مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 Apr 2024
محتوا
پیام آیت الله العظمی عباس محفوظی به همایش بزرگداشت میرزا کوچک جنگلی

پیام آیت الله العظمی عباس محفوظی به همایش بزرگداشت میرزا کوچک جنگلی

در تاریخچه مبارزات اسلامی مردم ایران، قیام میرزا کوچک خان جنگلی از جمله نهضت هایی است که بسیار شاخص و تاثیرگذار است. نهضت جنگل یکی از پر افتخارترین حرکت هایی بود که در تاریخ معاصر ایران برای مقابله با مسند نشینان مستبد حکومت مرکزی و مبارزه با مستکبران خارجی با اندیشه اسلامی و ضد استعماری شکل گرفت.

جمعه 17 دسامبر 2021 - 13:48

نشست یک روزه «بازخوانی استکبار ستیزی روحانیت و مقاومت اسلامی در نهضت میرزا کوچک جنگلی» در صبح روز پنجشنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۰، از ساعت هشت تا ۱۲ در تالار مجتمع دارالولایه، در منطقه جمکران در شهر مقدس قم برگزار شد. در این نشست پیام آیت الله العظمی حسین نوری همدانی، آیت الله العظمی عباس محفوظی و حضرت آیت الله عبدالله خائفی گیلانی قرائت شد. این همایش به همت دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، آیت الله رمضانی گیلانی و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گیلان، حجت الاسلام سعید مهدوی، و در صبح روز پنجشنبه ٢۵ آذرماه ١۴٠٠ در شهر مقدس قم، جمکران، مجتمع دارالولایه انجام شد و چند تن از نمایندگان جنبش‌های مقاومت اسلامی در عرصه بین‌الملل خصوصا یمن، لبنان، عراق، الجزایر، بحرین، نیجریه و… سخنرانی کردند.

در این همایش، پیام آیت الله العظمی عباس محفوظی، از مراجع تقلید شیعه، به شرح زیر قرائت شد:

بسم الله الرحمن الرحیم

در تاریخچه مبارزات اسلامی مردم ایران، قیام میرزا کوچک خان جنگلی از جمله نهضت هایی است که بسیار شاخص و تاثیرگذار است. نهضت جنگل یکی از پر افتخارترین حرکت هایی بود که در تاریخ معاصر ایران برای مقابله با مسند نشینان مستبد حکومت مرکزی و مبارزه با مستکبران خارجی با اندیشه اسلامی و ضد استعماری شکل گرفت. شیخ یونس معروف به میرزا کوچک طلبه درس خوانده و فهیم و خوش نامی که آینده درخشانی در امور حوزوی و روحانیت داشت، رهبر این نهضت جنگلی بود. مردی که دلش چون دریا و فکرش بسی بلند بود. نهضت جنگل نیز مانند انقلاب مشروطیت، قصه پر غصه ای در دل و جان و ذهن ایران و ایرانی گردید؛ اما خاطره رشادت و دلاور مردی، آزادگی و میهن دوستی میرزا کوچک، در همیشه تاریخ خواهد ماند. میرزا کوچک جنگلی به عنوان یک روحانی مجاهد و اسلامخواه می تواند الگویی برای جهان اسلام باشد و تفکر او باید در جامعه امروز ما جاری و ساری باشد، چون قیام او عدالت جویی و دفع ستمگری و بیگانه ستیزی بود.

در اینجا ذکر خاطره ای از آیت الله العظمی بهجت (ره) برای شاهد عرضم اشاره می کنم. «ایشان فرمودند : «نماینده دولت انگلیس به میرزا کوچک خان می گویند: دولت انگلیسی طمع ارضی در ایران ندارد ولی منافعی دارد که نمی تواند چشم پوشی کند، اگر آماده ای منافع انگلیس را تامین کنی سلطنت کن. ولی میرزا قبول نکرد.»

نماینده انگلیس گفت من می روم و ۱۴ روز در کلکته هند هستم فکر کن اگر رایت عوض شد بمن اطلاع بده، اگر قبول نکردی انگلیس دست بردار نیست و رذل ترین مردم را مسلط بر مردم ایران می کند میرزا پس از رفتن وی می گوید: «کدام شیر پاک نخورده ای را اگر بیاورند و این معاهده را با او انجام دهند» که منظور ایشان رضا خان است و بعدها این معامله را با رضاخان انجام دادند.»

آزادگی، سلحشوری، مجاهدت، غیرت دینی و مردمداری، در طول زندگی سراسر مجاهدت سردار شهید جنگل او را به عنوان یک مشعل فروزان مقابله با استعمار و استثمار مطرح کرده است.

ضمن تشکر از دست اندرکاران برگزاری «نشست بازخوانی استکبار ستیزی روحانیت و مقاومت اسلامی در نهضت میرزاکوچک جنگلی» در قم، یاد رشادتهای سردار جنگل و سلحشوران نهضتش را گرامی میدارم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

قم المقدسه

عباس محفوظی

۲۴ آذر ۱۴۰۰

 

 

منبع: خبرگزاری ابنا.

ارسال دیدگاه

enemad-logo