مردی که دلش چون دریا و فکرش بسی بلند بود. نهضت جنگل نیز مانند انقلاب مشروطیت، قصه پر غصه ای در دل و جان و ذهن ایران و ایرانی گردید؛ اما خاطره رشادت و دلاور مردی، آزادگی و میهن دوستی میرزا کوچک، در همیشه تاریخ خواهد ماند. میرزا کوچک جنگلی به عنوان یک روحانی مجاهد و اسلامخواه می تواند الگویی برای جهان اسلام باشد و تفکر او باید در جامعه امروز ما جاری و ساری باشد، چون قیام او عدالت جویی و دفع ستمگری و بیگانه ستیزی بود.

در اینجا ذکر خاطره ای از آیت الله العظمی بهجت (ره) برای شاهد عرضم اشاره می کنم. «ایشان فرمودند : «نماینده دولت انگلیس به میرزا کوچک خان می گویند: دولت انگلیسی طمع ارضی در ایران ندارد ولی منافعی دارد که نمی تواند چشم پوشی کند، اگر آماده ای منافع انگلیس را تامین کنی سلطنت کن. ولی میرزا قبول نکرد.»

نماینده انگلیس گفت من می روم و ۱۴ روز در کلکته هند هستم فکر کن اگر رایت عوض شد بمن اطلاع بده، اگر قبول نکردی انگلیس دست بردار نیست و رذل ترین مردم را مسلط بر مردم ایران می کند میرزا پس از رفتن وی می گوید: «کدام شیر پاک نخورده ای را اگر بیاورند و این معاهده را با او انجام دهند» که منظور ایشان رضا خان است و بعدها این معامله را با رضاخان انجام دادند.»

آزادگی، سلحشوری، مجاهدت، غیرت دینی و مردمداری، در طول زندگی سراسر مجاهدت سردار شهید جنگل او را به عنوان یک مشعل فروزان مقابله با استعمار و استثمار مطرح کرده است.

ضمن تشکر از دست اندرکاران برگزاری «نشست بازخوانی استکبار ستیزی روحانیت و مقاومت اسلامی در نهضت میرزاکوچک جنگلی» در قم، یاد رشادتهای سردار جنگل و سلحشوران نهضتش را گرامی میدارم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

قم المقدسه

 

آیت الله خائفی: شهید میرزا کوچک، ستاره ای بود که در جهان اسلام درخشید

حضرت آیت الله عبدالله خائفی گیلانی، عضو جامعه مدرسین حوزه قم، پیام مکتوبی در بزرگداشت میرزا کوچک جنگلی و نهضت جنگل برای همایش میرزا کوچک جنگلی صادر کردند. متن کامل پیام ایشان به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

والصلاه والسلام علی محمد و آله الطاهرین. «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّهَ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَیَقْتُلُونَ وَ یُقْتَلُونَ وَعْدًا عَلَیْهِ حَقًّا فِی التَّوْرَاهِ وَ الْإِنْجِیلِ وَالْقُرْآنِ».

آیه شریفه با محتوای عالی جهادی با اصول کلی و مصالح وجودی، با رسالت [و] در بردارنده براهین عقلیه پیام آور دین جهانی اصیل، قیّم، خالص، ابدی، متوجه به سوی غایات حقه و اغراض صحیحه، منسوب به مبداء اعلی و نور مطلق واجب الوجود، «ذَٰلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ»، الا لله دین الخالص، نازل بر عقول فعال و قابل تجلی نور الهی، «وَ لِکُلٍّ وِجْهَهٌ هُوَ مُوَلِّیهَا»، با نور وصول بذات حق تعالی درخشید، دین زمینه ساز معرفت نفس، معرفت الله، معرفت رسالت و آخرت و ولایت، ارتقاء و رشد انسانها است، دین قرین عشق غریزی، برهان عقلی حقیقی و شهود کشفی است.

اکنون سخن از جهاد است، جهاد همراه با ایمان به خدای متعال، رسالت و ولایت، و آخرت، با ایمان به وحدانیت ذات واجب الوجود، به وحدانیت صفات و افعال حق تعالی، لا شریک له لا فی ذاته، و لا فی صفاته، و لا فی افعاله، با ایمان به اینکه عالم هستی مستقل بالذات نیست، در وجودش بی نیاز از نور فیض باری تعالی نیست، نه در حفظش و نه در بقائش، با ایمان به اینکه بگوید:

مَتی غِبتَ؟

کی رفته ای ز دل که تمنا کنم تو را            کی بوده ای نهفته که پیدا کنم تو را

رجالی جهادی، فانی در ذات حق تعالی خود را مغلوب در لطف و نور و فیض بی نهایت حق تعالی می بیند. در انحاء مشاهدات تجلیات فیض حق تعالی را مشاهده می کنند. دارای معارف عقلیه، روح شان را جهادشان بالا برد «إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ» :

شهید میرزا کوچک، قدس الله سره الشریف، ستاره ای بود در جهان اسلام درخشید، روحانی شهیدی بود سرگشته بر روی جمال حق تعالی و نور مطلق و فیض بی نهایت او.

دل و جانش را حب دیدار و لقاء حق تعالی فرا گرفته بود. او لحظه ای در برابر ظلم و ستمگران آرام نبود. او بالاخره خود را به حق تعالی فروخت. با ارتش سرخ جنگید و بالاخره آن را از پا در آورد و خود نیز به عهدی که با خدای خود داشت وفا نمود. «مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ»[۵] و در راه تجلی بخشیدن به نور مطلق شهید شد و به لقاءالله پیوست. رضوان الله علیه و علی اصحابه الذین جاهدوا فی الله حق جهاده و لهم الجنه.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.

اللهم ارزقنا حلاوه الشهاده فی سبیلک.

عبدالله خائفی

۱۷/۹/۱۴۰۰

آیت الله رمضانی: میرزا کوچک خان عالم به زمانه خود بود و درک و درد دینی داشت

آیت الله رضا رمضانی گیلانی، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، در این مراسم درباره شخصیت میرزا کوچک خان اظهار کرد: این شخصیت، بزرگی از تبار مقاومت بود و ویژگی های فراوانی از جمله درک و درد دینی را داشت.

آیت الله رضا رمضانی ادامه داد: میرزا کوچک خان از ۱۷ سالگی مشغول به تحصیل علوم دینی بود و تا ۲۳ سال به تحصیل اشتغال داشت. او اتحادیه اسلام را تشکیل داد که مجتهدان مسلمی در این اتحادیه حضور داشتند، زمانی در استان گیلان ۳۰ مجتهد مسلم داشتیم که هر کدام، نقش هایی را بر عهده داشتند.

وی افزود: میرزا کوچک خان، روحانی فاضل و عالم به زمانه خود بود که درک و درد دینی داشت، اسلامیت برای میرزا کوچک خان بسیار اهمیت داشت، او از بصیرت سیاسی برخوردار بود و این بصیرت برای عالمان دینی، اهمیت زیادی دارد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) میرزا کوچک خان را دارای روحیه جهادی دانست و تصریح کرد: او تا پایان عمر این روحیه را حفظ کرد و به مقاومت در برابر بیگانگان پرداخت. میرزا کوچک خان به دنبال آرمان حکومت اسلامی بود و از روحیه و تفکر ناسیونالیستی دوری می کرد.

وی ادامه داد: متأسفانه شاهد جفا به میرزا کوچک خان در تاریخ نگاری هستیم و برخی از تعابیر درباره او به کار برده شده است که جای تاسف دارد.

آیت الله رمضانی: افزود: پروفسور کریستین در یکی از کتاب های خود، تعبیری درباره میرزا دارد که میرزا نه تنها در تاریخ یک قهرمان است، بلکه یک الگو است و او در زمانه خود نقش آفرین مهمی بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت فقه اسلامی اظهار کرد: فقه اسلامی نه تنها در مسائل فردی بلکه به مسائل اجتماعی ورود کرده است و به برخی احکام اجتماعی بسیار بیشتر از احکام فردی پرداخته است.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: اگر اسلام می خواهد در جامعه تحقق پیدا کند و نگاه حداکثری به اسلام و نه نگاه حداقلی داشته باشیم، دین در عرصه های اجتماعی و سیاسی باید ظهور و حضور داشته باشد، کسانی که با ادبیات اسلام آشنا هستند، لعن سیاست را درک نمی کنند، بلکه سیاستمداران واقعی، انسان های الهی هستند.

وی افزود: عالمان دینی به عنوان کسانی که می توانند برای جامعه بشری الگو باشند، باید در عرصه مقاومت حضور یابند. آیات فراوانی در زمینه مقاومت و جهاد در قرآن وجود دارد و ۴۰۰ آیه قرآن مربوط به جهاد و مقاومت است. متأسفانه شاهد هستیم برخی می گویند که این آیات باید کنار گذاشته شوند، در حالی که اگر به فلسفه مقاومت از منظر دین توجه کنیم، می بینیم که در آن سلطه گری و کشورگشایی نیست، بلکه جبهه مقاومت برای تحقق کلمه الهی و تحقق نظام توحیدی و مقابله با خودکامگی و زر و زور و تزویر است.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) مقاومت را دارای دلیل عقلی دانست و تصریح کرد: کسانی که جبهه مقاومت را مورد طعن قرار می دهند، ادبیات اولیه اسلام را درک نکرده اند، اگر مقاومت و تئوری مقاومت به درستی در جامعه تعریف می شد، مسلمانان هیچ گاه مورد ظلم قرار نمی گرفتند و مسلمانان همواره در راس بودند.

وی ادامه داد: در هر کشور اسلامی که مقاومت بود، عزت و سرافرازی برای مسلمانان بیشتر ظهور داشت، ولی مسلمانان با کنار گذاشتن مقاومت گرفتار انحطاط در عرصه های مختلف شدند. امام خمینی(ع) تاکید داشتند که اسلام برنامه حکومت داری دارد و کارآمدی این برنامه در عرصه مدرنیته، قابل تحقق است.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم افزود: امام خمینی(ره) از ابتدای نهضت انقلاب اسلامی بر انقلاب تاکید داشتند و حوزه های علمیه باید از لحاظ فقهی، ابعاد مقاومت را مورد مطالعه قرار دهند.

وی استان گیلان را یک استان فرهنگی دانست و تصریح کرد: متاسفانه این استان در طول چهار دهه اخیر به زیرساخت های لازم دست پیدا نکرده است، رهبر انقلاب در دیدار با فرهیختگان گیلان فرمودند که گیلان یکی از استان های ممتاز کشور است.

نماینده گیلان در مجلس خبرگان ادامه داد: تلاش گیلانی ها همواره این بوده است که با ظلم مبارزه کنند، باید محورهای قیام میرزا کوچک خان به لحاظ تاریخی برجسته شود، او با کمترین امکانات قیام خود را شروع کرده و در مقابل ظلم ایستاد.

وی افزود: میرزا مقاومت را در برابر ظالمانی که به دنبال ذلیل و خوار و وابسته کردن ایران بود، انجام داد. او شخصیتی مردمی بود که نهضتی اسلامی داشت، میرزا به دنبال برپا کردن حکومت اسلامی بود و تجزیه طلب نبود.

آیت الله رمضانی بر مطالعه نامه های میرزا کوچک خان تأکید کرد و درباره عوامل شکست او گفت: فریب خوردن برخی از اصحاب میرزا، بی توجهی برخی خواص، ورود نفوذی ها به قیام جنگل از جمله عوامل شکست نهضت میرزا بود. او همواره مورد تهدید قرار داشت و شخصیت غریبی بود.

وی ادامه داد: نیازمند یک کنگره وزین در مورد میرزا کوچک خان هستیم، او از الگوهای مقاومت است و باید مطالعات بیشتری در مورد این شخصیت صورت گیرد.

 

حجت الاسلام حزیراوی: روایت صحیح نهضت جنگل برای نسل کنونی و آیندگان وظیفه ماست

حجت الاسلام روح الله حریزاوی، قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی، در این همایش با اشاره به شخصیت و فعالیت های میرزا کوچک خان اظهار کرد: میرزا از قیام مشروطه درس گرفت، یک جمهوری به وجود آورد و در این زمینه تئوری پرداز بود.

حجت الاسلام روح الله حریزاوی ادامه داد: قیام و ایجاد حس قیام برای خدا در میان مردم عادی از جمله ویژگی های میرزا کوچک خان بود. امام خمینی(ره) هم این گونه بودند، امام راحل بر ادامه انقلاب تاکید شدند، این نگاه برخاسته از تفکر اسلامی بود که در نهضت میرزا کوچک خان ظهور و بروز داشت.

وی افزود: ما به عنوان جامعه روحانیت مسئولیت هاییی بر عهده داریم، مقام معظم رهبری طی سال های اخیر نهضت روایی را از مبلغان مطالبه کردند و گفتند که نیاز به آوینی ها داریم. لذا روایت صحیح نهضت جنگل برای نسل کنونی و آیندگان بر عهده همه ما است.

حزیراوی، مقابله با تحریف نهضت جنگل را ضروری دانست و تصریح کرد: باید نسل قیام را پرورش دهیم، نسل جوان ما باید الگوی خود را بشناسد و به خصوص جوانان گیلان باید با میرزا کوچک خان آشنا شوند و عوامل صعود و شکست نهضت جنگل را بشناسند.

وی بر بازآفرینی مفهوم مقاومت تأکید کرد و دادمه داد: باید درباره افرادی که در ایران و جهان، حرکت مقاومت را پایه گذاری کردند، مطالعه کرد. ارزش والای رهبران مقاومت به خصوص سردار سلیمانی و دیگر شهیدان در نقاط مختلف جهان که اجزای یک پیکره ارزشمند را تشکیل می دهند، بازآفرینی شود، نخبگان باید اندیشه میرزا کوچک خان را با اندیشه شهید سلیمانی و اندیشه دیگر رهبران مقاومت را مورد مقایسه قرار دهند.

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی خاطرنشان کرد: مفهوم گردشگری و قیام و مقاومت در استان گیلان مورد توجه قرار گیرد تا این استان به عنوان قطب گردشگری مقاومت معرفی شود.

***

 

در این بخش جلسه، هفت نفر از نمایندگان جبهه مقاومت اسلامی در منطقه بالای سن رفتند و به ترتیب سخنانی درباره میرزا کوچک جنگلی و ارتباط نهضت های خودشان با نهضت جنگل را بیان کردند: ۱٫ خانم ماجده الجزایری، نماینده انجمن اسلامی دانشجویی الجزایر؛ ۲٫ شیخ هاشم ابوخمسین، نماینده کتائب حزب الله عراق؛ ۳٫ سیدصادق الشرفی، نماینده جنبش انصارالله یمن؛ ۴٫ دکتر مهدی فرخیان، نماینده جنبش امل لبنان؛ ۵٫ دکتر سهیل اسعد، محقق و پژوهشگر آرژانتینی ۶٫ شیخ عبدالله فودیا، نماینده جنبش اسلامی نیجریه؛ ۷٫ شیخ عبدالله صالح، معاون دبیرکل جنبش عمل اسلامی بحرین.

 

ماجده الجزایری، نماینده انجمن اسلامی دانشجویی الجزایر: رشادت‌های میرزا کوچک خان در صفحات تاریخ باقی خواهد ماند

خانم ماجده الجزایری، نماینده انجمن اسلامی دانشجویی الجزایر، اظهار داشت: میرزا کوچک خان حتی بعد از شهادت همه یارانش مقاومت کرد و دشمنان سر او را جدا کردند؛ اما قهرمانی ها و رشادت های او در صفحات تاریخ باقی خواهد ماند.

نماینده انجمن اسلامی دانشجویی الجزایر در این همایش با اشاره به خدمات میرزا کوچک خان اظهار کرد: باید از سیره و زندگی این شهید، درس بگیریم. او در حوزه های علمیه تحصیل کرد و از زمان جوانی خطر استعمار را دریافته بود که این خطر در عرصه های مختلف است و به همین دلیل خود را ملزم به قیام می دانست و اقدام به روشن گری در میان جوانان کرد.

ماجده الجزایری، ادامه داد: میرزا کوچک خان در دوره جوانی شاهد تحولات مختلفی از جمله فتوای تحریم تنباکو و مرگ ناصرالدین شاه بود. او به دنبال دفاع از وطن اسلامی در برابر مستعمران بود و در برابر نیروهای انگلیسی و روسی ایستاد و از روح اسلامی برخوردار بود.

وی افزود: میرزا کوچک خان حتی بعد از شهادت همه یارانش مقاومت کرد و دشمنان سر او را جدا کردند؛ اما قهرمانی ها و رشادت های او در صفحات تاریخ باقی خواهد ماند. میرزا یکی از صدها آزاده ای بود که در برابر استبداد و استعمار در طول تاریخ ایستاد.

نماینده انجمن اسلامی دانشجویی الجزایر با اشاره به تاریخچه این کشور اظهار کرد: مشابه نهضت جنگل، انقلاب های زیادی در الجزایر علیه فرانسوی ها صورت گرفت و در نهایت به انقلاب بزرگ منجر شد و الجزایر با تقدیم یک میلیون و نیم شهید توانست استقلال خود را از فرانسه به دست آورد.

وی ادامه داد: ما در مسیر دو راه هستیم تسلیم یا مقاومت؛ تسلیم در برابر مستکبران آنها را به ظلم و استکبار بیشتری تشویق می دهد. انسان به طبیعت خود، ذلت را نمی پذیرد، آزادگان باید صفوف خود را در برابر آمریکا محکم کنند. در نهایت استکبار شکست خواهد خورد و ارث رسیدن زمین به مستضعفین، وعده الهی است.

 

نماینده کتائب حزب الله عراق: میرزا کوچک خان در عدالت و آزادی “اسوه” است

شیخ هاشم ابوخمسین، نماینده کتائب حزب الله عراق، در این همایش با اشاره به فعالیت های کتائب حزب الله اظهار کرد: این گروه توسط شهید ابومهدی المهندس تشکیل شد و هدف از تشکیل آن، استکبار زدایی است.

شیخ هاشم ابوخمسین، ادامه داد: براساس آیات قرآن، دلایلی همچون کفر، پیروی از هوای نفس، انکار معاد، تکبر و قدرت مادی موجب استکبار می شود، همه این ویژگی ها را در استکبار جهانی شاهد هستیم.

وی افزود: ایران شهیدان زیادی را از میرزا کوچک خان تا سلیمانی در راه مبارزه با استکبار داد، استکبار جهانی به دنبال تحریف اهداف این شهیدان از جمله سردار سلیمانی با ابزارهای تبلیغاتی است.

نماینده کتائب حزب الله عراق به رشادت های میرزا کوچک خان اشاره کرد و گفت: این شهید برای ما در کتائب حزب الله الگو است، شهیدی که اسوه ای در عدالت و آزادی بود.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب فرمودند که جوانان الحشد الشعبی توانستند با مقاومت بر داعش پیروز شوند.

ابوخمیس افزود: ملت ایران قابل شکست نیست، ایران پایگاه اخلاق و روحانیت است و باید ملت های دیگر از ملت ایران الگو بگیرند.

نماینده جنبش انصارالله یمن: میرزا کوچک خان خطر حضور مستکبران را دریافته بود

نماینده جنبش انصارالله یمن با اشاره به خدمات میرزا کوچک خان اظهار کرد: این شخصیت از جمله رهبرانی بود که از بصیرت بهره مند بود و خطر تفکرات و حضور مستکبران را دریافته بود.

سید صادق الشرفی، نماینده جنبش انصارالله یمن، در این همایش با اشاره به خدمات میرزا کوچک خان اظهار کرد: این شخصیت از جمله رهبرانی بود که از بصیرت بهره مند بود و خطر تفکرات و حضور مستکبران را دریافته بود. او با عده قلیلی قیام کرد تا جامعه خود را حفظ کند.

«سید صادق الشرفی» در تحلیل وضعیت کشور یمن گفت: یمن گرفتار حاکمی شد که از بصیرت برخوردار نبود و برای منصب خود دست به دامان دشمن گردید و موجب شد که دشمن جنگی را علیه یمن آغاز کند که هفت سال ادامه دارد و ملت یمن با رهبری حکیم به مقاومت ادامه می دهد.

وی افزود: در یمن در آستانه پیروزی هستیم و هر روز شاهد پیروزی در این کشور می باشیم که این به دلیل رهبری حکیم در یمن است.

 

نماینده جنبش امل لبنان: فهم درست از اسلام ما را به مقاومت رهنمون می‌کند

دکتر مهدی فرخیان، نماینده جنبش امل لبنان اظهار داشت: فهم درست از اسلام ما را به مقاومت رهنمون می کند. این در تکوین نظام هستی است که ما دائما در برابر شر و خیر هستیم و مقاومت مکان و زمان نمی شناسد.

نماینده جنبش امل لبنان در این نشست اظهار کرد: انسان دائما انتخاب گر است و در هیچ لحظه ای از انتخاب بین ظالم و مظلوم و درستی و نادرستی جدا نمی شود، البته خداوند تضمین کرده است که چراغ راه را به ما نشان دهد.

دکتر مهدی فرخیان ادامه داد: امروز جمع شدیم تا از میرزا کوچک خان تجلیل کنیم. در زمانی که میرزا کوچک خان در برابر روسیه در جنگل مبارزه می کرد، مبارزانی در لبنان مقابل فرانسه در حال مبارزه بودند و مرز زیادی بین این رهبران مقاومت شاهد نیستم. در لبنان نیز امام موسی صدر رهبری مقاومت را بر عهده گرفت و در زمان جنگ تحمیلی شاهد حضور جوانان لبنانی در دفاع مقدس بودیم.

افزود: فهم درست از اسلام ما را به مقاومت رهنمون می کند. این در تکوین نظام هستی است که ما دائما در برابر شر و خیر هستیم و مقاومت مکان و زمان نمی شناسد. خداوند وعده چراغ راه به ما داد و شهدا یکی از این چراغ راه هاست.

 

کارشناس مسائل آمریکای لاتین: قیام میرزا کوچک خان مردمی بود

کارشناس مسائل آمریکای لاتین عنوان کرد: عبرتی که از سیره میرزا کوچک خان می توانیم بگیریم، مردمی بودن است و او به عنوان جزئی از مردم قیام کرد.

دکتر سهیل اسعد، محقق و پژوهشگر اهل آرژانتین و کارشناس مسائل آمریکای لاتین، در این همایش با اشاره به ویژگی های مقاومت اظهار کرد: اصل و ریشه مقاومت و حرکت های ضد استکباری، مردم هستند و آنان قیام می کنند.

سهیل اسعد ادامه داد: زمانی که با شخصیت میرزا کوچک خان آشنا شدم، به یاد برخی از شخصیت های مسیحی آمریکای لاتین افتادم که قصه های مشابهی دارند و با مقایسه این دو متوجه شدم که مردمی بودن اهمیت زیادی در این حرکت ها دارد.

افزود: ما به عنوان طلاب دینی باید عنصر مردمی بودن را به عنوان یک واقعیت در زندگی خود نگاه کنیم و ارتباط تنگاتنگی بین روحانیت و مردم وجود داشته باشد که این نیاز به زندگی مردمی روحانیون دارد. روحانیون جزئی از مردم هستند و نباید خط و فاصله ای بین مردم و روحانیت باشد.

وی در پایان گفت: عبرتی که از سیره میرزا کوچک خان می توانیم بگیریم، مردمی بودن است و او به عنوان جزئی از مردم قیام کرد.

 

نماینده جنبش اسلامی نیجریه: میرزا کوچک خان یک مقاوم بزرگ در تاریخ است

نماینده جنبش اسلامی نیجریه گفت:میرزا کوچک خان یک مقاوم بزرگ در تاریخ است، شخصیت های مقاومت همچون میرزا را در آفریقا داریم، اما بسیاری از افراد، آنها را نمی شناسند.

شیخ «عبدالله فودیا»، نماینده جنبش اسلامی نیجریه، در این همایش با اشاره به مساله مقاومت اظهار کرد: مقاومت در طول تاریخ مساله مهمی بوده است و رهبران مقاومت به ما یاد دادند که رسیدن به حیات طیبه راهی جز مقاومت ندارد.

شیخ عبدالله فودیا ادامه داد: ظلم و استضعاف در آفریقا حاکم است و مقاومت باید حرف اول را در این قاره بزند، اما چون دشمن، تحریفات زیادی را در خصوص مقاومت و راه های آنها را مطرح کرده، مساله مقاومت در آفریقا مظلوم است.

وی افزود: میرزا کوچک خان یک مقاوم بزرگ در تاریخ است، شخصیت های مقاومت همچون میرزا را در آفریقا داریم، اما بسیاری از افراد، آنها را نمی شناسند، برخی از این افراد، عالمان دینی بودند که برای برپایی حکومت دینی در قاره آفریقا، قیام کردند، اما دشمنان حقایق را در خصوص این مجاهدان، تحریف کردند.

نماینده جنبش اسلامی نیجریه با اشاره به بی مرز بودن مقاومت اظهار کرد: امام خمینی(ره) فرمودند که به دنبال جبهه جهانی مقاومت هستیم و باید در این راستا با شناخت نمونه های مقاومت در قاره آفریقا برای برپایی جبهه جهانی مقاومت، تلاش کنیم.

وی ادامه داد: جنبش شیخ زاکزاکی برگرفته از تجربه رهبران مقاومت پیشین بوده است.

 

معاون دبیرکل جنبش عمل اسلامی بحرین: نهضت میرزا کوچک خان دستاوردهای زیادی داشت

شیخ عبدالله صالح، معاون دبیرکل جنبش عمل اسلامی بحرین گفت: مشترکات زیادی بین حرکت میرزا کوچک خان و انقلاب بحرین وجود دارد. میرزا کوچک خان دستاوردهای زیادی داشت و مردم بحرین هم ملت بزرگی است که به مقاومت ادامه می دهد.

شیخ عبدالله صالح، معاون دبیرکل جنبش عمل اسلامی بحرین، در این همایش با اشاره به اهمیت شهادت در اسلام اظهار کرد: شهادت در نزد خداوند اهمیت زیادی دارد و آیات زیادی در قرآن در این خصوص، سخن گفته است. زمانی که از شهادت صحبت می کنیم، از حیات سخن می گوییم و قرآن کریم بر زنده بودن شهدا تاکید کرده است.

شیخ عبدالله صالح ادامه داد: زمانی که مستکبران هر آنچه را که داریم را مصادره می کنند ما در برابر مستکبران مقاومت می کنیم، حتی اگر در جنگل باشیم، همان طوری که میرزا کوچک خان در جنگ مقاومت کرد.

وی درباره شرایط کشور بحرین گفت: امروز در بحرین نبرد بین استکبار به رهبری شیطان بزرگ و استعمار شامل انگلیس و مزدوران این کشور و صهیونیست ها با آزادگان هستیم. آل خلیفه درب را به روی صهیونیست ها باز کرده است. ما به مقاومت در برابر آنها می پردازیم و حس دینی ما را به ادامه مقاومت تا پیروزی نهایی وامی دارد.

معاون دبیرکل جنبش عمل اسلامی بحرین، ذلت را نتیجه دوری از مقاومت دانست و تصریح کرد: مشترکات زیادی بین حرکت میرزا کوچک خان و انقلاب بحرین وجود دارد، میرزا کوچک خان دستاوردهای زیادی داشت و مردم بحرین هم ملت بزرگی است که به مقاومت ادامه می دهد.

 

 

 

 

 

منابع: خبرگزاری اهل بیت(ابنا)، خبرگزاری حوزه، خبرگزاری مهر، ایرنا، خبرگزاری شبستان، رنگ ایمان.

برچسب‌ها:

ارسال دیدگاه

enemad-logo